podle mých zkušenosti člověka, který se tím leta profesionálně zabýval, myslím, že prakticky všude je dnes dostupná nějaká forma pevného připojení (wifi/adsl/kabel) okolo 3-4 stovek. Použité (a pro domácí použití stále použitelné) počítače se dávají buď zdarma, nebo prodávají v ceně do 3 tisíc, software by nejspíš poskytl Microsoft zadarmo, případně existují alternativy.
Krom pevného připojení by na některých místech (a doufejme že za ty 2 roky všude) mělo být dostupné LTE, které s nějakým dostatečným limitem pro potřeby chudého nezaměstnaného lze už nyní v rámci hromadných tarifů pořídit také pod 3 stovky měsíčně. A do 3 tisíc seženete při větších objednávkách i nějaký tablet s LTE modemem.
Otázkou je, co s tím ten nezaměstnaný bude dělat. Má nějakou reálnou možnost to využít? A jestli ano, proč to nedělá už nyní, ty náklady by v pohodě pokryl z první výplaty.
Spíš si dokážu představit, že školství zadotuje rozšířenou výuku počítačů a internetu na školách a podpoří učení nejen žáků, ale i lidí "z ulice" - učebny jsou, učitelé také a rádi si přivydělají.
Takže nejsou... Totiž říct, že učitelů je dost, ale neučí, protože se uživí jinak lépe, je sice formálně celkem dobrý popis současného stavu, ale tak nějak k ničemu. Přesněji řečeno ta teze totiž zní "Učitelů by bylo dost, kdyby stát přeplatil soukromou sféru (a to výrazně, protože sedět někde v kanclu či učit dospělé je pro nervy rozhodně prospěšnější než se otravovat s dnešními dětmi).", jenže tady už je vidět, že takové tvrzení se blíží třeba tezi "Komunismus by fungoval, kdyby lidé nebyli sobci a dávali přednost (deklarovaným) zájmům celku před (reálnými) zájmy svými.", která je sice též pravdivá, ale bez vztahu k naší realitě.
Znam osobne dva pripady lidi, kteri prakticky zdarma ucili IT na ZS. V obou pripadech jde o lidi, zivici se IT (tu vyuku brali spis jako konicek). V obou pripadech to byli jedni z nejoblibenejsich vyucujicich ve skole. V obou pripadech jiz neuci. Ne kvuli penezum, ale proto, ze pry nejsou dostatecne pedagogicky vzdelani.
Vysledkem je to, ze na dotycne skole vyucuje IT duchodkyne, ktera neumi zapnout pocitac.
Ne vzdy jde o penize az v prvni rade...
Za menší peníz než "prakticky zdarma"? Jako že "úplně zdarma"? No, třeba na to fd odpoví, osobně by mě ale zajímalo, proč se ptáte, tam přece nejde o peníze, ale o nutnost mít nějaké pedagogické vzdělání, pokud by ta překážka padla (a byl-li to jejich koníček tenkrát, možná by byl i dnes), tak by se k učení třeba vrátili (možná jste to přehlédl či tak docela nepochopil, ale ti lidé už tenkrát pracovali v IT, měli svůj příjem a vedle toho učili na ZŠ, tedy něco jako pan Peterka, který posledních dvacet let učil (a stále učí) spíše než pro co jiného pro radost a přesvědčení, že to má smysl, matfyzáky základům počítačových sítí, přičemž se ale živil jako konzultant a publicista).
Přesně tak. Na druhou stranu je příliš zjednodušující to uzavřít tak, že "lid to nechce, sice je to neskutečně hloupé, ale holt je to tak". To totiž nahrává myšlence, že vzdělávací systém tak, jak je dnes nastaven, je něčím hodnotným, co stojí za to zachovat tak, jak existuje.
To je ale pro mě příliš nesamozřejmý předpoklad, než abych ho mlčky přijal v rámci boje za lepší ocenění pedagogů. Obávám se, že nezřídka je učitel "bachařem" hlídajícím žáky v čase, kdy se o ně nemá kdo jiný starat, který jim krátí dlouhou chvíli tím, že do nich "cosi hustí"... A toto postavení není ani tak otázkou personálních kvalit (byť ty hrají svou roli v rámci daných mantinelů), ale systému (který ty mantinely určuje).