Lupa přináší rozhovory s autory pěti nejúspěšnějších projektů v soutěži API Mashup Contest, jíž byla mediálním partnerem. Pokračujeme čtvrtým místem, webem Tourmapy.cz nabízejícím turistický mapový portál. Autor projektu Vít Pechanec označuje svůj projekt ze všech „nejmashupovatější“.
Cílem soutěže bylo spojit autory dobrých internetových nápadů využívajících nějaké API se zkušenými mentory a investory. V soutěži se sešlo 19 projektů, které ohodnotila porota složená z investorů, zástupců úspěšných start-upů a technologických universit. API Mashup Contest bude pokračovat v říjnu v Německu a koncem roku v Polsku.
Vít Pechanec (* 1977)
- podnikatel (od roku 1996)
- web zde
Popiš prosím stručně svůj projekt.
Tourmapy.cz označujeme jako turistický mapový portál a uživatelům má přinést jednu základní funkci, a to snadno a rychle naplánovat dovolené či jen výlet u nás v České republice. Od ostatních mapových portálů jako jsou Mapy.cz či Amapy.cz se odlišuje tím, že poskytuje primárně právě obsah turistického charakteru.

Vít Pechanec: Tourmapy.cz slouží pro plánování dovolené, k tomu, aby vám snadno sestavily itinerář cesty.
Z hlediska plánování dovolené je jeho patrně nejdůležitější funkcí možnost vytváření vlastních itinerářů. Pomocí funkce plánovače výletů si snadno sestavíte pod svým účtem vlastní program na několik dní. Funguje to stejně jako e-shop, ve kterém si vkládáte jednotlivé položky do košíku. V mapách máte možnost zobrazovat nejrůznější z více než 77 tisíc objektů. K dispozici jsou památky a jiné turistické atraktivity, ubytovací a gastronomická zařízení, lázeňské a sportovní objekty a mnohé další. Jakmile vás některý z objektů zaujme, není nic snazšího než jej vložit do Plánovače, stejnou možnost nabízí i bohatý kalendář akcí. Pro plánování navíc máte k dispozici i online rezervační systém čítající nabídku 2800 ubytovacích zařízení. Jednoduše zadáte plánované místo a datum plánovaného pobytu a portál vám vypíše a na mapě vykreslí dostupné hotely a pensiony odpovídající vašemu požadavku s možností okamžité rezervace.
V létě portál prezentuje data o kvalitě přírodního koupání, na zimu připravujeme lyžařské podmínky ze zimních areálů. Kromě toho portál umí vykreslovat cyklotrasy, turistické, jezdecké, zimní běžecké a inline bruslařské trasy, i když ne u všech těchto tras máme dokonale pokryté celé území ČR. Portál umožňuje odečítat z mapy GPS souřadnice a nadmořskou výšku, přehrávat v mapě videoprezentace objektů, zobrazit vrstvu webkamer, virtuálních prohlídek a dopravních omezení z JSDI. Kromě tohoto obsahu samozřejmě nabízí i takové ty klasické funkce jako přidat do mapy vlastní značku, měřit vzdálenost, zpětně geokódovat, vyhledat dopravní spojení, nechybí ani našeptávač.
Kde berete obsah?
Vlastně veškeré body zájmu na mapě se vyhledávají v našem vlastním informačním systému CZeCOT, na kterém je postaveno cca 15 dalších projektů – vesměs turistických portálů. Databáze tohohle informačního systému je plněna našimi vlastními lidmi a pak ve spolupráci s množstvím partnerů, kterých čítáme přes šest desítek.
Nebudu zastírat, že udržet například takovou databanku restaurací v tomhle informačním systému aktuální a komplexní s našimi možnostmi je prakticky nemožné. Ono se to vlastně ani nedaří největším hráčům jako jsou Firmy.cz, Zlaté stránky či specializovaným serverům s nabídkou gastronomických zařízení.
