Hlavní navigace

Webová mobilní iLuze

16. 7. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
Monumentální úspěch nové generace mobilního telefonu společnosti Apple ukazuje nejen na ochotu uživatelů komunikací platit za něco, co lze dostat jinde levněji, ale také by mohl naznačovat nový trend webových služeb. Změní iPhone web? Udělá jej doopravdy mobilním?

Na web odkudkoliv

Pokusy používat mobilní zařízení k práci s webovými stránkami a aplikacemi spadají do druhé poloviny poslední dekády minulého století. Pomineme-li využití plnohodnotného přenosného počítače (ve smyslu laptopu, či notebooku) jako klienta, a mobilního zařízení pro připojení k síti (modemu, mobilního telefonu), narážely snahy o skutečně „mobilní web“ především na omezené možnosti koncových zařízení. Jejich omezený výpočetní výkon znemožňoval provoz plnohodnotného webového prohlížeče zejména poté, co se standardní součástí prezentací a aplikací staly multimediální objekty. Omezené rozlišení displeje způsobovalo, že techniky tvorby webu, uzpůsobené spíše rostoucím displejům pracovních počítačů, byly pro mobilní přístroje neefektivní. Omezené možnosti navigace limitovaly uživatele mobilního přístroje na mačkání kurzorových kláves a značně komplikovaly na počítači triviální úkony, například vyplnění elektronického formuláře.

iPhone 3g

iPhone 3G se v Česku bude prodávat na podzim

Snahy o vytvoření speciálního protokolu pro mobilní přístroje, který by tyto nedostatky eliminoval (WAPu) narazily v počátcích na nezájem provozovatelů aplikací i uživatelů, a v současnosti, kdy by se tento protokol mohl reálně uplatnit, je blokuje spíše tarifní politika mobilních operátorů. Současně však došlo k postupné eliminaci mnoha z původních vad – mobilní zařízení mají v současnosti výkonné procesory schopné bez obtíží parsovat HTML i zobrazovat multimediální obsah z běžných pluginů. Rozlišení jejich displeje se zvýšilo na čtvrtinové VGA až VGA, což pro zobrazování webových stránek sice stále nedostačuje, ale je to mnohem více, než v klasických mobilních telefonech. Přístroje s dotykovou zobrazovací jednotkou podstatně zjednodušily navigaci a v kombinaci s vhodnou vstupní metodou i zadávání znaků.

iPhone?

Přesto, že úvod tohoto článku mohl vyznít tak, že mobilní web je prakticky na úrovni běžného, přístupného z plnohodnotných terminálů všichni víme, že tomu tak není. Většina mobilních telefonů včetně značné části těch chytrých stále trpí nedostatečným rozlišením a komplikovaným ovládáním, multimediální obsah na nich prakticky provozovat nelze. Přístroje typu XDA, které kombinují vlastnosti klasického kapesního počítače s mobilním telefonem, jsou sice rozumnou alternativou pro pokročilé uživatele, manažery a uživatele profesionální, avšak nejsou pro „běžného člověka“ zejména pro nestandardnost a komplikovanost svého ovládání.

Mobilní telefon společnosti Apple, mnohými oslavovaný, jinými zatracovaný, ale jak se zdá celosvětově milovaný, přinejmenším soudě dle čísel prodeje od uvedení druhé „lidovější“ verze, představuje svého druhu unikát. Zařízení, které je měřeno parametry PDA nedostatečně univerzální a málo vybavené, měřeno parametry mobilních telefonů bez elementárních funkcí, je měřeno z perspektivy XDA ideální odpovědí na takřka všechny chyby této koncepce (zejména ztotožníme-li ji s operačním systémem Windows Mobile). Běžným uživatelům přináší aplikační možnosti a logiku ovládání kapesního počítače, snadnou instalaci z bohatého katalogu ověřených aplikací, synchronizaci dat, hudební přehrávač a… plnohodnotný webový prohlížeč Safari, který – byť v omezeném, respektive pro PDA typickém, rozlišení QVGA – zobrazí většinu webových stránek.

