Hlavní navigace

V Británii se telefonuje na Internet zdarma

11. 6. 1999
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

S milou nabídkou přišel před nedávnem pro své zákazniky British Telecom. Pro uživatele jeho služby připojení k Internetu totiž přesunul přístupové body na známá čísla 0800, takže odnynějška nemusí platit poplatky za telefonní spojení. Ovšem taky jen částečně a někdy; ani stará dobrá Anglie není dokonalá.

S milou nabídkou přišel před nedávnem pro své zákazniky British Telecom. Pro uživatele jeho služby připojení k Internetu totiž přesunul přístupové body na známá čísla 0800, takže odnynějška nemusí platit poplatky za telefonní spojení. Ovšem taky jen částečně a někdy; ani stará dobrá Anglie není dokonalá.

Situace na britském trhu je citelně odlišná od té naší. Pokud jde o telekomunikační trh obecně, Británie má jistý náskok i před ostatními zeměmi Evropské unie, kde došlo k demonopolizaci k 1.1.1998. Péčí dlouhá léta vládnoucích konzervativních vlád přišel britský Telecom o svou výlučnost již o něco dříve, což má samozřejmě na dnešní situaci velmi pozitivní vliv.

Stejný ovšem není ani trh se samotným Internetem. Již před nějakou dobou se objevilo několik poskytovatelů připojení, kteří nabízejí připojení zdarma – tento model sice zpočátku narážel na značné problémy, jsou známy případy, kdy to dotyční poskytovatelé prostě neufinancovali a museli skončit, ale čím dál více se prosazuje jako jedna z cest přístupu k Internetu. Není bez zajímavosti, že za jedním z největších poskytovatelů připojení tohoto druhu je stojí společnost Tesco, což je i u nás známý obchodní kolos, provozující obrovitou síť supermarketů. Tesco vstoupilo na britský trh relativně nedávno, v situaci, kdy už měli staří hráči jako Sainsbury's trh dávno rozparcelovaný. Přesto svým agresivním marketingem a atraktivní nabídkou dosáhlo dnešní dominance na tamním trhu. Také to, že se nyní Tesco vrhlo do Internetu, kde tuší novou příležitost pro posílení své pozice (pochopitelně obchodní, o Internet samotný jim nejde), potvrzuje, že se manažeři Tesca nebojí pouštět do neprobádaných vod – a většinou se jim to vyplácí.

I „zadarmáčtí“ poskytovatelé však mají jednu nevýhodu: uživatel musí stále platit poplatky za telefonní hovor svému Telecomu. Právě toho nyní využívá British Telecom a jde na problém od lesa, tedy z druhé strany. Jeho zákazníci i nadále budou platit za přístup do Internetu stanovený paušál, ale na druhou stranu nebudou muset platit právě ony poplatky za spojení. Přesněji řečeno, občas nebudou muset – tato nabídka se totiž zatím vztahuje jen na připojení o víkendu, ve zbylé dny budou muset platit i nadále. Podle všeho však jde jen o pokusný balónek a pokud to vyjde, mohl by BT nasadit tento model celotýdně.

British Telecom se tímto způsobem zajímavě snaží posílit svoji pozici na trhu. Nevymezuje se však podle mého názoru ani tak proti „zadarmáckým“ poskytovatelům, kteří mají přeci jen své limity (nižší kvalita, žádná technická podpora) a oslovují specifickou skupinu uživatelů, jako spíše proti standardní poskytovatelům připojení. Hlavním cílem bude patrně America On Line, která v Británii dokázala ukousnout z Internetového koláče poměrně značný kus – ovšem v žaludku ten kusanec paradoxně leží právě BT. :-)

MMF24

Bylo by prima na závěr říci něco ve smyslu „v Británii už to mají zadarmo, k nám to taky brzo přijde“. Bohužel by však v tomto případě přání bylo otcem (s)myšlenky. Za pár let o tom můžeme začít uvažovat.

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).