Hlavní navigace

#UX2012 konference aneb nechte web žít

27. 4. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Že nevíte, co je to UX? Nebo vás naopak zajímá? Pak by vás neměl minout souhrn toho nejzajímavějšího z konference o informační architektuře.

Píše se 24. duben roku 2012 a ve velkém přednáškovém sále kina Atlas v Praze začíná UX konference. Má skvělé předpoklady k tomu, aby dopadla dobře – nabitý program, hojná účast a příjemná atmosféra (pokud se nepočítá poněkud vydýchaný vzduch v kinosále). Relativně široký záběr dával prostor, aby se každý v něčem našel.

Programem prováděl Martin Kopta (@atpok), který se v případě technických problémů neostýchal donutit publikum vstát ze židlí a provádět strečink (v tom v lepším případě) a zpívat „Prší, prší“ (v tom horším případě). Každopádně pozitivní vliv to mělo a konference se tak značně vzdálila úzkoprsému formálnímu vystoupení. Abychom prý nudou neumřeli, vzala si přednášející do parády Jeanne Trojan (@jmtcz). Mimochodem jednou z klíčových aktivit, kterým prý učila, je „neděkovat za pozornost“. Takže až budete chtít prezentovat moderním způsobem, nezapomeňte nepoděkovat.

Peníze versus láska [@urburn]

Jako první se dostává ke slovu Maurice s přednáškou „Head inthe cloud: How big data misses the point“.Mohlo by se zdát, že to s UX designem nemělo moc společného, ale nakonec se poselství docela hezky a jasně vyjevilo, jako když oblaka rozkryjí obraz, který dává smysl. To poselství lze shrnout do této fráze: „Data Leeds us to overlook important realities“. Respektive co se stane, když naše pozornost bude maximálně upřená na danou věc či nástroj a nikoliv na dynamiku okolí? Krásný příklad ze života uvedl pomocí populárního videa. Kompletní podklady a o čem to celé bylo, naleznete na http://howigot­mykink.blogspot­.com/ A pokud si ten článek v angličtině nepřečtete, nemáte šanci pochopit kontext nadpisu k tomuto odstavci.

První dojem, dobrý dojem

Emoce jakožto dojem je náš první prožitek, ať už se jedná o webové stránky nebo člověka, kterého vidíme poprvé v životě. Špatný dojem hned ze začátku se ještě hůře napravuje. Na to zjevně firma AVG v současnosti hodně sází a dobře dělá. I když si firma své know-how docela střeží, Jakub Franc uvedl několik zajímavých metodik i praktických publikací.

Jakubem doporučené publikace:

Informační Architektura není plevel [@adlo]

Adam se snaží rozšiřovat povědomí o informační architektuře. Když se hned z úvodu zeptal, kolik přítomných lidí ví, co je to Informační Architektura, zvedla ruku asi jen třetina. Adam to tedy rozhodně nemá lehké, i když svou přednášku osvěžil prvky jako je rozzuřený Barbar Conan nebo desítkou sličných obnažených slečen. Přitom je to již obecně známá věc, že informační architektura je základní esencí každého úspěšného webu a není to nic, co vyrůstá jako plevel spontánně kdesi v procesu tvorby webu.

Naučte se pojmenovávat, třídit, popisovat, testovat, navigovat na webu a máte položen základní kamen pro kvalitní web. Pokud nechcete mít úplně bídné stránky, nestrkejte do hlavního menu více než 10 položek. Web by také neměl „smrdět“ složitostmi, nejednoznačností nebo nepřehledností. Naopak uživatel se musí cítit na stránce dobře a vědět, kde je. A zapomeňte na položky v menu či kategorii, jako jsou „Ostatní služby“, „Další“, „Jiné“ atp. Jsou to největší kostlivci ve skříni, všichni návštěvníci tam lezou a nic tam nezmůžou. Je patrné, že pokud vám tuto ošklivou položku vymyslel váš UX designer, zaslouží na… dlažbu.

