Vezmete-li to ryze ekonomicky, tak se v podstatě operátorům nelze divit... Ekonomický přínos je pro ně v podstatě nulový, telefonovat v tunelu stejně reálně nedá kvůli hluku a i kdyby, tak začínají převládat paušály, něco se asi přenese na datech, ale i tam jsou defakto všechny platby paušál, lidí, kteří si kvůli internetu v metru koupí vyšší objem, bude asi minimum. Házet tu počtem 1.6 miliónu cestujících mi přijde silně zavádějící, protože podstatné je reálné využití a to je přirozeně jen nepatrný zlomek.
Sdílení infrastruktury sice sníží náklady, ale tím také naprosto padá získání jakékoli konkurenční výhody, takže ani toto není argumentem.
Takže je to v podstatě čistý náklad, který přinese "jen" o něco vyšší spokojenost celkem malé skupiny zákazníků. V podstatě se jim nedivím, že je platba za pronájem tak nějak principiálně štve, už jen proto, že ta vyšší spokojenost se týká i pohledu na služby DP, který za to ty peníze chce.
Tímto příspěvkem nijak nehájím naše operátory, za spoustu věcí si kritiku plně zasluhují, ale zrovna pokrytí metra (a zejména právě tunelů) mi přijde do určité míry spíš jako nafouklá bublina...
Mimochodem pro dokreslení - jestli si vzpomínám dobře, tak první nabídku na řešení pokrytí tunelů jsme dělali v roce 1998. A dokonce jsme také několikrát řešili pokrytí WiFi ve stanicích.
Problém byl ale vždy stejný - naprosté nepochopení ze strany dopravního podniku, kdy to odmítali akceptovat jako přidanou službu pro jejich zákazníky a způsob, jak udělat z černých pasažérů platící (díky vazbě na lístek/open card) a jak získat kvalitní statistická data o pohybu osob (kde kdo kdy nastupuje/vystupuje), a tvrdohlavě to vnímají jako komerční pronájem jejich prostor, ačkoliv zástupci vlastníka (města) se mnohokrát vyjadřovali v tom smyslu, jaká je to priorita a jak to chtějí.
Perličky typu faktická nutnost pronájmu vedení / konektivity od konkrétního poskytovatele optiky ani nemluvě.
Proč hned závislost? Proč exot? Co je na čtení si zpráv exoťáckého? Mám si je raději číst doma nebo v práci? Sorry, ale to právě raději dělám užitečnější věci. Mně právě čtení nějakých zpráv po cestě přijde ideální využití času. Když signál nebude, tak si ty zprávy stáhnu ještě na povrchu a můžu pak číst i offline. Nebo si budu číst nějaký ebook, taky to ani nemusí být tablet, ale rovnou Kindle. To jako nesmím koukat na žádný displej, protože to někdo považuje za závislost? Co tedy v tom metru mám dělat? Čučet oknem na tunel? Dívat se na ty otrávené obličeje lidí kolem? Nebo se s nimi mám začít dávat do hovoru, abych náladu trochu zlepšil? No jo, jak to vůbec dopadlo se seznamovacím vozem? :-)
No, tak si říkám - co Vám je vlastně do toho, co lidé dělají se svým časem? V práci jsem hlavně proto, abych tam pracoval. Cestou do práce se rád odreaguji třeba tím, že si přečtu nějaké zpravodajství...
Navíc - na základě čeho si dovolujete tvrdit, že v metru člověk tráví 5-10 minut? Byly časy, kdy jsem třeba každý den jezdil trasu Černý Most - Nové Butovice. Teď díky tomu novému metru asi zase metrem po mnoha letech jezdit začnu. Budu v něm trávit asi 18-20 minut. Takže s těmi Vašimi "5-10 minutami" můžete jít víte kam. :-)
No popravdě řečeno zrovna prohlížeče na Androidech (a zkušenost mám s tím výchozím, pak s Chrome, Firefoxem a zkoušel jsem často i Operu) se často chovají tak, že stačí se z prohlížeče přepnout na jinou aplikaci a hned asi uvolňují paměť - tzn. když se pak člověk přepne zpět do toho prohlížeče, chtějí si ten daný tab hned stahovat znovu...