My se především zaměřujeme na to, abychom nabízeli kvalitní data o ubytovacích zařízeních a turistických atraktivitách. Vycházíme z toho, že nějaká ta hospoda je vždycky poblíž a že pro turistu je především důležité, kde se vyspí a co navštíví.
Mimochodem právě na vyhledání turistických atraktivit nabízíme návštěvníkům poměrně unikátní službu, a to je vyhledávání podle otvírací doby. Jednoduše si ve formuláři označeném jako „Vyhledávání památek“ zadáte datum plánované návštěvy, např. když se chcete porozhlédnout po okolí o víkendu, zazoomujete mapu na plánovanou oblast a systém vám vypíše jen ty objekty, které jsou právě otevřené, respektive které by dle dat v systému měly být otevřené (smích).
Nelze se na to samozřejmě 100% spolehnout, takže i já, když Tourmapy používám, tak si otvírací dobu raději ověřuji na webových stránkách dané atraktivity. Ono se kromě změny otvírací doby může také stát to, že se na daném zámku zrovna natáčí nějaký ten film a případného návštěvníka pak čeká nemilé překvapení v tom, že dostane šanci si jen prohlédnout exteriéry zámku….
Není mapových projektů na trhu už dost? V čem jste lepší?
Tak obecně mapových projektů je na trhu již opravdu dost. Ono je to dáno především tím, že mapové API jsou bezplatné, nabízejí opravdu široké možností funkcí a jejich programování není až tak složité.

Chcete si vyhledané ubytování rezervovat nebo přidat do plánu výletu či k němu najít dopravu? Síla je v propojování dostupných dat.
Naší snahou odlišení od konkurence je, kromě zpřístupnění bohatého a kvalitního obsahu, nabízet návštěvníkům vyhledávání v čase. Tím myslím to, že když hledáte ubytování, nezapnete si jen vrstvu ubytovacích zařízení na mapě a pak jednotlivé provozovatele kontaktujete s požadavkem na cenu a disponibilní kapacitu, ale jednoduše si v rezervačním formuláři zadáte místo, čas a požadovanou kapacitu a portál vám vypíše ubytovací zařízení a na mapě vykreslí přímo s cenou.
Větší část ubytovacích zařízení v našem rezervačním systému funguje online, takže u nich máte garantováno, že v požadovaný termín mají k dispozici požadovanou kapacitu počtu pokojů či lůžek. Stejně tak vyhledávání v čase funguje i u zmíněných památek nebo u akcí z kalendáře. Ty také zakreslujeme na mapovém podkladě a umožňujeme vyhledávat dle termínu.
Jak řešíš SEO?
Ono řešit SEO u mapového portálu je trochu oříšek, ale když si zkusíte třeba zadat do prohlížeče www.tourmapy.cz/svitavy, tak jistě pochopíte, že jisté možnosti jsou…
Na jakém enginu je web postaven a jaká API používáš?
Portál jsme si sami naprogramovali v běžném PHP a mimochodem engine tohoto portálu využívají i některé propojené turistické portály (např. www.vychodni-cechy.info/mapy). Co se týká mapových podkladů, tak aktuálně využíváme API od map Google a Amap, ale v blízké době, možná již v tomto týdnu, máme v plánu přejít na nové API od Mapy.cz . Přece jen ty jejich podklady, co používají od Shocartu a Planstudia pro území ČR, jsou stále nejaktuálnější, o turistických trasách a cyklotrasách nemluvě.
Jinak přes informační a rezervační systém CZeCOT jsou Tourmapy napojeny na mnoho dalších API. K turistickým atraktivitám taháme přes API fotky z Wikipedie, vyhledání dopravního spojení zajišťuje Google, rezervační systém je propojen přes API systémů Previo a Booking.com, počasí je od Meteocentrum.cz, sněhové podmínky od Holidayinfo.cz a Infocesko.cz, informace o dopravních omezení z JSDI.cz, videoprezentace taháme od Toulavakamera.cz, Nasetelevize.cz, Videotour.cz, Kamjedes.cz, virtuální prohlídky od Virtualczech.cz a Virtualpanorama.cz, webkamery udržujeme ve spolupráci s Webcams.cz a jenom kalendář akcí plníme z 24 různých zdrojů včetně vstupenkových systému Ticketpro, Ticketstream, Ticketportal a Eventim. Právě pro vzájemné sdílení dat mezi kalendáři akcí jsme vytvořili a snažíme se prosadit nový formát označený jako XML Events.
