Po vánoční horečce v posledním čtvrtletí loňského roku přišly na výrobce tabletů horší časy. Podle předběžných údajů analytické firmy IDC v prvním čtvrtletí 2014 dodali do obchodů jen o 3,9 % přístrojů vice než ve stejném období loňského roku (celkem 50,4 milionů kusů).
Čísla zahrnují kromě klasických tabletů také hybridní 2in1 přístroje na pomezí tabletu a notebooku. A samozřejmě: nejde o prodeje (sales), ale o distribuci (shipments).
Více přístrojů než v loňském prvním kvartálu distribuoval Samsung (z loňských 8,5 milionů se dostal na 11,2 milionů) – podle serveru Engadget je to mimo jiné díky jeho dohodám s mobilními operátory, kteří jeho tablety začali prodávat v balíčcích se smartphony. Rostlo také Lenovo (z 0,6 na 2,1 milionů) a mírný růst zaznamenala i kategorie „Další výrobci“ (z 15,5 na 17,2 milionů).
Pokles se naopak dotkl Applu, který distribuoval 16,4 milionů iPadů oproti 19,5 milionů na začátku loňského roku a ve svých malých číslech spadl i Amazon (z 1,8 milionu na 1 milion) či Asus (z 2,6 milionu na 2,5 milionu kusů).
Na klesající zájem o tablety upozorňují analytici už delší dobu. Má podle nich dva hlavní důvody: vzestup popularity smartphonů s velkými displeji a klesající ochota zákazníků kupovat si nové modely – starší tablety jim totiž postačují a nové přístroje často nenabízejí zásadní inovace, které by za koupi stály.
Žebříčku výrobců s 32,5% podílem (stále mluvíme o distribuci, ne o prodejích) podle IDC dále vévodí Apple, následovaný Samsungem (22,3 %).
Ani v souboji platforem se situace zásadně nezměnila: „S asi dvoutřetinovým podílem trhu stále kraluje Android,“ komentuje analytik IDC Jitesh Ubrani. „Tah získávají také zařízení s OS Windows, byť je jejich podíl na trhu stále malý. Pomáhají mu levné přístroje jako je hybridní Asus T100, který si nachází zájemce mezi lidmi hledajícími ‚něco tak akorát‘,“ doplňuje.
Zdroj: IDC