Ale to je fuk, zrovna zprávy si čtu často třeba na iDnesu a tam na to mají celkem dobrou aplikaci - ta si postahuje pár posledních článků a podle všeho ještě v nějaké úspornější podobě (tzn. asi nějaké jejich vlastní XMLko, kde je jen článek a ne všechen ten balast kolem), takže to i žere méně dat. Takže ideálně projekt takhle v rychlosti ráno před tím než vyrazím ještě na domácí wifině těch několik málo rubrik, co mě zajímá - ono si z to z každé stáhne posledních asi 8-10 článků (sice bez obrázků, ale ty jejich tzv. ilustrační obrázky by si taky někdy mohli strčit někam, kam jim slunce ani blesk nesvítí) - no a pak šup do metra a těch třeba 20 minut se s tím možná zabavím. Když ne, tak mám samozřejmě tablet nebo Kindla nacpané i lepším čtivem. :-)
Ale abych to nějak uzavřel - samozřejmě budu raději, když to pokrytí v metru bude. A asi nebudu sám. Ale tady se musí pořád najít pár těch, kteří to musí pořád zpochybňovat, jak to vlastně vůbec není potřeba - a kdo má pocit, že to potřebuje, je magor, závislák a já nevím co ještě... Nemůžeme se tu bavit spíš o těch techničtějších věcech? Myslel jsem, že Lupa je spíš odborný server...
Kdyby si naši předci pořád jen říkali, že něco nejde nebo že něco vlastně vůbec není potřeba, tak by asi žádný pokrok nebyl. A další argument - už jsem se projel metrem i v některých jiných městech různě po světě a v některých z nich pokrytí už dávno mají. Takže u nás ho jako mít nebudeme, protože je tu těch pár škarohlídů, co si myslí, že je to blbost? :-)
> Házet tu počtem 1.6 miliónu cestujících mi přijde silně zavádějící, protože podstatné je reálné využití a to je přirozeně jen nepatrný zlomek.
Tím chcete říct, že jen nepatrný zlomek používá v metru mobil? Kdy naposledy jste se při cestě metrem kolem sebe rozhlédl? Vždyť kromě důchodců tam vytahuje mobil téměř každý.
Pokrytí metra je realizováno přesně tak, jak je popsáno v článku. Moc jsem nepochopil, v čem se liší od toho vašeho výkladu. Snad jen v tom, že základnové stanice opravdu ve stanicích ani v tunelech metra nejsou, jsou tam jen Remote Radio Units.
A ještě taková perlička, ty základnové stanice v budově centrálního dispečinku byly/jsou kompletně vybavené, včetně vlastní rádiové části. A protože vysílač se bez antény zničí, je k té rádiové části místo antén připojen zatěžovací odpor, ve kterém se veškerý výkon maří. Klimatizace z toho má velkou radost :)
Plně souhlasím, toto je správné šťouchnutí do DPP - eskalátory (jako naschvál) chybí zejména tam, kde lidé transportují svá zavazadla na navazující dopravní prostředky - viz stanice Smíchovské nádraží, Náměstí Republiky (výstup k Masarykovu nádraží), Dejvická (přestup na autobus na letiště), Nové Butovice (terminál zájezdových autobusů), a mám dojem ,že sem patří i Roztyly (autobusové nádraží).
Pokud je 40 tis. za stanici a 80 tis. za tunel mezi stanicemi (předpokládám za oba směry), nemělo by to být (včetně nových stanic) 61 * 40 000 + (61 - 3) * 80 000 = 7 080 000 Kč ročně?
Každopádně mi přijde, že samotné pokrytí je pro cestující a potažmo DPP dostatečný benefit a za férovou bych považoval variantu, kdy to operátoři pokryjí za své, tedy DPP to nebude nic stát ani na tom nic nevydělá, což předpokládám je i představa operátorů, bohužel DPP je nenažraný, takže budem rádi, když se těch 57 původních stanic zupgraduje na LTE.
> Ovšem i kdyby ano, není zajímavé, že tak tolik lidí činí, i když v metru signál není? A většina z nich to asi bude i vědět?
Máte pravdu, to není zajímavé. V metru navíc signál je, jen ne všude.
> Zřejmě na tom mobilu dělají něco jiného než brouzdají po netu, proč myslíte, že po pokrytí metra by "všichni" přestali poslouchat muziku, dívat se na filmy, hrát offline hry či číst e-booky a hromadně by se vrhli na internet?
Ano, přesně to si myslím.
