Výměna dat mezi aplikací či webem a systémem WolframAlpha je založena na Webservice API, které je v současné době uvolněno ve verzi 1.0, a to i s přehlednou referencí. Výměna dat probíhá prostřednictvím protokolu HTTP a data jsou strukturována v XML.
Tři tarify pro vývojáře webových i desktopových aplikací
Cenové tarify pro tuto službu jsou tři:
- Developer & Personal Use
- Small & Medium Business
- Enterprise
Developer & Personal Use je tarif pro experimenty se systémem a pouze pro nekomerční použití. Určen je tak především pro experimentování studentům a vývojářům aplikací. Tarif nabízí jistý počet dotazů za jednorázovou částku a dále poplatek za každý další dotaz:
Počet dotazů | Cena služby | Cena za každý další dotaz |
---|---|---|
1000 | $60 | $0.08 |
10 000 | $500 | $0.064 |
25 000 | $1200 | $0.058 |
50 000 | $2100 | $0.052 |
Druhý z uvedených tarifů je určen malým a středním firmám s tím, že výsledky mohou být použity jakou součást komerčních aplikací a webů. Platí pevná měsíční sazba, za tu je v tarifu zahrnut jistý počet dotazů, přičemž dotazy nad touto hranicí jsou dále zpoplatněny:
Počet dotazů měsíčně | Cena služby | Cena za každý další dotaz |
---|---|---|
25 000 | $2000 | $0.10 |
50 000 | $3500 | $0.085 |
100 000 | $6000 | $0.075 |
500 000 | $25 000 | $0.055 |
Třetí z tarifů je určen pro enterprise aplikace s více než 1 000 000 dotazy za měsíc:
Počet dotazů měsíčně | Cena služby | Cena za každý další dotaz |
---|---|---|
1 000 000 | $40 000 | $0.047 |
2 500 000 | $90 000 | $0.042 |
5 000 000 | $150 000 | $0.032 |
10 000 000 | $220 000 | $0.023 |
WolframAlpha enterprise & custom solutions
Zatím nejambicióznější nabídka WolframAlpha je nabídka pro velké korporace s názvem „WolframAlpha enterprise & custom solutions“. Hlavní filosofií této služby je propojit firemní bázi dat a nativní bázi dat systému WolframAlpha a na takto vzniklých datech provádět analýzu a dotazy. Pro tyto aplikace se počítá s měsíčním počtem dotazů přes 1 000 000 (viz poslední z uvedených tarifů). Zdá se však, že WolframAlpha chce nabídnout mnohem více, než je uvedeno v předchozím tarifu. Na svých stránkách například hovoří o možnosti pronajmout si lokální kopii systému ve firemním intranetu a ochránit tak to nejcennější: firemní data. Ta tak mohou zůstat ve firemním datacentru.
WolframAlpha si zde zřejmě klade za cíl vytvořit systém pro podporu rozhodování v manažerských a firemních procesech.
Příklad – regresní analýza
Řekněme, že jsme se rozhodli na systému WolframAlpha přenechat problém lineární regresní analýzy: máme body {1.3, 2.2}, {2.1, 5.8}, {3.7, 10.2}, {4.2, 11.8} a těmi chceme proložit přímku metodou nejmenších čtverců. Tomu odpovídá pro systém WolframAlpha dotaz linear fit {{1.3, 2.2}, {2.1, 5.8}, {3.7, 10.2}, {4.2, 11.8}}. Podle reference vygenerujeme URL http://api.wolframalpha.com/v1/query?input=pi&appid=XXXX, kde parametr input je náš dotaz a appid je identifikátor, který získáme jako zákazník po objednání jednoho z tarifů.
Jak odpověď dostaneme od WolframAlpha XML soubor (struktura viz reference k WolframAlpha API), který bude obsahovat jednak img tagy jejichž začleněním vložíme do webu či aplikace stejné obrázky, které jsou výstupem systému WolframAlha (viz obrázek), jednak další text v němž je mimo jiné obsažena rovnice regresní přímky (v našem případě 3.19383 x-1.52256). Získáme tedy nejen obrázky, ale také podklady k dalším výpočtům. I ty samozřejmě můžeme nechat na WolframAlpha, nikoli však zadarmo.

Předchozí příklad byl zjednodušující: smyslem bylo naznačit práci s WolframAlpha Api, na něco tak jednoduchého jako je regresní analýza nepotřebujeme placené služby WolframAlpha, algoritmus dokážeme implementovat sami. WolframAlpha najde samozřejmě uplatnění při mnohem náročnějších výpočtech. Jedním z nich může být návrh analogového filtru. Zde v URL (které pro jeho délku neuvádíme v textu) zadáváme parametry filtru a jako výstup získáme vše, co potřebujeme: přenosovou funkci (jako text i obrázek), nuly a póly, obrázky frekvenčních charakteristik a obrázek s polohou pólů. WolframAlpha se sám postará o optimalizaci řádu filtru.
WolfraAlpha najde však uplatnění především tam, kde jsou potřeba nejen numerické algoritmy (ty jsou i pro nenumerické matematiky k dispozici ve formě knihoven), ale také analýzu nad aktuálními daty, které má WolframAlpha ve své bázi dat. Ty mohou být mnohem cennější než nejrůznější (byť náročné) algoritmy. Když navíc připočteme skutečnost, že bázi dat WolframAlpha můžeme spojit s firemním datacentrem, získáváme neobyčejně mocný systém, v němž se specializujeme pouze na svůj byznys a vše ostatní přenecháváme na WolframAlpha.
WolframAlpha Widgets
Služba Widgets se zatím připravuje. Podle stručných informací se bude jednat o prvky, které bude moci webmaster vložit do svých stránek a tak také zpřístupnit svým návštěvníkům funkčnost WolframAlpha. Widgety budou nastavitelné (programovatelné) buď prostřednictvím Widget Builderu nebo podle zatím blíže nespecifikovaného jazyka „Widget Scripting Language“. Jak bude služba zpoplatněna a jaký užitek webmasterům přinese, není zatím specifikováno. Oficiální status služby je coming soon.
Odlišná strategie oproti Google
Přestože jsou zatím nabízené služby nové, dávají tušit, že se WolframAlpha vydává zcela jinou obchodní cestou než Google. Ten vydělává především na propracovaném systému PPC reklamy.
WolframAlpha naproti tomu přichází s pronájmem svých výpočetních a znalostních prostředků. Mohl by tak vzniknout unikátní systém, kdy mnoho analytických a znalostních problémů budou vývojáři nejrůznějších aplikací přenechávat právě na systému WolframAlpha. Tím by získali nejen mohutný výpočetní systém, ale především přístup k (doufejme) rozsáhlé a aktualizované bázi dat. Oboje stojí peníze a pokud nabídne WolframAlpha rozumný obchodní model, mohl by se tento pronájem ukázat výhodnější.
Navíc s možností zprovoznit vlastní intranetovou kopii systému není nutno vydávat cenná firemní data z intranetu.
Otázkou je, zda WolframAlpha přijde i s dalšími způsoby monetarizace. Už proto, že od začátku počítá s inteligentní analýzou vstupních dotazů, by mohl zobrazovat reklamu s mnohonásobně přesnějším cílením než v současné době Google. Reklama se však na webu WolframAlpha nezobrazuje buď vůbec nebo jen ve velmi omezené míře.
Myslíte si, že o zmiňované funkce Wolfram Alpha bude velký zájem?