Už i O2 zavádí automatické dokoupení dat. Vodafone si jím vysloužil řízení s ČTÚ

14. 4. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Neomezené operátorské tarify mají běžně jedenapůlgigabajtový limit. S rostoucím pokrytím LTE už ale základní balíky přestávají stačit.

Kontroverzní automatické dokupování dat v případě, že zákazník vyčerpá svůj FUP, dorazí od 15. května i k O2. Podobně jako loni na podzim Vodafone, i modrý operátor novinku aktivuje rovnou všem zákazníkům. A naprosto stejně ji prezentuje jako jednoznačnou výhodu – jako „zjednodušení obnovy datového objemu“.

„Každý zákazník bude o blížícím se vyčerpání základního objemu dat v tarifu jako doposud informován pomocí SMS, nově si bude moct vybrat mezi jejich automatickou a jednorázovou obnovou,“ popisuje změnu šéf divize residentních zákazníků O2 Jindřich Fremuth.

Varovná SMS přijde jako dnes nejdřív při vyčerpání 80 % FUP, a pak v okamžiku, kdy limit dojde úplně. Pokud to zákazník neodmítne, nadělí mu operátor místo klasického zpomalení rychlosti (64 kb/s download, 32 kb/s upload) rovnou nová data a naúčtuje za ně zákazníkovi poplatek. Odmítnout automatické dokoupení má být možné pomocí SMS a má být otázkou dvou kliků.

Co se vyplatí

O2 na automatické dokupování láká „výhodnými cenami“ dat. Někde to platí – například při obnově 1,5 GB dat zákazník s tarifem Free CZ zaplatí 149 Kč. U studentského tarifu Kůl zase vyjde gigabajt navíc na 99 Kč.


Zdroj: O2

Jenže – dnešní standardní cena za dokoupení dat nad rámec FUP činí 49 Kč za 100 MB (Extra data 100 MB) nebo 99 Kč za 500 MB (Extra data 500 MB). U dvou nejlevnějších tarifů FREE O2 60 a FREE O2 Plus je tedy automatické navyšování výrazně dražší než „ruční“ dokoupení dat. 

Je samozřejmě otázkou, zda O2 od půlky května aktuálně platné ceny nezmění – nový ceník ještě na webu operátora není k dispozici.

Jak je na tom konkurence? Vodafone má systém nastavený podle původního tarifu. V případě, že zákazník používá balíček s limitem do pěti set megabajtů, dostane za 49 Kč 50 MB navíc. V případě, že využívá víc než půlgigabajtový balík, dostane navíc 250 MB za stejnou cenu.

T-Mobile navyšování FUPu řeší prostřednictvím své aktivační stránky. Je tedy posledním tuzemským operátorem, který svodům automatického dokupování odolává. „Zájem našich zákazníků o využívání dat prudce narůstá, nicméně stále existuje nemalé procento těch, kteří mají z těchto služeb obavy kvůli nedostatečné kontroly nad vyúčtováním,“ vysvětloval už loni důvody zavedení jednotného řešení pro data v Česku i v roamingu Milan Hába z T-Mobilu.

Vodafone na pranýři

Automatické dokupování v podání Vodafonu navíc vyvolalo reakci Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Firma totiž novinku bez ptaní zapnula všem zákazníkům. Pokud se jim novinka nelíbila, museli si ji sami deaktivovat (tzv. princip opt-out). K nemalému překvapení řady zákazníků se navíc deaktivované automatické dokupování znovu samo zapínalo při každé změně tarifu.

Vodafone také na víkend, kdy dokupování zapnul, naplánoval výpadek své Samoobsluhy, takže lidé neměli možnost službu rovnou vypnout. Zároveň s tím změnil i další služby navázané na data. 

„Můj celkový dojem z těchto změn je ten, že Vodafone učinil další významný krok na již započaté cestě, spočívající v ‚kultivaci‘ bonitnějších zákazníků a ‚uvolňování‘ (abych nemusel psát: ‚odpuzování‘) zákazníků méně bonitních,“ komentoval loni na podzim situaci odborník na telekomunikace Jiří Peterka

Podle šéfa Rady ČTÚ Jaromíra Nováka si tak operátor okolnostmi kolem zavádění nové služby vysloužil zahájení správního řízení. 

Data táhnou prodeje chytrých telefonů

Datové tarify už jsou pro mnoho tuzemských zákazníků důležitější než ty hlasové. Mobilní internet v Česku podle údajů ČSÚ používá 2,5 milionů obyvatel starších 16 let. Meziročně jich přibylo na 700 tisíc. 

To se projevuje i na rostoucích prodejích chytrých zařízení, a to ne jenom telefonů. Podle posledních čísel T-Mobilu by se měl jejich podíl na celkovém prodeji v ČR letos přiblížit 90 %. Do operátorských sítí by se tak měly během letoška přihlásit další tři miliony telefonů s operačním systémem.

„Chytré mobily s operačním systémem tvoří téměř dvě třetiny zařízení používaných v síti T-Mobilu, rychlé připojení přes LTE umožňuje asi 7 % mobilů,“ tvrdí manažer inovací T-Mobile Jan Fišer.

„V síti Vodafone tvoří chytré telefony 42 %. Největší podíl drží zařízení s Androidem (70 %) a iOS (13,4 %),“ dodává mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová s tím, že třetí místo v žebříčku popularity operačních systémů v síti červeného operátora drží stále Symbian (9 %). 

MM Influenceři

Podobně jsou na tom i v O2. „Podíl smartphonů v síti O2 za poslední 2 roky výrazně stoupl. Zatímco na začátku roku 2013 byl každý čtvrtý telefon v síti O2 chytrý, ke konci roku už jejich podíl dosáhl na úroveň 40 %,“ dodává Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2. 

Vedle smartphonů roste zájem i o tablety. Zatímco před dvěma lety tabletům patřilo 1 % v prodejích chytrých mobilních zařízení, letos už to bylo více než 20 %.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).