Vánoce už na portálech začaly

25. 11. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Předvánoční klasika se rok co rok opakuje a už od roku 1812, kdy se v Čechách poprvé rozsvítil stromek, má stejné symboly. A stejně tak jako v průběhu listopadu vtrhnou Vánoce do českých obchodů, usazují se zhruba půldruhého měsíce před koncem roku na českých internetových portálech.
Posvítil jsem si na pět velkých serverů a podíval se na to, jakým způsobem zpracovávají své vánoční přílohy, jakým obsahem je naplňují a čím zpestřují. Při jejich hledání jsem ani nepotřeboval příliš invence – vždycky funguje doména třetího řádu vanoce.portal.cz, na které je příloha umístěna. Adresa však není jediná podobnost, kterou byť jen náhodný návštěvník na všech pěti přílohách na první pohled uvidí.

Všechny servery mají společné především tipy na vánoční dárky. Jednotliví tvůrci je však pojali zcela různě. Zatímco na Seznamu (resp. Novinkách) je link jen reklamním odkazem, na Atlasu se jednotlivé linky snažili alespoň trochu rozdělit do kategorií. Ty potom směřují buď do katalogu Atlasu, nebo k jednotlivým inzerentům. Tiscali pojalo tipy opravdu velkolepě, takže vám sice nedoporučí nic konkrétního, ale zato si to díky spolupráci s Vltavou můžete hned koupit. Na iDnes zase spíš zdůvodní, proč něco nekoupit. Solidně zpracované tipy na dárek bych přitom pokládal za docela prospěšnou službičku. Každoročně až několikrát řeším problém, co které osobě koupit – a hodila by se nějaká vskutku vydařená databáze, která by uměla podle různých kritérií posoudit, co by pro mé blízké bylo vhodné. Tak se nakonec jako jediné tváří Centrum. Když ale vyhledávač v dárcích vytipoval jako vhodné příjemce desky kapely Buty odrůstající pubescenty i ženy v předdůchodovém věku a padesátníkům doporučil darovat pod stromeček Bukowského, raději jsem se rozhodl nechat to i pro letošek na rozumu své manželky.

K Vánocům patří zvyky a tradice, ať už křesťanské, nebo pohanské, a také koledy. Jsa odchován Sedmičkou pionýrů, která kdysi přinesla téměř vyčerpávající přehled vánočních obyčejů doprovozených vtipnými ilustracemi Vladimíra Renčína, hledal jsem, zda se na českých portálech dozvím, proč se dávají „ovocnému stromoví od večeře kosti“, co že znamená odlévání olova a za jakým účelem mladé dívky házely za hlavu střevíci. Možná si to některé přílohy nechávají až na pozdější dobu (tváří se totiž, jako že je jejich obsah dennodenně aktualizován), každopádně teď, v druhé půlce listopadu, je toto téma buď jen naznačeno (Tiscali, iDnes), nebo zcela opomíjeno. Koledy nebyly opomenuty na Centru a na iDnes – Centrum zaznamenalo jejich texty, iDnes ve spolupráci s hudebním vydavatelstvím Axel Schindler zveřejnil MP3, které je možné si stáhnout.

Tak jako iDnes oživuje adventní a vánoční menu zvukovými nahrávkami, snaží se i další přílohy nabídnout něco extra. U samotného iDnesu jsou to ještě hry na vánoční téma (proč mi při každé akci v pexesu skočí stránka nahoru?), Centrum, iDnes a Tiscali zas mají „dopis Ježíškovi“ a Centrum navíc on-line zpovědnici, která je docela vtipná a originální. Jinak jsou ale vánoční přílohy na českých internetových portálech směsicí zbytečností a nudy, ze které dýchá jediný a jasný smysl – za minimum prostředků vytvořit dočasný prostor, který se nabídne inzerentům. Ti totiž potřebují ke konci roku dohnat rozpočty a optimalizovat daně, takže se vždycky hodí nějaká ta imprese navíc.

Vánoční přílohy jednotlivých serverů jsou tak zkrátka poskládané z toho, s čím pracují. Pokud mají k dispozici rozsáhlé archívy (iDnes díky MF Dnes, Novinky díky Právu, Centrum a Tiscali pracují s archívem svých minulých vánočních příloh a svých oborových serverů), využijí je, aby návštěvníkovi poskytly iluzi aktualizace. K tomu přidají obsah a služby, které se už v různé podobě na portálech vyskytují, takže není potřeba nic programovat a upínat na vánoční přílohu zvláštní energii. A tak se ve vánočních speciálech objevují dobře známé pohlednice, recepty (v čase psaní tohoto článku mělo Tiscali pouhé dva!), vtipy, recenze či horoskopy. Výsledkem snahy „Dáme tam, co máme, a jenom to přebarvíme do bílé a do vloček“ je například to, že Tiscali odkazuje ve vánoční příloze na aktuální (tedy nikoli vánoční) program a počasí, Centrum na kulturní programy, které s Vánocemi nemají nic společného, atd.

Bez dávky kreativity tohoto druhu, a ostatně jakékoli kreativity, přistoupil k vánoční příloze Atlas. Jednak se normálně nevěnuje zpravodajství (u příležitosti Vánoc se ale o vlastní obsah snaží), jednak je jeho vánoční příloha velmi chudá a nezáživná (možná jde jen o adventní půst). Podobně přistupuje k věci Seznam, který vedle obsahu dodávaného Právem nemá nic než odkazy na inzerenty.

MM Influenceři

Ale o tom to nakonec je. Nedělejme si iluze, že se internetové portály na Vánoce těší z jiných než prozaických a ryze pragmatických důvodů – v době, kdy jsou lidé zvyklí ochotně utrácet, perou se výrobci a prodejci o jejich přízeň. Vánoční přílohy na českých portálech jsou pak jen logickým výsledkem oné komerční honby. Nabízejí plochu, na které mohou reklamní partneři utratit poslední peníze v roce.

Tak tedy: šťastné a veselé!

Navštívíte některou z vánočních příloh našich portálů?

Autor článku

Autor je absolventem oboru masová komunikace na Fakultě sociálních věd UK v Praze. Do srpna 2003 působil jako produktový ředitel portálu Centrum.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).