Adamem doporučené publikace:

Stop procesům [@mzourek]

Před příchodem Jirky Mžourka do firmy AVG patrně slovo “UX” nepatřilo mezi silné pojmy. Jirka a jeho tým to jako správní „Rangers“ dávají v AVGčku do kupy. Hned po prvních základních úpravách se firmě investice začaly rychle vracet. Padlo zde, že tým si na sebe vydělal na několik let dopředu. Jejich klíčovou strategií je vychytaná komunikace, budování interní know-how, vzdělávání a „customer focused innovations“, což je ostatně vidět na rozsáhlé výzkumné práci Jakuba France. Jirka není moc fanoušek procesů, vzhledem k dynamice prostředí UX to dává i smysl. Dalším zajímavým postřehem je, že UX tým v AVGčku stráví údajně 60 % práce komunikací a 30 % prací na samotných návrzích a předělávání.

Jirkou doporučené publikace:

Sport.cz aneb nespouštějte ty internety, když se nic nehraje [@BoBMarvan]

Vystoupení bylo skvělé v tom, že kluci ze Sportu projevili odvahu demonstrovat, jak to vlastně celé nedělat. Jejich příběh redesignu webu Sport.cz patřil mezi nezajímavější. Pokud jej ve zkrácené verzi chcete znát, tak pokračujte ve čtení následujícího odstavce, pokud ne – přeskočte jej.

Bylo, nebylo v divizi sportu.cz se po pěti letech probrali a zjistili, že je s tím webem potřeba něco udělat. Motivací údajně byly také LOH a EURO. Nelíbilo se jim, že sport.cz neposkytuje rychlé zjištění výsledků, navíc v diskuzích mívali tradičně “nablito”. Chyběla jim nějaká jednoduchá a jednotná obrázková galerie a vůbec dojem sportovního ducha stránek (skryté poukázání na absenci emočního designu). Také se chytili jednou z výhod internetu, kterou je okamžitý přenos, takže si řekli, že si dají více záležet na online reportážích. Samozřejmě padly i takové pojmy jako „responsive layout“. Uvědomění nutnosti změn vedlo týmu divize Sportu.cz k nápadům, se kterými chodili za ostatními a ti je údajně posílali do háje. Svoji snahu završili tím, že když už to tedy předělali do snesitelné podoby, spustili to v den, kdy se nehrál žádný zápas. Zkrátka pech. Navíc jim po spuštění chodilo neskutečné množství všelijakých reakcí, které si pracně procházeli a zjišťovali klíčová úskalí nově spuštěného řešení. Zjevně kopa práce, které by se dalo vyhnout nějakou slušnou analýzou/průzkumem cílové skupiny hned ze začátku. Ale jinak to prý všechno organizačně dali podle plánu.

Přístupnost je IN [@radlicek]

Radek Pavlíček se zabývá přístupností webu pro hendikepované lidi. Koneckonců poukázal na fakt, že web přístupný i pro hendikepované má pozitivní dopad i na uživatele bez zdravotních problémů. Demonstroval, jak funguje „hlasový navigátor“ pro nevidomé lidi na webu a vyplynuly z toho dvě zajímavé věci (pokud více, nezastiženo).

  1. Nevidomí lidé se orientují na stránce pomocí nadpisů. Dává jim to přehled toho, co se na stránce nachází a kde chtějí číst. Takže to nepodcenit. Koneckonců kvalita zpracování nadpisů je fajn i z hlediska SEO. Takže dvojitý důvod, proč nadpisy dělat pořádně.
  2. Zásadní věcí jsou formuláře na webu. Pokud se např. uživatel s hendikepem má zaregistrovat na vašich stránkách, musíte mít formuláře poctivě popsané. Radek měl nachystané pro tento případ ukázky: http://ewn.blin­dfriendly.cz/prac­tice/forms.html.

Dodatek: Nezapomínejte, že hendikepovaní nejsou jen nevidomí lidé, ale i další možní návštěvníci webu se širokou škálou omezení. Jejich procento je ve výsledku nemalé.

