Český Vodafone včera seznámil novináře s některými směry vývoje, které pozoruje v prodeji chytrých telefonů; těch je ze všech prodávaných mobilů už kolem 67 %; před Vánocemi podíl stoupá až k 80 %. Výše už to asi nepůjde — pro skokový rozdíl v ceně oproti telefonům nejobyčejnějším.
Stále více převažuje Android
Meziročně dosti posílil Android, a podle zástupců Vodafonu mu schází dostatečná konkurence. „Třetí ekosystém“, Windows Phone, je slaboučký — svým nepatrným podílem nenahrazuje odcházející Symbian.
Android se stává značkou sám o sobě, známou i běžným kupujícím. Díky tomu se daří, zejména mimo velká města, dobře prodávat i přístroje od výrobců méně známých, například od Huawei — Ascend G300 se prý prodává výborně.
Přestože 65 % prodaných chytrých telefonů pochází jen od tří výrobců, dlouhodobě se jejich podíl pomalinku snižuje — prosazují se i další, právě díky Androidu.
Trh se rozštěpil, mizí „střední třída“
Rozevírá se cenová propast mezi běžnými smartphony a těmi špičkovými: 70 % chytrých telefonů se prodá za cenu pod sedm tisíc korun, a i tato mez dlouhodobě klesá, zatímco čtvrtina chytrých telefonů se prodá za cenu nad dvanáct tisíc a jejich kupujícím je jakoby jedno, kolik smartphone stojí — prostě chtějí špičkové modely s velkými displeji.
Je závislost mezi velikostí displeje a mírou využívání datových služeb. Zástupci Vodafonu v tom vidí, že větší displej poskytuje lepší zážitek z mobilního obsahu, a proto lidé s větším displejem přenášejí více dat. Křivka je však pouhou korelací a jisté je jen to, že bohatší lidé, kteří si spíše koupí dražší telefon s větším displejem, také více využívají mobilního internetu. Mohou mít větší potřebu, anebo si prostě mohou dovolit vyšší tarif.
Mezi majiteli iPhonu a špičkových droidů není podstatného rozdílu v tom, jaký si objednají datový tarif. Zdaleka nejvíce dat však ve skutečnosti stahují právě uživatelé iOS. Snad to souvisí s vlastnostmi platformy.
Ve Vodafonu se domnívají, že průměrná velikost displeje prodávaných telefonů nadále poroste, a vidí prostor pro ještě další mírný vzrůst tržního podílu Androidu.