Já třeba vytahuju v metru mobil jen díky tomu, že alespoň stanice jsou pokryté. Inoreader umí cacheovat 100 příspěvků a stránka v prohlížeči se většinou velmi pomale natáhne během čekání na stanici, i když to je horor, protože zrovna v tu samou chvíli se o to snaží všichni.
V souvislosti s tím se váže vzpomínka, jak jsem si chtěl v metru stáhnout z dropboxu do mobilu ebook, protože se tam nic moc jiného než číst nedá. Tak jsem stahoval a projel jsem těch 10 zastávek dřív, než se stáhlo 1.5MB. Od té doby jsem poučen.
Já sem skončil u čtení iDnes ve formátu pro Kindle, který se mi ráno doma na wifi stáhne schedulerem.
Dříve sem se pokoušel vždy ve stanici načíst přes Opera mini webovou stránky, ale díku přetížení EDGE a možná i opeří proxy se to s postupujícím časem stále častěji nestihlo.
Ekonomický přínos je pro ně v podstatě nulový
V nekterych metropolich maji WC zdarma otevrene 24 hodin denne (a vypadaji kolikrat lepe nez nase za penize otevrene jen odpoledne), presto "Ekonomický přínos je pro ně v podstatě nulový". To je jak s temi eskalatory, nekde treba nemaji ani to metro, ze.
> Co je na čtení si zpráv exoťáckého? Mám si je raději číst doma nebo v práci?
Tvůj software je neumí stáhnout když jsi na netu? Já si věci z RSS čtečky otvírám jako taby v prohlížeči, naloadují se a pak jdou číst offline (což moc nevyužívám vzhledem k tomu že metrem nejezdím).
Ha ha, jak můžete vědět, kdy má kdo pracovní dobu? Teď už mám dávno po ní a stejně ještě sedím v práci a čekám, až mi tady doběhne něco co se snažím odladit... Ale ne, než bychom se tu bavili o tom, proč už pražské metro dávno není pokryté, tak mě tady bude někdo přesvědčovat, že pokrytí v metru vlastně vůbec nepotřebuji...
No jistě, to je opravdu zvrhlost, chtít peníze po někom za to, že mu umožním ve svých prostorách provozovat komerční aktivity. Že se nestydí třeba pronajímatelé kanceláří, nebo majitelé domů, kteří mají tu drzost požadovat po provozovatelích wifi poplatky za umístění antény na střeše. A co teprve taková nekomerční aktivita jako je obyčejné bydlení nebo garáž, tam by se měli pronajímatelé rovnou hanbou propadat :-) Tebe teda ti komouši řádně indoktrinovali.
BTW ten tvůj příklad je tedy pěkná blbina :-)
Ale jestli si operatori mysli, ze jak nechaji vsude v novinach zminovat ze nove stanice maji LTE , tak ,ze si z toho sedneme...?
Kde to jsme. Tohle je:
A/ za nase prachy
B/ ma to byt automaticky bez slavnosti typu "zatleskame si" ze mame LTE ve vestibulu
Pripadam si jak nekde ani nechci rikat kde, abych nekoho neurazil
A ten pronajimatel kancelare plati za jeji pronajem sam sobe? Pricemz zaroven pozaduje po O2/UPC poplatek za to, ze si mu dovoli do toho kanclu privest internet?
Nejak jsem si nestacil vsimnout, ze by ucelem DP bylo vydelavat penize. A nejak jsem si nevsiml, ze by se majitelem stal nekdo jiny, nez prave cestujici.
diky pane Peterko za tradicne kvalitni clanek - jsem rad ze se dostalo i na ten vyzarovaci kabel - zajimalo me jak to je resene.
Co se tyka toho naseho tria tak tam nedoslo k zadnemu prekvapeni - je pro ne problem uplne vsechno a dat za 57 stanic * 80 tisic rocne (deleno trema) za pronajem kabelu, ktery denne obslouzi 1.6 milionu lidi pro ne nema vyznam.
Btw. 57stanic * 80 tis pronajem je lehce pres 4.5 milionu coz je 0.0077 CZK na den a hlavu - coz je 0.15 CZK (15 haleru) na 20 pracovnich dni v mesici na hlavu. Zajimave ze ani do tohohle se operatori nevejdou - vse je navic deleno tremi - sdileni mezi tou trojkou.