Symbian žije… [@prochorcz]

O tom, jak firma Lundergaard vytvářela mobilní rozhraní pro Cetelem, vyprávěl Honza Procházka. Místo opěvovaného Axure protentokrát zaznělo slovo Keynotopia, které se jim údajně osvědčilo. A také samozřejmě nástroje jako je HTML5 a jQUERY mobile Framework. Vymstilo se jim, že poněkud vyzdvihli do popředí iPhone a Androida. Nakonec se totiž ukázalo, že velká část cílovky měla i Symbian. Takže nezapomínejte, že pracovat s grafy dostupnými na internetu je velmi ošemetné. Lze totiž najít prakticky jakýkoliv vhodný graf jako důkaz pro naši argumentaci zadavateli. Grafy totiž nevykazují nic o reálném podílu platforem cílové skupiny.

Co Honza doporučil:

Nejlepší práce pro klienta je bez klienta [@split82]

Přednášející vývojář Ján Ilavský byl velkou hvězdou konference. Na poli vyvíjení aplikací pro iPhone slaví nemalé úspěchy. Smysl pro humor, osobitost a další veličiny by jistě vydaly na další článek, ale jeho přednáška mě donutila to celé osekat. Autor úspěšných aplikací (Magio.tv a Sector) vám vzkazuje:

  • Osekejte, co můžete
  • Zjednodušte, jak nejvíce můžete
  • Dbejte na výkon, konzistenci a plynulost pohybu v aplikaci
  • “Pouze detaily tvoří výjimečný produkt”
  • Pokud možno, ať do toho zadavatel mluví co nejméně, nejlépe vůbec, protože vymýšlí hlouposti.
  • A na závěr volný překlad: „Pro iPhone musí být aplikace nejvyšší kvality, na Androida si vymýšlejte, co chcete.“

Čistý design vítězí! [@uxdcz]

Předělávali Polarion. A je zde patrný vliv současného trendu – elegantní decentní barvy ve světlé šedi a celé to ve výsledku připomínalo „promakanější“ nový gmail v kombinaci s google dokumenty. Jan pro svou práci vychválil nástroj usaura.com, tak to zkuste je to zdarma.

Máma s tátou dělají dítě [@eeos]

Ema má mámu, v AirBank a Vodafone OneNet mají Emila Hampejse. Emil si rád hraje a předvedl krásnou demonstraci vztahu zadavatele a dodavatele. Zadavatel je totiž táta, který nosí peníze a dodavatel je máma, díky které produkt roste, a která jej ve výsledku porodí. Na jeho hravosti je postaven i jeho úspěch. Ví totiž, že když jako máma donese pod nos kvalitní ultrazvukový snímek, táta jej nezavrhne. Emil nemá rád, když se tátovi říká klient. Protože klient je přece cílová skupina, pro kterou aplikaci, web či službu vyvíjíme! Emilovi se rodí šikovné a krásné děti!

Dětskýma očima [@hellcza]

Helča Šimková nastoupila jako poslední s výsledky zajímavého výzkumu pro Českou televizi. Zajímavý proto, že cílovou skupinou byly děti. Ty tvoří 15 % populace v ČR. Když je chcete zkoumat, tak musíte:

UX DAy - tip 2

  • Mluvit jejich řečí a co nejlépe se přizpůsobit jejich světu
  • Všímat si neverbální komunikace
  • Nenechat je ztratit pozornost
  • Opatrně s testováním i dotazníky ve škole (jsou ovlivnění školním prostředím i kolektivem)

Závěr

Mezi nejčastěji opakovanými pojmy na konferenci byly:

Emoce – Iterace – Komunikace – Detaily – Testování – Klient

Co z toho plyne? Vložte do toho své srdce, dobré činy iterací přeměňte ve skvělé. Neváhejte se dělit o své zkušenosti s ostatními a nechte ostatní, aby se podělili o své zkušenosti s vámi. Nepřehlížejte detaily a mějte oči otevřené. Ověřte si, že to co jste vytvořili, dělá klientovi dobře, a že je „táta“ s vámi spokojený. Vaše dítě pak bude téměř bez chyby…

A fotogalerie na závěr

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Její osobně profesní vizitku naleznete na linkedinu. Její neosobní twitter účet: @friendlyAnna.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).