Hlavní navigace

Zaklínadlo: Návštěvnost

24. 8. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Film Den Nezávislosti dosáhl nečekané návštěvnosti. Muzikál Drákula byl vyhodnocen jako nejnavštěvovanější hudební událost roku. Výstava Expo 2000 je zasažena velice nízkou návštěvností. Časopis Koktejl přesáhl magickou hranici počtu čtenářů. Seriál Dallas dosáhl historické sledovanosti. Server Atlas předstihuje Seznam v návštěvnosti.
(Události a údaje o návštěvnosti jsou pouze ilustrativní a nemusí odpovídat skutečnosti.)

Návštěvnost, sledovanost, čtenost. Z úvodních prohlášení by se mohlo skutečně zdát, že se jedná o zaklínadlo dnešní doby, a to zdaleka nejen co se týče internetových stránek a České republiky. Vypadá to, jakoby především návštěvnost byla hlavním měřítkem úspěchu podnikatelských aktivit. Je to právě toto magické slovo, které se nejčastěji používá v souvislosti s měřením velikosti a významu webových stránek, a je to také termín, kolem kterého se nejčastěji vedou diskuse spojené s Internetem (samozřejmě s výjímkou tarifů Českého Telecomu).

Obchodní model?

Bohužel se mi nepodařilo vyhnout se dalšímu – zejména v Americe – přeužívanému slovu, které vyjadřuje základní podstatu každého podnikání, kdo a za co mi dá vlastně peníze? Podstatná otázka pro každého podnikatele, včetně těch internetových, a to i v případě, že disponují bohatým strýčkem, babičkou apod. (ano, správně, otázka kdo je již vyřešena a musíme řešit druhou stranu rovnice – za co nám náš bohatý příbuzný bude ochoten věnovat potřebné prostředky).

Zpět k hlavnímu tématu – návštěvnosti. Má něco společného s výše položenou otázkou, tedy znamená vyšší návštěnost větší objem prostředků, které budeme inkasovat?

Při určitém zjednodušení platí v případě filmů, hudebních akcí, výstav, konferencí apod. skutečně přímá úměra mezi návštěvností a finančními výsledky. Důvodem je skutečnost, že obchodní model těchto akcí je postaven na prodeji „zážitku“ návštěvníkům, samozřejmě s možnou kombinací sponzorských příspěvků, výnosů z restaurací provozovaných na místě apod. I pro tyto zdroje příjmů znamená vyšší návštěvnost zpravidla vyšší tržby.

Na podstatně tenčí led se již dostáváme u televize, časopisů, rádií a dalších médií. Sledovanost či čtenost je samozřejmě měřítkem úspěšnosti a do značné míry může determinovat tržby. Přímá úměra zde však již ani zdaleka neplatí. Stačí si vzít příklad deníku Metro, který je zadarmo distribuován v pražské aglomeraci. Vyšší čtenost při určitém zjednodušení znamená větší počet výtisků, a tedy vyšší náklady na jejich vytištění. Výnosy jsou realizovány „prodejem“ návštěvnosti inzerentům, ale již ne v přímé úměře ke čtenosti a sledovanosti.

Začíná hrát totiž roli tzv. cílová skupina a další faktory, tedy kdo je vlastně oním návštěvníkem, zdali je pro inzerenta zajímavý nebo ne. Díky tomu můžeme nalézt nízkonákladové časopisy, které mají vysoké výnosy bez ohledu na absolutní velikost své čtenosti.

V případě Internetových aktivit je situace ještě komplikovanější. U internetových médií (jako je např. právě Lupa) platí podobná pravidla jako v případě médií klasických (zajímavé, že po 50 letech je již televize nazývána klasických médiem). Záměrně se ale vyhýbám dalšímu klubku uzlů schovaných ve způsobu měření návštěvnosti apod.

Ale u jiných typů serverů žádná úměra většinou neexistuje. Jsou to např. obchody, které trpí nedostatkem zákazníků, ale ne vždy nedostatkem návštěvnosti. Problémem je, že do chvíle, než se návštěvník rozhodne koupit zboží, může se procházet či proklikávat hodiny obchodem bez toho, že by to pro provozovatele znamenalo byť jedinou korunu (či dolar) příjmů. Dalším neméně zajímavým příkladem jsou free-weby nebo free-maily, které rozhodně netrpí nízkou návštěvností, ale její přeměna v tolik potřebné výnosy je téměř vždy problematická.

Resumé

Ani na závěr se nevyhnu „ošoupanému“ slovu. Navíc s přiznáním, že se jedná o mé osobní oblíbené zaklínadlo. Co vlastně bylo záměrem předchozích řádek?

Přenést pozornost internetových podnikatelů, i těch, kteří s takovými myšlenkami zatím jen koketují, na téma, které je pro ně rozhodně stěžejní – jak dosáhnu toho, že mé aktivity budou přinášet finanční prostředky? Toto je otázka, kterou by si měl položit každý, kdo již provozuje nebo se chystá provozovat internetové aktivity. Pokud se spolehne na v současné chvíli nejpoužívanější postup – počkám, až budu mít dostatek návštěvníků, pak uvidím co s tím – většinou se žádných závratných výsledků nedočká.

BRAND24

V případě, že toto není váš cíl, pak se za předchozí řádky omlouvám, neboť pro vás nejsou absolutně významné. Chcete-li se pouze stát známými, chcete-li prosazovat a podporovat některou myšlenku nebo ideu, pak pro vás návštěvnost může být ten skutečně nejdůležitější cíl.

Pro ostatní, až do nástupu komunismu, bude stále platit okřídlené pravidlo „Peníze otáčejí světem.“

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

V současné chvíli pracuje jako managing director poradenské skupiny Tree of Business Knowledge.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).