Ztotožňovat jediný přístroj s trendem vývoje mobilního webu a označovat jej za něco, co může tento trend vychýlit ze současného směru, by bylo snad až příliš odvážné, nebýt jedné významné skutečnosti. Tou je, že iPhone se právě až tak dobře prodává, a že jeho předchozí generace, byť určená jiné klientele, mohla založit na fenomén, jenž pronikl dokonce až do politiky. Ta současná pak poměrně rychle proniká mezi uživatele „nižších cenových kategorií“, kde bychom do nynějška hledali spíše stylové telefony. iPhone je ale prodáván nejen jako chytrý mobilní telefon, nýbrž především jako terminál schopný kvalitní práce s webem, a to jak díky přítomnosti Safari, tak i díky schopnosti pracovat s bezdrátovými sítěmi WiFi (ovšem s určitými omezeními). Jeho prodej přitom na mnoha místech byl, respektive stále je, vázán na mobilní tarify poskytující především datový přístup – proto, aby možností webového prohlížeče bylo možné řádně využít. Tyto vlastnosti, společně se současným masivním úspěchem přístroje, který, soudě dle zájmu médií i uživatelů o něj jen tak neuhasne, z něj skutečně mohou udělat něco, co posune zájem o mobilní web i k těm uživatelům, kteří by si XDA nepořídili, WAP odmítat používají a pro web je jejich současné zařízení (reálně) nepoužitelné ani s mobilními prohlížeči jako je třeba Opera Mini. V tomto duchu je tedy z hlediska využití mobilního Internetu vhodné se o iPhone bavit vážně.

iLuze

Může současný iPhone přinést hromadné využívání mobilního Internetu způsobem doposud nevídaným? Vezmeme-li v úvahu jeho koncepci jako webového terminálu, zaměření na laické uživatele, provázání s datovými službami, a zkombinujeme to s (předpokládaně) miliony prodaných kusů, nabízí se, že ano. S určitými omezeními je schopen zobrazovat většinu současných webových stránek, lze v něm (víceméně) pracovat s online aplikacemi, které fungují z prostředí počítačů Mac. Reklamní oddělení Apple, a distributorů včetně tuzemských mobilních operátorů bude pochopitelně webuchtivým uživatelům tvrdit, že iPhone je tou pravou iRevolucí. Je jí však doopravdy? Troufám si tvrdit, že nikoliv.

Přestože snadnost navigace v mobilním Safari je na mnohem větší úrovni, než třeba v Internet Exploreru, jenž je součástí Windows Mobile, stejně jako u tohoto systému kombinace iPhone/datový tarif reálné využívání webových aplikací nepřináší. Potíže s nezbytnými doplňky jsou menší, než u skutečných mobilních telefonů, ale jsou stále zde. Komplikovanější aplikace nelze využívat proto, že jsou koncipovány pro majoritní prohlížeče, a i když to není už pouze Internet Explorer, Safari (respektive aplikace založené na jádře Webkit) mezi ně určitě nepatří.

Že je iPhone prodáván jako webový terminál zdaleka neznamená, že jako takový bude používán. U přístrojů s Windows Mobile, kde lze předpokládat určitou erudici uživatele (není vždy, a uživatel pak zbytečně trpí) je možnost surfování na webu a používání online aplikací elementární funkcí. iPhone je ale propagován jako chytrý telefon a ne jako telefonující PDA, což poměr uživatelů přístroje/uživatelů jeho prohlížeče dále prohloubí v neprospěch webu.

MMF24

iPhone je stylový, ale ona stylovost láká nejen potenciální uživatele mobilního webu. Láká i lidi, kteří chtějí hezký a mobilní, ale pouze telefon. Je-li čerstvý majitel počítače Mac frustrován komplikacemi se zprovozněním internetového bankovnictví, pak čerstvý majitel iPhone přilákaný reklamní kampaní na web v kapse bude možná naštván ještě více. A co teprve, až úvodní „wow“ efekt pomine, a dotyčný bude konfrontován s odchylkami od zažitých standardů například v oblasti tvorby a odesílání SMS? I ta nejmódnější věc se může snadno znechutit. A iPhone ve verzi 3G je v tomto oboru doslova horkým kandidátem.

Závěr

Nechci zde působit jako vrána, která nedosáhne na hrozen a tak jej alespoň pohaní, a nechci brát současným ani budoucím majitelům onoho černého stylového trháku peněženky jejich radost. Současně ale vidím reálné argumenty pro to, že ač je iPhone někdy prezentován jako revoluce v doposud poněkud zatuchlé oblasti mobilního Internetu, ve skutečnosti se o žádnou skutečnou revoluci nejedná. Bez ohledu na obří počet prodaných kusů, bez ohledu na kvalitní webový prohlížeč. iPhone je určitě komerčním superúspěchem a ukázkou efektivního marketingu, ale rozhodně ne mobilní, a už vůbec ne webovou revolucí.

Chcete/máte iPhone?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).