Hlavní navigace

Tiscali, tichá voda břehy mele

2. 11. 2001
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Tiscali nedávno investoval ohromné prostředky do přeznačkování World Online, při té příležitosti vyšla najevo překvapivá skutečnost: opomíjený portál, který skoro nikdo neznal, se během několika měsíců dostal v návštěvnosti skoro z nuly na úroveň Quicku a Redboxu, minulý týden Tiscali ohlásilo akvizici projektů MoonFace. Co ještě můžeme čekat?

Tiscali je na Lupě díky reklamní kampani přítomno takřka neustále, narozdíl od Seznamu, Atlasu, Centra nebo jiných portálů jsme mu ale zatím nevěnovali pozornost v žádném článku. Snad je to dáno tím, že se jedná o de facto nejmladší český portál – tedy pokud bychom Tiscali nepovažovali jen za přejmenovaný World Online.

Kde se v České republice vzalo Tiscali

Společnost Tiscali do České republiky vstoupila hned dvakrát: Poprvé v červenci 2000 akvizicí 80% podílu v ČD-Telekomunikace (společnosti s výhradním právem pokládat a provozovat optické sítě podél kolejí Českých drah), podruhé o pět měsíců později, 7. prosince, koupí nizozemské společnosti World Online, včetně její české pobočky. Zatímco World Online už bylo „převlečeno do barev Tiscali“, ČD-Telekomunikace to teprve čeká – o trendu slučování firem s podílem Tiscali svědčí i fakt, že obě české firmy vede týž ředitel, Naveed Gill.

S portálem začínala už společnost World Online, ale její výsledky nebyly zvlášť zajímavé. Zatímco v prosinci 2000 web World Online zaznamenal 1.814.364 PV/m při 7.638 UIP/d, letos v září portál již pod vlajkou Tiscali dosáhl 10.848.975 PV/d při 47.342 UIP/d ve výsledcích TNSI iAuditu. Zcela na okraji pozornosti nám tu tedy během necelého roku vyrostl portál, který se v UIP/d vyrovná serverům v packu iDnes – předehnal už tedy Quick a ve zhlédnutých stránkách se dotáhnul na Quick i na Redbox.

Otázkou je, jak dlouho tahle rostoucí tendence může pokračovat. Tiscali sice distribuuje CD-ROMy pro připojení zdarma docela aktivně a nezahálí ani při reklamních kampaních, ale současná reklamní kampaň je vedena jako brandová a obávám se, že nebude mít takový efekt, který by mohla, kdyby Tiscali propagovalo silné stránky svého portálu. Stávající uživatele Internetu bude přetahovat jen za vysokou cenu – sbírání bodů ve hře o hrníčky s logem nebaví každého. Tiscali se tedy musí zaměřit na získání nových uživatelů Internetu, a to asi především mimo velká sídla, která už jsou „obšancována“ konkurencí. Těžko říci, jestli by k tomu mohla pomoci optická síť do každé vesnice, kde staví vlak – zatím jsem skeptický a domnívám se, že návštěvnost portálu se blíží stropu.

Strategie budování portálu

PR manažerka portálu Eva Štípková v poslední době rozesílá jednu tiskovou zprávu za druhou, a přestože věřím tomu, že portál se bouřlivě rozvíjí, navenek to uživatel příliš nepozná. Největším tahákem jsou streamované přenosy koncertů, ty ale proběhnou tak jednou za čtvrt roku. Uživatele obvykle (bohužel) nezajímá, že Tiscali investuje velké peníze do vlastní tvorby kvalitního obsahu, zajímá ho obvykle jen jaký záběr mu server nabízí, a v tom Tiscali ještě hodně zaostává za iDnes, které je kvalitativně na srovnatelné úrovni, nebo i výše.

Narozdíl od jiných portálu Tiscali chybí známky živelného rozšiřování aktivit – s každým novým obsahovým kanálem lze sledovat, že Tiscali svůj portál buduje na základě konkrétní vize. Šéf obsahu portálu Ivan Fuksa na otázku, jakou strategii Tiscali při tvorbě portálu sleduje, odpovídá:

Celková strategie portálu odráží jak poptávku českého trhu, tak zkušenosti a zájmy skupiny Tiscali. Evropská spolupráce na obsahu se všemi portály nám umožňuje využívat špičkový obsah, kvalitní služby a otestovaný design. Příkladem jsou například služby Reuters, Eurosport, sponzoring F1, přístup ke kulturním akcím atd. Při tom však stále respektujeme realitu českého trhu a jeho obsahu. Pro plánování je výhodné vědět, jaké informace jsou žádané v západní Evropě i Africe. Právě na základě těchto dat jsme pak schopni připravovat náš obsah ve shodě s evropskými trendy.

Právě v možnosti srovnání s cizinou a využívání zahraničních zkušeností, rozkládání nákladů – to vše jsou trumfy v rukou Tiscali. Uvidíme, jak jich bude ve válce o čtenáře využívat, případně jak je promění na peníze.

Druhým podstatným rozdílem oproti jiným portálům je skutečnost, že Tiscali obsah jednotlivých kanálů neoutsourcuje a nepřebírá z cizích zdrojů, ale využívá jednak sdíleného obsahu z mezinárodní sítě portálů Tiscali, jednak obligátní zpravodajství českých i světových tiskových agentur, ale zároveň obsah z podstatné části tvoří domácí redakce, která využívá sítě interních i externích redaktorů. Tento přístup sice zaručuje kvalitu, ovšem za nesrovnatelně vyšší cenu, než za jakou obsah získává konkurence – a řekněme si otevřeně – uživatel rozdíl nepozná. Snad má Tiscali dost financí, aby tak nákladný projekt mohl uskutečňovat do doby, než začne přinášet nějaký zisk.

