První rok zdarma a pak za 99 centů ročně. Takhle komunikační aplikace WhatsApp fungovala až doteď. V následujících několika týdnech ale poplatky úplně zruší.
„Tento přístup nefungoval dobře. Řada z našich uživatelů nemá kreditní kartu a obávají se, že po uplynutí prvního roku ztratí přístup ke svým kontaktům, přátelům a rodinám,“ vysvětluje WhatsApp na firemním blogu.
Změna se má postupně promítnout do všech verzí aplikace. Pokud jste ovšem svůj poplatek na další rok už zaplatili, vracet vám jej firma nebude.
Ani po zrušení v podstatě jediného zdroje příjmů ale WhatsApp neporuší slib svého zakladatele Jana Kouma a nenasadí reklamy. Rozhodně ne v klasické podobě. Plány na monetizaci se ubírají jiným směrem:
„Počínaje letošním rokem začneme testovat nástroje, které umožní uživatelům WhatsApp komunikovat s firmami a organizacemi – pokud ovšem budou mít o komunikaci zájem. Může to znamenat komunikaci s bankou o tom, zda nedávná transakce nebyla podvodná, nebo s leteckou společností o zpoždění letu. Dnes tyto zprávy dostáváme jinými kanály – přes textové zprávy nebo telefonáty. Chceme otestovat nové nástroje, které by usnadnily jejich předávání přes WhatsApp, aniž by uživatele otravovaly reklamy a spam,“ popisuje své záměry firma.
Jde o podobný plán, jaký loni oznámil Facebook se svým Messengerem. Není divu – obě služby mají stejného majitele. Chatovací aplikace se podle těchto plánů mají stát platformami, které na sebe soustředí stále větší část veškeré naší komunikace.