„Bylo to hodně jednoduché.Vyplnila jsem krátký formulář a objednala si příručku. Cena, kterou jsem zaplatila za příručku, nebyla vůbec vysoká. Vše je tak snadné,“ najdete na www.onlinecareersjournal.com poté, co důvěřivě kliknete na inzerát tvrdící „Vydělávám si 24 000 týdně“. V objednávacím formuláři na www.onlinesalarysolution.com se dozvíte, že „Miliony lidí si vydělávají peníze z domu!“.
Musí to být skvělé, jen tak sedět doma u počítače a vydělávat 24 tisíc korun týdně, peníze které řada lidí nevydělá skutečnou prací ani za celý měsíc. Samozřejmě to má háček. Musíte si nejprve objednat vzdělávací manuály. Přesvědčovat vás budou tvrzení, že o tom psali na CNN, Yahoo, CNBC, ABC a na Twitteru. A záplava fotografií z fotobank a příběhy těch, co si „za den vydělají více než za týden v předchozím zaměstnání“.
Za pouhých 940,– Kč (dokonce mají slevu, původní cena je 1 190,– Kč) získáte materiály, které zjevně milionů lidí změnily život a dokázaly nemožné. A podle podmínek užití je to také to jediné, co získáte. Chytrá komunikace sice slibuje skvělé výdělky, ale jediné, co dostanete (a také s tím souhlasíte v Podmínkách), jsou ony materiály. Dokonce je nabízena možnost vrácení peněz v případě nespokojenosti, ale opět to má háček. „Storno/vrácení“ v Podmínkách je samozřejmě formulováno tak, že vrácení samozřejmě není vůbec jisté (zejména proto, že zásadní podmínkou je zprovoznění vašich webových stránek).
A kdybyste náhodou chtěli vědět něco o provozovateli? Jednou je to „společnost TIMI“, která je „vedena u Úřadu pro ochranu osobních údajů pod registračním číslem 00033187.“ O stránku vedle je to „Online Salary Solution LLC“ se sídlem „Trolley Square Suite 20C, Willmington, DE, USA“. A samozřejmě, jediný kontakt je e-mail. A pochopitelně, není to jediná adresa, která je s tímto schématem spojená.
Pokud jenom trochu sledujete historii tohoto schématu, tak snadno zjistíte, že je najdete třeba i na www.onlineincomesolution.com a řadách dalších domén. A pochopitelně své aktivity mají přeloženy do řady jazyků a velmi úspěšně lákají důvěřivce v desítkách zemí. Soudě podle stížnosti na stránkách pro ochranu spotřebitelů v USA (dohledatelné snadno v Google prostřednictvím názvů této „společnosti“) se jim to nebývalé daří, peníze samozřejmě nevracejí, kontaktovat se nedají a navíc je s nimi spojena řada případů opakovaného čerpání peněz z kreditních karty. Těch, kdo jim číslo své karty důvěřivě svěřili.
V čem vlastně spočívají tyto zázračné výdělky? Pokud se nic nezměnilo, tak vždy šlo o „návod“ jak vytvořit web, který umožní prodávat produkty. A podle úrovně schématu ještě součástí dodávky byly „další služby“, které poskytovaly podporu, případně nabízely zviditelnění „vašeho“ webu. Za to bylo samozřejmě nutné platit pravidelné měsíční poplatky. To jestli se vám podařilo něco prodat, už samozřejmě byla jenom vaše věc. Poskytovatel návodu a dalších služeb ale své výdělky má jisté.