Co je Zamíchej.cz?
Webová aplikace, která si bere za cíl pomáhat svým uživatelům objevovat snadno a rychle novinky a zajímavosti na českém internetu, aniž by museli sáhodlouze hledat a pátrat po nových informacích. Provozovatelům webových stránek chce umožnit podpořit svůj kvalitní obsah — zajistit dlouhodobý nárůst návštěvnosti za předpokladu, že vkládaný materiál je pro uživatele zajímavý.
Kdo je její tvůrce?
Jednadvacetiletý vývojář webových aplikací, který si snaží obohatit a zpříjemnit mnoha lidem každodenní práci u počítače.
Jmenujete se Richard Schejbal. Proč vystupujete jako Gordon Casper?
Na internetu se prezentuji pouze jako Gordon Casper. Tento zvyk vznikl před několika lety, zejména kvůli prezentaci několika mezinárodních projektů z dřívějška.
Proč jste se pustil právě do tohoto projektu?
Sociální sítě mají pro sdílení určitá omezení, zejména v tom, že se sdílí pouze v okruhu přátel. Zamíchej umožňuje sdílení mezi všemi uživateli najednou.
Přináší Zamíchej něco jedinečného?
I když se má Zamíchej (jakožto vyhledávací a selektující algoritmus) ještě hodně co učit, již teď má za úkol ke každému svému (registrovanému) uživateli přistupovat jedinečně. Nabízet pro něj personalizovaný výběr potenciálně zajímavých stránek na základě předešlých statistik prohlížení a objevování.
Co se týče sdílení webového obsahu, má Zamíchej pravděpodobně nejblíže k Facebooku; o jiných podobných službách na českém internetu nevím.
V čem je služba vytvořena?
Webová aplikace jako taková využívá kromě standardního HTML také základních prvků CSS3. O zpracování dat se stará PHP komunikující s databází MySQL. Na zkrášlení a zdynamičtění je JavaScript a od něj odvozený jQuery Framework.
Jak dlouho trvalo vytvořit Zamíchej.cz?
Přestože je projekt v neustálém vývoji, základní jádro Zamíchej bylo vytvořené zhruba za šest týdnů. Celý projekt od základů až po hotovou podobu jsem vytvořil sám.
Kdy jste Zamíchej spustil?
Patnáctého ledna 2012.
Máte nějaké náklady? Z čeho je hradíte?
Současné náklady jsou minimální, jde o hrazení poplatku za hosting a umísťování (nijak finančně náročných) reklam na Facebook a Seznam. O správu reklamy se v nynější době stará kamarád Michal Man, který na projektu spolupracuje od července. Projekt financujeme vlastními zdroji. Zatím jsme ani nehledali investora.
Máte se službou obchodní záměr?
Ano, projekt má určitý obchodní záměr (plánovaný do budoucna), ten však není primárním cílem vytvoření ani provozu Zamíchej.
Do budoucna je v plánu přidání možnosti vkládat odkazy sponzorované, které však budou muset splňovat určitá kritéria. Zamíchej v budoucnu nabídne zcela unikátní možnost využití skryté a cílené reklamy.
Jakými způsoby prosazujete Zamíchej do obecného povědomí?
Co se týče marketingu, v nynější době je cílem snaha dostat se do blogů a později do časopisů, které se zabývají zejména počítačovou (internetovou) tematikou. Po reklamách na Facebooku a na Seznamu jsme samozřejmě také museli sáhnout. Uvažujeme i o umístění reklamního klipu na YouTube. Zamíchej bylo také uvedeno jako potenciálně zajímavý projekt na webu Nápad roku.
Jakých výsledků služba dosud dosáhla?
Nejvíce vypovídajícím výsledkem je nasbírání přes 2000 stránek doporučených našimi uživateli — od spuštění po dnešek.
Jakou máte zkušenost s implementací přihlašování přes Facebook a Twitter? Doporučil byste toto řešení jiným českým službám?
Mám pocit, že jsme dospěli do doby, kdy možnost přihlášení přes Facebook je standardem pro většinu webových stránek, které nabízejí nějakou službu (pokud se nejedná zrovna o bankovnictví).
Twitter je pro české weby spíše nadstandard, protože Twitter se — jak je vidět ze statistik — v Česku neuchytil tolik jako ve světě.
Doporučil bych podporovat přihlášení přes Facebook z toho prostého důvodu, že je to proces mnohem jednodušší (na dvě kliknutí) než klasická registrace, která může odradit klidně 90 % uživatelů.
Jaký podíl uživatelů raději využije přihlášení skrze Facebook/Twitter, než aby se registrovalo?
Protože Zamíchej využívají zejména studenti, může být naše statistika registrací mírně zkreslující; registruje se okolo 70 % uživatelů přes Facebook, pouze necelých 5 % přes Twitter a zbylých 25 % zvolilo klasickou registraci.
Věřím, že nepoměr mezi Facebookem a Twitterem je lokální pro Českou republiku. V jiných mých projektech tomu je zcela obráceně. U některých webových stránek uživatelé dokonce preferují Twitter, zejména jedná‑li se o webovou stránku (aplikaci), které uživatel nevěří natolik, aby s ní sdílel své jméno (a další osobní informace). Implementací registrace přes Twitter se nikdy nic nezkazí.
Musí se uživatel Zamíchej přihlásit?
Uživatel může i bez registrace objevovat („zamíchat“) neomezené množství stránek a může stránky jednoduše sdílet na Facebooku. Pro vkládání vlastních stránek je však registrace vyžadována; stejně tak pro komentování stránek a ukládání objevených („zamíchaných“) stránek do lokálních oblíbených na Zamíchej. Registrovaní uživatelé mají také přehled o stránkách, které již objevili, a navíc osobní statistiku pohybu na Zamíchej.
Integruje služba ještě jinak Facebook?
Registrace a tlačítko „To se mi líbí“ jsou jediné dvě implementace Facebooku.
Jaký máte pro Zamíchej cíl do budoucna?
Interním cílem projektu je nasbírání velkého množství aktivních uživatelů (nejen v české verzi), kteří budou objevovat a sdílet spoustu zajímavého materiálu. Cílem, který si klademe pro naše uživatele, je zprostředkování služby jednoduchého a hlavně dlouhodobého zviditelnění kvalitního obsahu.
Čím se ještě zabýváte?
O něco novějším projektem než Zamíchej je TuneGap. Jde o nekonečný online playlist hudebních videoklipů z YouTube. Výhodou využívání TuneGap je, že není třeba nic hledat, nic stahovat, celkově se o hudbu nijak starat. TuneGap pro vás vygeneruje playlist a vy stisknete play.