Hlavní navigace

Vyplatí se českému startupu stánek na zahraniční konferenci? Pomoci může i slivovice

Vladimír Šandera

Brněnský startup Smartlook, který umí nahrávat chování uživatelů na webu a v mobilních aplikacích, popisuje své zkušenosti z jedné z nejvýznamnějších SaaS konferencí.

Doba čtení: 4 minuty

Před pár měsíci jsme se v naší společnosti Smartlook rozhodli sponzorovat SaaStr Europa, druhou největší SaaS (software as a service) konferenci v Evropě, hned po SaaStocku. Je to dvoudenní akce v Paříži s více než tisícovkou účastníků a soustředí se výhradně na software jako službu.

I když to byl první ročník v Evropě, organizátoři stojí za největší SaaS konferencí na světě SaaStr Annual, která se pořádá v San Franciscu. Také píší známý blog o SaaS byznysu, který čteme a doporučujeme každému, kdo buduje vlastní SaaS projekt.

Jako sponzoři konference jsme získali možnost mít zde vlastní stánek, kde náš tým představil novou verzi Smartlooku s event trackingemfunnely a beta verzí SDK pro nativní mobilní aplikace. Jelikož to byl náš první sponzoring velké evropské konference, rozhodli jsme se shrnout hlavní poznatky a tipy pro ostatní startupy a firmy, které zvažují návštěvu nebo sponzoring konference v Evropě. 

Je sponzoring nebo stánek dobrá investice?

Před pár lety bychom řekli, že ne. Ale s tím, jak rosteme, si začínáme uvědomovat přidanou hodnotu vlastního stánku na konferenci v naší oborové vertikále. Přidanou hodnotu je možné rozdělit do čtyř segmentů:  

  • Přehled o dění na vašem trhu – v našem případě oblasti webové analytiky
  • Branding – šíření našeho jména a povědomí o značce
  • Akvizice nových zákazníků – SaaS je jedna z našich největších cílových skupin 
  • Setkání se stávajícími zákazníky – klíčové pro budování vztahů a retenci klientů

Odpověď tedy zní: to záleží. Pokud je hlavním cílem branding, je rozhodně užitečné sponzorovat akci, která je zaměřená na vaše odvětví. Pokud je cílem přímý prodej, je nejvhodnější otestovat přínos nákupem stánku na jedné nebo dvou konferencích a vyhodnocení, zda tento typ akvizice zákazníků pro vás funguje.

Technologické a startupové konference jsou také dobrý výchozí bod pro fundraising (získávání investic). Na místě je mnoho investorů z fondů s rizikovým kapitálem (VC), které je možné oslovit (často včetně klíčových lidí ve fondu). I když získání pozornosti mezi stovkami jiných startupů není snadné, je to efektivnější než rozesílání cold e-mailů.

Jak získat ze svého stánku co nejvíc?

Zvyšte viditelnost vašeho stánku za každou cenu. Pronajměte si LCD monitor. Zeptejte se organizátora, jaké poskytuje vybavení stánku (stůl, plakáty, brandovaný ubrus, stánek na míru). Ověřte si, že branding stánku zajištěný od organizátora je tištěný v barvách, ne černobíle. Přineste si dva rollupy místo jednoho (viděli jsme to u některých stánků, viditelnost stánku je mnohem lepší). Uspořádejte soutěž. Prezentujte úspěšnou case study zákazníka, který se také účastní akce.

Vyberte si to nejlepší místo pro váš stánek, nejlépe blízko hlavního proudu návštěvníků. Přidělování stánků funguje většinou systémem „kdo dřív přijde, ten dřív bere“, takže je třeba rychle odpovídat na emaily organizátorů. Pokud je volba stánku nejasná, zeptejte se organizátora. My si vybrali místo vedle hlavní chodby, kudy lidé opouštěli přednáškový sál. Díky tomu jsme měli na stánku mnohem větší traffic než ostatní sponzoři.

Odlište se. Přivezli jsme s sebou do Paříže domácí slivovici a odpoledne jsme nabízeli panáky. To nám přineslo extrémní pozornost a ještě více zvedlo networking u našeho stánku. Díky dobrému místu a slivovici jsme dle mého názoru byli nejnavštěvovanější stánek na konferenci (s nejlevnějším sponzorským balíčkem).

Příprava je základ. Důležité je si v předstihu připravit demo vlastního produktu a pitche (prezentace) s celým týmem. Soustřeďte se na zvýraznění hlavních funkcí, které vás odlišují od konkurence. Zjistili jsme, že většina návštěvníků znala naše konkurenty, takže je extrémně užitečné si připravit vaše hlavní výhody oproti každému významnému konkurentovi.

Většina konferencí dnes už má mobilní aplikaci s programem, pomocí které je možné hledat a kontaktovat všechny účastníky konference. Je dobré si dopředu domluvit schůzky s firmami, které by mohly mít zájem o váš produkt. Jakmile máte s někým domluvenou schůzku předem, věnuje vám mnohem více pozornosti. Soustřeďte se také na networking, abyste poznali nové lidi, kteří řeší podobné věci.  

Vezměte s sebou zakladatele a seniorní členy týmu. Mnoho velkých firem to nedělá a posílá už pouze obchodníky nebo členy marketing týmu, protože se účastní desítek konferencí za rok. Lidé mají mnohem větší zájem bavit se se zakladatelem nebo produktovým člověkem než s lidmi z marketingu a obchodu.

Co jsme z akce získali my?

Na konferenci nás jelo šest. Celkově jsme získali 24 přímých leadů a kontakty na vyšší management a výkonné ředitele. Aktuálně z těchto leadů máme rozjednaných pět trial provozů. Zatím žádný není uzavřený a placený. Povedlo se nám udělat asi 70 desetiminutových demo ukázek.

MIF18 Šmíd_GooglePay

Akci jsme brali především jako propagaci naší značky vůči naší cílové skupině. Dále jsme získali šest kontaktů na VC fondy (dva z nich partneři) a 14 dní před akcí nás kontaktovalo pět jiných fondů. Naše logo bylo vidět na webu a v propagačních materiálech, což zřejmě pozornost investorů přilákalo.

Pokud by vás k tématu a konferenci zajímalo něco více, ozvěte se mi na e-mail.

Našli jste v článku chybu?