Řeknete-si: banalita. Coby majiteli uživatelského konta na internetovém portálu Seznam.cz vám minulý týden přijde mail následujícího znění: „Vážený uživateli portálu Seznam.cz, rádi bychom Vás informovali o změnách ve způsobu připojení k Internetu prostřednictvím portálu Seznam.cz. Došlo ke změnám telefonního čísla, které používáte pro připojení k Internetu pomocí telefonní linky [v důsledku přechodu Seznamu k telekomunikačnímu operátorovi Contactel, jehož Internet zdarma nabízejí rovněž internetový portál Atlas.cz a zpravodajský server iDnes.cz]. Nové telefonní číslo pro připojení je: 971101200. Změnu nastavení svého připojení k Internetu můžete provést buď sami manuálně (viz níže) nebo automaticky [aktivní odkaz].“
Proč konečně ne, řeknete si, a stisknete tlačítko Automatické nastavení. Jenže ouha, automatické nastavení nefunguje. Protože se však výpočetní technika má ve zvyku chovat nedeterministicky zcela běžně, pustíte celou věc z hlavy. Takto nějak to přibližně mohlo vypadat na obrazovkách počítačů uživatelů, kteří mají uživatelské konto na Seznamu a současně jsou připojeni prostřednictvím vytáčeného připojení společnosti Tiscali. Tiscali totiž došla k závěru, že Seznam jí přetahuje zákazníky, protože majitel uživatelského konta na Seznamu může být klidně současně uživatelem vytáčeného připojení Tiscali. Proto uživatelům možnost spuštění automatického skriptu zablokovala.
Současně byl zákazníkům Tiscali rozeslán ve středu 27. srpna firmou následující mail, který si zde díky jeho délce mohu dovolit citovat: „Vážení uživatelé Tiscali, zaznamenali jsme spamy informující o změně čísla pro telefonické připojení k Internetu. Prosím, zcela ignorujte veškeré emaily vyzývající ke změně čísla pro připojení k Internetu, pokud nejsou zaslány přímo společností Tiscali. Předejdete tak možným problémům s vaším internetovým připojením! Tiscali číslo pro telefonické připojení k Internetu zůstává stále: 971100811. V případě jakýchkoli dotazů kontaktujte naše zákaznické centrum na telefonním čísle 800184184 nebo emailem info@cz.tiscali.com.“
Nyní se podívejme na celou věc z čistě právní stránky. Ján Matejka z Ústavu státu a práva akademie věd České republiky je přesvědčen, že by se ze strany Tiscali mohlo jednat o nekalosoutěžní jednání. Nekalá soutěž je ovšem trestným činem až od určitého stupně společenské nebezpečnosti a na podobné případy v praxi soudy příliš neslyší z toho prostého důvodu, aby se nestaly nástrojem pro vyřizování osobních sporů mezi podnikateli. Otazník se rovněž vznáší nad skutečností, zda by se nemohlo jednat o porušení dobrých mravů, což jsou jakési zažité obchodní zvyklosti, které nejsou zákonem přesně definovány, ale přesto jsou soudně vymahatelné, jako je například 14denní splatnost faktury.
Spekulování nad právními důsledky toho či onoho je však v tuto chvíli již naštěstí zbytečné, protože situace se vyřešila nejlepším možným způsobem – vzájemnou dohodou Seznamu a Tiscali. Seznam podle svých vlastních slov uznal, že mohlo dojít ke zmatení uživatelů a slíbil, že bude službu nadále propagovat jinými prostředky, než je direct mail. Tiscali, která si stěžovala především na to, že: „(…) mnozí zákazníci Tiscali byli přesvědčeni, že musí okamžitě změnit telefonní číslo, které používají k telefonnímu připojení k Internetu, aby si i nadále udrželi přístup na síť“, naopak odblokovala nefunkčnost skriptu.
Ačkoli lze obavy Tiscali považovat za oprávněné, je podle mého názoru tentokráte pravda spíše na straně Seznamu. Krok Tiscali by byl patrně legitimní, kdyby Seznam rozesílal direct maily cíleně zákazníkům Tiscali s úmyslem přimět je ke změně poskytovatele Internetu. Avšak Seznam direct maily rozesílal uživatelům, kteří jsou majiteli uživatelského konta na Seznamu, což je naprosto regulérní počínání. Představte si, že by např. Český Telecom blokoval na svých koncových stanicích zelené linky ostatních telekomunikačních operátorů uváděné na reklamních prospektech, protože by došel k závěru, že by to uživatele mohlo vést ke změně telekomunikačního operátora.