ano ano,
je velmi jednoduche se strefovat do tak evidentniho problemu. je velmi jednoduche kritizovat neco o cem nic nevim, a nejjednodussi je to delat, aniz bych se zeptal na to, proc to tak je a jak to vlastne vznika a kde a jak tak dale ... normalni novinar by to udelal. vy jste asi jenom protreboval clanek a cil vidte ...
Jako něco, o čem nikdo nic neví?
Deset let tady stát buduje státní informační systém - a nic, jenom jeden portál s 30-ti bodovým standardem.
Kdy se dočkáme toho slibovaného, že když si třeba finanční úřad nebude s něčím jist, tak si to sám elektronicky vyhledá na katastrálním úřadě?
Proto si myslím, že zesměšnovat státní správu nikdy nezaškodí. Ale hlavně lidi, kteří to všude vykládají a píší - a jako vrchol své komunikačně-integrační činnosti nadefinují po 10 letech jeden meta-číselník.
Soude podle emailove adresy ( @mvcr.cz), autor pravdepodobne pusobi ve statni sprave. Zda se, ze Ministerstvo Informatiky zacalo ukolovat jednotlive urady, aby jim zacalo plnit portal verejne spravy daty. Kdyz uz to stalo ty prachy at tam neco je.
Jednotliva ministerstva udaje, ktere po nich Portal chce (zde se mluvi o zivotnich situacich) sice maji, ale kazdy tak nejak posvem. Zda se ze vznikly nejake snahy o jejich sjednoceni (celkem hezky zneni veci jako metadata pro vyhledavace, otevrene formaty , nezavislost na konktertnich programech a pod.).
Nahle prisel portal verejne spravy co po uradech chce, aby udaje zadavaly na nejake centralni misto (tipnul bych si rucne pres nejake WWW rozhrani) a vse co maji aby zahodily a zacali se spolehat na zminovany portal. Pricemz na portal je projekt, ktery je zda se provozovan Ceskym Telecomem (outsourcing na 4 roky) a vlastni Ministerstvo Informatiky pred casem udajne zrusilo IT odbor ...
Preji urednikum aby jim portal verejne spravy pomohl lepe slouzit obcanum.
P.S. prijde mi lepsi mit dobra data decentralizovana + google, nez horsi data centralizovana.
Re: Ach ano...
Ahoj Tome, odkdy si vykáme? Pokud se mě některý „evidentní problém“ osobně týká, tak se trefování do něj nebudu vyhýbat. To, že jsem se v řadě případů vyjádřil příliš opatrně ještě neznamená, že nevím, „proč to tak je a jak to vlastně vzniká a kde a jak tak dále“. Zkrátka si nemůžu dovolit to, co by udělal normální novinář. Žádný cíl jsem nepotřeboval, ten si mě našel sám.
Re: Pěkné, ale...
Za chybějící odkaz na Portál (portal.gov.cz) se omlouvám.
Sorry, ale za ty prachy, ktery portal stoji, stal a jeste stat bude? To by se povest melo, dokonce napoprvy, ne? Nebo snad v tom rozpoctu nezbylo na poradnou analyzu?
Svůj článek jsem nemyslel tak, že Portál je nějak vyloženě špatná věc, že je k ničemu. Vadí mi však to, že se na něm vyskytují některé ostré hrany, které jsem považoval za dávno uhlazené a vyřešené. Doufám, že to jsou jenom porodní bolesti, pokud se odstraní, bude vše v pořádku, v opačném případě nastanou problémy.
K bezpečnosti: Nemyslím si, že v případě portálu by to byl nějaký velký problém. Pořádně zajištěné musí být moje peníze v bance. Pořádně zajištěné musí být moje osobní údaje v evidencích úřadů. Pokud by se dočasně na Portálu objevila nějaká bezpečnostní chyba, pak v krajním případě by z toho jen někdo měl pořádnou ostudu, nic víc.
Je krasne ze je vas clanek krasne strukturovany, ale je NESKUTECNE DLOUHY a OBSAHOVE PRAZDNY. Priznam se ze jsem se dopracoval asi jenom do pulky, pak jsem to vzdal. Neskodilo by kdyby autor nekde v prvnich trech odstavcich alespon nastinil o cem to vlastne je...
Myslím, že rozumím autorovu článku, protože jsem se k problematice životních situací dostal jako dodavatel. To však neznamená, že je článek srozumitelný. Vím jaké jsou boje o zakázky ve státní správě a jak se efektivně nakládá s penězi.
K životním situacím se ale chci vyjádřit jako občan:
1. životní situace jsou pro mne výborný nápad
2. mají jasnou 30 bodovou strukturu (to ve světě nenajdete)
3. chtěl bych mít informace struktutované na jednom místě, nechci z daní vyhazovat peníze na systémy pro každé ministerstvo, město, obec ... (vím jak je to efektivní)
4. Chtěl bych mít informace aktuální (hodně obcí si "natvrdo" kopíruje, upravuje životní situace převzaté ze stránek ministerstev, k tomu vytvářejí vlastní). Ano vyhledám si to Googlem a pak si ještě vyberu z toho kvanta co je aktuální a co ne, co platí v tomto městě či kraji - to mě nebaví.
5. úředníky si platím a chtěl bych aby (spolu)pracovali
Zazněl tady argument že v německu mají takových systému X, ale je to opravdu vzor? Máme výhodu, že tyto systémy vytváříme později, skoro na zelené louce.
Chápu, že úředník nechce svoje informace dát z ruky, maximálně je chce použít pro svoje systémy. A zde vidím chybu ministerstva informatiky, proč se nepoučili z projektů, které se s tímto problémem setkali (např. Epusa a další).
Proč nelze portál MI otevřít a poskytovat data, metadata elektronicky veřejně všem, proč nevytváří otevřené standardy pro obousměrnou výměnu dat. Jak motivuje úředníky pro plnění dat? Například "Dáš nám aktuální data, my ti poskytneme za to data jiná".
Obecně ministerstvo informatiky nevytváří standardy (30 bodovou struktu zdědilo), nekomunikuje se státní správou, která je zdrojem dat a tím blokuje efektivní rozvoj ostatních IS systémů. Vzniká tak logická opozice úřadů proti ministerstvu informatiky.
Možná chtěl autor článku říci toto.