Ano musi se zaplatit instalace toho kabelu, ale je to pasivni prvek - kabel, takze predpokladam ze tam bude mnoho let a nemyslim si ze pridelat kabel bude az tak nakladne...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Metro_v_Praze
http://www.wolframalpha.com/input/?i=57*80thousand%2F584+million
Vtipné, takže je podstatné, že "většina" cestujících vytahuje mobil, ale už není podstatné, že z jiných důvodů než internetu... Chápu, jen tak ten argument dává smysl.
A potíž s "já třeba" je ten, že člověku je osobní zkušenost sice nejbližší a nakonec je to jediné, z čeho může bez pochybností vycházet, avšak uvažování "když já, tak i ostatní" bývá nezřídka klamné.
Hromadná doprava nemá vydělávat, hromadná doprava má sloužit. Je to civilizační výdobytek, ne výdělečný nástroj.
Chtít, aby si na sebe hromadná doprava vydělala, je jako chtít, aby si na sebe vydělala světelná signalizace na křižovatkách, pouliční osvětlení nebo dlažba na chodníku.
> Vtipné, takže je podstatné, že "většina" cestujících vytahuje mobil, ale už není podstatné, že z jiných důvodů než internetu... Chápu, jen tak ten argument dává smysl.
Většina cestujících vytahuje smartphone, že by někdo hrál hada na staré nokii, to jsem ještě neviděl. Smartphone je k internetu jako ryba k vodě.
> A potíž s "já třeba" je ten, že člověku je osobní zkušenost sice nejbližší a nakonec je to jediné, z čeho může bez pochybností vycházet, avšak uvažování "když já, tak i ostatní" bývá nezřídka klamné.
Nikde to taky nevydávám za obecný princip, naopak, popisuji zcela osobní zkušenost.
Autor píše:
" ... u „běžné“ základnové stanice jsou její antény umístěny v její těsné blízkosti, ve vzdálenosti řádově metrů, zde jde o kilometry. Nezbytné propojení proto již není realizováno „klasickými“ kabely, ale optikou. Přesněji: signál, určený k vyzáření anténou, je nejprve konvertován do takové podoby, aby mohl být přenesen na větší vzdálenost (ony kilometry), a následně zase konvertován zpět a přiveden do samotné antény, resp. celé soustavy antén."
Nějak se mi to nezdá, řekl bych, že realita bude jednodušší. Po metru budou nejspíše příhodně rozmístěny základnové stanice (resp. jejich rádiová část), od nich nataženy ony vyzařovací kabely na půl cesty k sousedům a optikou se bude přenášet jen modulační signál (řečeno postaru). Konverze z rádiové části spektra do optické a zpět na výkonech jednotek či desítek wattů se mé radistické intuici jeví podezřele. Ale možná jsem něco nepochopil.
Mimochodem, stejný problém se řeší při pokrytí podzemních prostor signálem rozhlasu. Byl jsem před lety překvapen, když autorádio při průjezdu chorvatskými tunely hrálo bez výpadků. Pochopitelně to chce náležité (aktivní!) řešení, rozhodně nestačí pověsit nějaký drát, viz níže.
Nojo, ale v článku o nějakých "Remote Radio Units" není ani slovo. Píše se v něm o >>anténách<< , vzdálených až kilometry od základnových stanic; takové řešení mi nedávalo smysl. Naopak těmi "Remote Radio Units" se vše vysvětluje a podle mne je to jádro pudla. Prostě BTS je dvoudílná, jeden díl v centru řídí, druhý, vzdálený, vysílá/přijímá (jako anténu má ten prosákavý kabel) a spolu komunikují přes optiku či jinak.
Ještě k té perličce - onomu zatěžovacímu odporu se někdy říká náhradní anténa (či ekvivalent antény) a má ji každý pořádný vysílač v soupravě ;-). BTW: ona BTS nemá řízení výstupního výkonu?
Jinak autorovi článku patří můj setrvalý dlouhodobý obdiv..
"Dělej si s časem, co chceš, jen se nediv, že jsi někomu za exota."
To mi opravdu žíly trhat nebude. Ať si každý myslí, co chce, je to jejich boj.
