Roli největšího televizního kanálu v Česku přebírá internetová videoslužba YouTube. U diváků do 35 let má větší zásah než hlavní programy Novy a Primy, konkrétně u populace od 15 do 35 jej měsíčně využívá 91 procent respondentů. Hlavní kanál Novy má ve stejné cílové skupině měsíční zásah 82 procent populace a hlavní kanál Primy 74 procent, vyplývá z průzkumu agentury TNS Aisa. „Populární je nejen u mladé generace, v celé cílové skupině 15 – 54 let má více než 80-procentní zásah. Sledováním YouTube tráví lidé týdně podobně času jako u největších českých TV kanálů, přičemž nárůst zhlédnutí je tažený zejména mobilem,“ vyplývá ze studie.
K TÉMATU: Jedničkou na YouTube loni Johnny Machette, žebříček ovládli Viral Brothers
Ještě loni YouTube v měsíčním zásahu publika od 15 do 35 patřila druhá pozice za hlavním kanálem Novy, letos ji ale už předstihl a stal se v této kategorii nejvyužívanější televizní službou u nás. Dopomohl mu k tomu především fakt, že jej lze využívat na různých mobilních zařízeních, což u klasických televizních stanic zatím není možné, nebo jen velice omezeně. “Způsob, jakým lidé konzumují video obsah, prošel výraznou změnou. Nejenom, že videa sledujeme ze všeho, co má obrazovku, ale sám uživatel se rozhoduje, jaký obsah a kdy bude sledovat,” říká Vanda Wolfová, ředitelka pro spolupráci s agenturami v českém Googlu.
Sledováním YouTube stráví lidé týdně podobně času jako sledováním ČT 1 nebo Primy. Oproti loňskému roku vzrostl i počet zhlédnutí videí na YouTube na 700 milionů měsíčně, a to téměř o 20 procent. Nárůst je daný především konzumací obsahu na YouTube přes mobilní zařízení, který roste dynamicky meziročně o 65 procent a celkově tvoří více než 10 procent zhlédnutých videí českými uživateli. YouTube sleduje měsíčně 5,6 milionu českých uživatelů. Alespoň jednou týdně tento videoportál navštíví 70 procent uživatelů internetu. Nejčastěji spouštěnými videy jsou zahraniční i domácí hudební klipy, ale také talk show a krátká videa různého žánru, včetně produktových recenzí.
Zdroj dat: TNS YouTube profiling (květen – červen 2014), YouTube interní data, ČSÚ, Netmonitor.cz, ATO Mediaresearch, Cross-mediální studie s Millward Brown