Netvrdím, že ve všech případech se jedná o propojení přes API, často to je jen jednoduché XML, ale myslím, že rozsáhlejší mashup co do počtu propojených zdrojů by člověk u nás těžko našel.
Kdo je typický uživatel? Jak budete vydělávat?
Asi to bude trochu trapné to tady psát, ale vlastně ani typického uživatele neznáme. Nedělali jsme si žádný průzkum a o to, abych si tady něco vymýšlel, jistě čtenáři Lupy nestojí. Co se týká zdrojů návštěvnosti, větší část návštěv, cca 54 %, přichází z naší společné propojovací lišty, kterou označujeme jako Tourbar, a z jiných propojených a odkazujících stránek. Vyhledávače pokrývají v letošním roce necelých 33 % návštěv.
Portál vydělává na provizích ze zprostředkovaných rezervací, ale rozhodně to nejsou částky, které by začaly splácet investice vložené do portálu. V podstatě on vlastně ani běžný návštěvník nehledá rezervační ubytovací systém na mapovém portálu a i s tímto vědomím jsme tuto funkci na portál nasazovali. Pro nás ten mapový portál má jiný záměr než vydělávat peníze. Především je to pro nás jakási výkladní skříň našeho informačního a rezervačního systému CZeCOT, který v podobě propojených turistických portálů, nejčastěji regionálních, prodáváme našim zákazníkům. Není nic snazšího na otázku, a co vlastně všechno ten CZeCOT obsahuje, odpověď „Však se podívej na Tourmapy.cz“, tam prakticky kromě aktualit najdete vše, čím disponuje. Jinak do budoucna bychom na portálu rádi prodávali různé netradiční formáty reklamy, např. spouštěli portál s defaultně zapnutou vrstvou placených objektů či měst apod.
Portál také rozvíjíme proto, aby se mi na něm dobře plánovala i moje vlastní dovolená (smích). Třeba letos jsem si na Tourmapách krásně poskládal plán sjíždění Sázavy.
Jak řešíš marketing?
Kromě výše uvedených aktivit využíváme možnosti bezplatné inzerce v časopisech vydávaných vydavatelstvím COT media, které z poloviny spoluvlastní naší společnost World Media Partners, s.r.o. Pak se účastníme různých soutěží jako je třeba tato nebo Tourmap, kde jsme letos také bodovali, a pak také o portálu píšeme pro Lupu apod. (smích) V každém případě jsme si vědomi toho, že v marketingu máme ještě velké mezery, ale vzhledem k tomu, že portál není v současné době primárně určen pro přímý výdělek, nás to až tak netrápí. Návštěvnost nám roste i bez většího úsilí…
Možná je dobré ještě i zmínit to, že data z našeho informačního systému nejsou dostupná jen na našich Tourmapách, ale setkáte se s nimi na Google mapách, Mapy.iDnes.cz a s dalšími mapovými portály jsme v jednání. Naší výhodou je, že dokážeme nejen poskytnout aktuální data, ale ještě provozovateli platit polovinu získané provize v rámci afiliačního programu rezervačního systému.
Co si myslíš o API mashupech?
Jsou super a rádi je děláme. Například nedávno jsme pro Asociaci cestovních kanceláří spouštěli nový bedekr ACK.travel. Když se detailněji podíváme na jeho obsah, tak popisy zemí pochází vesměs z Wikipedie, videa z oficiálních kanálu daných destinací z Youtube, mapy od Google, zakreslení fotografií nad mapou ze serveru Panoramio.com, webkamery a aktuální počasí včetně předpovědi z Weather Underground, aktuální měny z xe.com, aktuality a výpisy členů nabízející danou destinaci zprostředkovává asociační web www.ackcr.cz. To je prakticky vlastně jediný vlastní obsah na tomhle bedekru. No není to úžasné postavit takovýto portál z cizích dat, o jejichž aktuálnost se bezplatně starají partneři – provozovatelé API rozhraní?