Převzetí domén od MoonFace

Součástí portálu Tiscali se minulý týden staly projekty společnosti MoonFace. Nejznámějším je asi server Dokina.cz, který je doprovázen obdobami Dogalerie.cz, Dodivadla.cz, a také projektem Doklubu.cz, který byl ovšem v létě uzavřen, protože se poněkud vymknul kontrole a nyní se pro něj připravuje nový model. Mezi převzatými je i komunitní server Mupy, wapový rozcestník Waper, stránky televizního programu TV-tip nebo průvodce po historické Praze – Pragensia.

Nedalo mi to, abych se Ivana Fuksy nezeptal, proč Tiscali, které ve svém portálu už má kanály Kultura, Hudba a Film + TV, potřebovalo projekty MoonFace, zvláště když není jasné, jak si vedly finančně:

Předně je nutné říci, že Dokina.cz měla poměrně zajímavé reklamní příjmy zejména z nestandardních komunikačních prostředků. Navíc jsme získali nejen informace, ale i programy kin, galerií a divadel, které jsme do této doby nakupovali samostatně. Dochází tedy k propojení stávajícího obsahu sekcí filmatv.tiscali.cz, kultura.tiscali.cz a serverů MoonFace.

Dobře, ale nekoupili jste jen vlajkovou loď. Nedovedu si představit, jakým přínosem je pro Tiscali třeba server Mupy. To je dle mého názoru „odvážná“ investice.

Například Mupy.com disponuje katalogem pohlednic a databází vtipů. Na Tiscali tak za čas vznikne naprosto nový obsah zaměření na volný čas a zábavu. Server pragensia.cz naopak pomůže kanálu cestování a mapám vytvořit unikátní hypertextový průvodce Prahou. Cílem spolupráce je skokové navýšení a rozšíření obsahu. Aby čtenáři, kteří hledají www.kamzakulturou.cz, došli k obsahu Tiscali.

Katalogy pohlednic (především licence pro Internet) je jistě zajímavá věc, ale knihovnu vtipů za tak skvělý kup nepovažuji. Možná po slovech o rozšíření „zábavní“ části portálu stojí za to připomenout, že loni Walt Disney a další „entertaineři“ velké části zábavních serverů rušili, protože se jednalo o dlouhodobě prodělečný obchodní model. Je ovšem možné, že na českém trhu dopadne zábavní obsah jinak, nemohu se ale zbavit dojmu, že server Mupy může nabídnout maximálně uživatelskou komunitu, ale ostatní se dalo pořídit i jiným způsobem. Problémem je fakt, že nebyla oznámena cena, kterou Tiscali MoonFace zaplatilo. Třeba patřily zmíněné servery pouze do balíku, který byl naprodej jen vcelku.

Zajímavé na převzetí zmíněných projektů je i to, že přestože se o koupi jednalo už delší dobu, obsah zatím nebyl – a v nejbližších měsících ani nebude – překlopen do designu Tiscali. Na stávajících serverech pouze přibyla lišta Tiscali v záhlaví. To je poněkud neobvyklý způsob.

Design např Dokiny je výsledkem několika let výzkumů (poslední výzkum agentury NMS se objevil v Strategii minulý měsíc). Obsah serveru bude převzat na portál jako dokina.tiscali.cz a samotná dokina bude patrně postupně upravena do grafiky Tiscali, ale tak, aby nebyla porušena její odzkoušená funkčnost. Úprava grafiky i případné přesměrování domén bude tedy probíhat postupně, stejně tak jako vzájemná výměna obsahu.

Při bližším pohledu navíc zjistíte, že portál Tiscali prezentuje poněkud odlišný názorový proud u recenzí filmů, než jak jsou zvyklí psát nynější recenzenti na serveru Dokina.cz. Vzhledem k tomu, že původní autoři u projektů zůstanou i po přechodu k Tiscali, zajímalo by mě, co s jejich zaměřením hodlá nový vydavatel podniknout. Co se stane s autory, kteří píší jinak, než je u Tiscali zvykem?

BRAND24

Důležité je, jak se na obsah dívají čtenáři. Autoři Dokiny jsou ve svém podání tvrdší a oslovují jinou část zájemců, než jsou současní návštěvníci Tiscali. I zde rozhodne čas. Osobně nevidím důvod, proč by recenze měly být podle jednoho vzoru. Tiscali má přece zájem o co největší spektrum čtenářů.

Převzetí celého portfolia serverů je na českém Internetu zajímavým úkazem, těžko říci, zda právě tato volba Tiscali pomůže zlepšit své postavení na trhu. Ovšem i tímto krokem pokračuje v linii „domácí“ (in-house) tvorby obsahu. Bude zajímavé sledovat, kam se bude portál dále vyvíjet – například, zda dojde k rozšíření nabídky streamovaných programů na kompletní internetovou televizi, nebo o jaké další tématické kanály bude portál rozšířen, a zda akce, jako je ta s odměňováním návštěvníků za strávený čas na serveru, povede ke zvýšení návštěvnosti.

Na každý pád v Tiscali roste zajímavý, koncepční portál s původním obsahem v kvalitním zpracování, který proti ostatním portálům může těžit z mezinárodních zdrojů obsahu a zkušeností. Uvidíme, jak bude vypadat Tiscali za několik měsíců.

Stane se Tiscali do roka nejnavštěvovanějším portálem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).