"Jinak díky za potvrzení, že to ani těch 18-20 minut v metru bez netu nevydržíš, závisláku. :-))"
Bývaly doby, kdy jsem v metru trávil 2x40 minut. Samozřejmě jsem bez netu neumřel, nicméně možnost se během té skoro hodiny a půl připojit by rozhodně nebyla k zahození. Tím je rovněž zodpovězen tvůj dotaz s "exoty" a počítači.
Možná by to chtělo se tolik neohánět exoty a víc používat mozek, nebudeš pak za exota ;-)
Já vlastně ani nepotřebuji hlasovou službu, ale hlavně internetovou konektivitu. A realizace kvalitního WiFi pokrytí metra by nemusela být tak technologicky a finančně náročná. K vyřízení emailu, FB či nalezení návazných spojení by to stačilo. Ostatně volat se dá i přes Skype, Viber, FaceTime a pod.
Co vy ostatní na to?
Ale celý den v práci na síti, doma na sítí... já jsem rád, že si aspoň v tom metru od toho můžu odpočinout. To opravdu nikdo nevydržíte bez mobilu a netu těch 5-10 min. co jste v metru??
Někdy kroutím hlavou, když vidím, že se najdou exoti, co v metru sedí a dělají něco na počítači. Je to podobné, jak v dobách začátků mobilů, chodil každej druhej exot s bluetooth sluchátkem na uchu i v so/ne s rodinou na výletě.
Sorry, ale to už musí být nějaká úchylka.
Obavam se, ze vy jste jeste neabsolvoval ani matersko skolu. DP je organizace mesta, potazmo statu a obcanu. Pokud obcane maji zajem o nejakou sluzbu provozovanou v prostorach teto organizace(tedy v defakto jejich prostorach), a navic takova sluzba sebou neponese zadne dalsi naklady, je vpodstate jeji povinosti takovou sluzbu poskytovat.
Ne ty schody vubec mimo nejsou, ty schody tam jsou kvuli pohodli. V mnoha stanicich nejsou vubec a kupodivu, metro do nich take jezdi.
Řeší se tu jestli se to vyplatí těm či oněm, kolik lidí jede metrem... já nechápu, že se tyhle věci řeší, to už jsme vážně takový dementi, že musíme mít mobil v metru, na záchodě a úplně všude, jinak je to špatný? Každou chvíli slyším diskuse o tom jak je to na chalupě šílený, že tam nemají signál a musí chodit na střechu a mít jen O2 apod. hodně lidí je otroky elektroniky. Není nad to občas telefon vypnout (ono se to nepo...) a občas nemít signál.
Já naposledy dnes ráno a tedy "téměř každý" je dost nadsazený odhad.
Ovšem i kdyby ano, není zajímavé, že tak tolik lidí činí, i když v metru signál není? A většina z nich to asi bude i vědět? Zřejmě na tom mobilu dělají něco jiného než brouzdají po netu, proč myslíte, že po pokrytí metra by "všichni" přestali poslouchat muziku, dívat se na filmy, hrát offline hry či číst e-booky a hromadně by se vrhli na internet?
Vy parchanti fakt nevite co si ta ty nebohe,kriiizou zmitane operatory vymyslet.
V poslednich letech posilal kazdy z nich mamce mizernych sest miliard rocne a vy si tu na ne vymyslyte takovy veci jako 3G,LTE,pokryti metra...teda fuj,ja se za vas stydim. Ze vy byste dokonce chteli neomezeny data za pet euro jako na slovensku. To je teda hnus. Vite vubec kolik stoji uplatit takovyho posrance,nebo dokonce ministra prumyslu,aby za ne kopal,a vhodnymi prilepky zmenil zakony,ktery vam zmetkum najednou dovolovaly si nejak moc vyskakovat? Jak jim maji zbyvat prachy na nejaky investice. Koukejte platit a drzet huby.
Zeby jako sluzbu zakaznikum? V privatnim sektoru zcela bezna vec. Ostatne, jezdici schody taktez nejsou knicemu, muzete pekne behat pesmo.
Kupodivu vetsina subjektu jeste za to, ze mohou zakaznikum nejakou sluzbu navic nabidnout jejimu provozovateli plati. Kuprikladu vsemozne hospudky kde je wifi. Takze stav, kdy prijde provozovatel sluzby, a nabidne jim, ze pokud umozni instalaci HW, nebudou platit nic, by pro ne byl jiste zajimavejsi. Chtit pak po provozovateli jeste poplatek za umisteni HW ...