A jak tě napadlo přihlásit tourmapy na API Mashup Contest?
Lupu pravidelně čtu a objevil jsem zde informaci o této soutěži. Neváhal jsem ani chvíli a projekt, který je ze všech našich projektů „nejmashupovatější“, tedy Tourmapy, jsem přihlásil. Jsem rád, že získal pozornost u porotců a umístil se. To, že je to čtvrtá, jak se říká bramborová, medaile, mne až tak nemrzí.
Jaké máš další projekty?
Větší část námi realizovaných projektů jsou zakázkové weby a všechny vesměs postavené na zmíněném informačním systému CZeCOT. Samozřejmě i naše vlastní projekty, jako je třeba jednoduchý web aktivni-turistika.cz, běží na stejné databázi. Kromě těchto turistických portálů pro území ČR či jeho regionů provozujeme evropský portál lázní VisitSpas.eu, který byl kdysi vytvořen na podnět Evropské asociace lázní. Vzhledem k tomu, že se v současné době chceme soustředit čistě na sběr dat a pokrývání území naší země, tak není naším záměrem nadále tento portál rozvíjet, takže kdyby se našel případný zájemce o jeho odkup, rádi budeme jednat o podmínkách.
Co je pro tebe globální travel internetový projekt, kde lituješ, žes ho nevymyslel ty?
Mně se vždycky líbil svojí jednoduchostí Kayak.com. Když jsem hledal nějakou letenku, tak v podstatě za mě udělal to, co jsem musel dělat ručně sám, tedy že vyhledal nabídky na více letenkových serverech najednou a dal mi jednoduché a rychlé srovnání. Z českých projektů se mi líbí centrální rezervační ubytovací systém Previo, se kterým úzce spolupracujeme. Našel na českém trhu docela slušnou díru a tu velmi elegantně obsadil. Tím, že získal množství partnerů z řad různých turistických a ubytovacích portálů, a do technologie neustále investuje, myslím odběhl konkurenci natolik, že jej již jen tak někdo nedožene. Zajímavostí je, že zakladatel tohoto projektu Pavel Kotas, je shodou okolností také Svitavák….
Není lepší soustředit se na globální projekty – např. jako brněnská firma TwoBits?
Co se týká našich služeb v oblasti tvorby turistických portálů, tak je pravdou, že nás zajímá především český trh, a je to především dáno tím, že naše řešení stavíme na zmíněném informačním systému CZeCOT, kde je velké množství dat se zajištěnou správou a aktualizacemi. Na této konkurenční výhodě stavíme prakticky všechny naše nabídky. O rozrůstání do dalších zemí prozatím neuvažujeme. Chceme být dlouhodobě v této oblasti nejlepší v ČR. Jinak ale naše služby v oblasti prodeje bodů zájmů mají globální rozměr. Data z CZeCOTu jsme jako první firma z České republiky úspěšně prodali společnosti Google. Dále jsme data dodali společnostem dodávající obsah do GPSek, např. Navteq, Garmin apod.
Jinak, jestli je lepší se soustředit na globální projekty či nikoliv, nedokážu takto obecně odpovědět. V našem případě nastavenou strategii považuji za správnou a poměrně úspěšnou.
Jaké máte plány do budoucna?
V současné době realizujeme projekty několika turistických portálů pro další regiony a také děláme na zbrusu novém turistickém portálu pro celou Českou republiku. Pro čtenáře Lupy prozradím aspoň jeho název. Jmenovat se bude Českopedie a doufáme, že bude tou správnou turistickou encyklopedií Česka.
Díky a přeji další úspěšné „mashupování“ !