Nelegální kopie trh nepokřivují, nýbrž narovnávají (odstraňují monopol vlastníka práv a nutí ho posouvat ceny směrem k poněkud realističtějším sumám). Šlo by to, pravda, udělat líp (například systémem předplatného paušálu), ale pro spotřebitele pořád lepší něco než nic. Před "internetem" stálo dévédéčko i osm devět stovek (sám jsem jich za ty peníze hodně koupil), dneska dokonce i blu-ray koupíte za šest (a to ještě kolikrát dostanete pade slevu).
Jmenovaný příklad Vlka z Wall Street dokazuje opak toho, co asi chtěl autor říci. Nedokázal jsem najít, jak si ho legálně v ČR stáhnout za cenu nižší než lístek do kina. Jakkoliv vnitřně s filesharing službami nesouhlasím, tak proti lidem co si za současných podmínek tento titul stáhnou nemohu řící ani popel. Pokud jsem špatně hledal, budu rád, když mi někdo dokáže opak.
Víte, tohle je docela složitá otázka.
Z hlediska tak říkajíc morálního osobně vnímám ne právě malý rozdíl mezi situací, kdy někdo třeba knihu stáhne z "uloz.to" i v případě, že ji lze bez problémů koupit jako ebook bez DRM a za docela slušnou cenu a situací, kdy někdo stáhne knihu, kterou se vydavatel u nás jako ebook vůbec neobtěžoval vydat a jako papírová kniha to stojí 2x tolik, než originál v USA...
Prostě majitel práv si může (zjednodušeně řečeno) dělat co chce, to jistě, ale pokud postupuje způsobem bližším druhému příkladu, tak se těžko může divit, když ochota k jeho respektování nebude právě největší.
A fakta tohle potvrzují - u hudby, kde je dnes už legální šíření v digitální podobě naprosto běžné a dokonce je na výběr z více modelu (koupě alba kontra různé předplatné) podíl pirátství už nějakou dobu zvolna klesá, protože to v podstatě ztrácí význam. Naproti tomu u filmů a knih, kde to je zatím s atraktivními alternativami o poznání slabší, je pirátství pořád zásadní problém.
Blbost
Svojí kopii můžeš mít pro svojí potřebu.Trestný je ten kdo ti jí nabízí.Ty sice vinen nejsi,ale ten kdo ti nabízí už ano.
Ten rohlík byl špatný příklad..Samozřejmě ten si mužeš upéct sám.
Na něj se nevztahuje AUTORSKÉ PRÁVO.
Filmy,hudba je byznis s autorským právy.A v biznisu platí.BER NEBO NECH BÝT. a nic mezi tím není.Zvlášť kupovaní od překupníka co nemá od majitele souhlas to prodávat.
Proč CD?
Už i tady máme obchody s MP3.Itunes bez ochrany,Supraphon
Aha ono je to za peníze.Nic jim nedám hajzlum,že?
Oni nad tím textem nemuseli přemýšlet,nemuseli platit nahrávací studio a neztravilí nad tím půl roku svého času.Tak si to vemu někde bez placení/ukradnu) kam to nahrál někdo nelegálně a budu tu mlet blbosti,abych to obhájil.
"Z hlediska tak říkajíc morálního osobně vnímám ne právě malý rozdíl mezi situací,"
Spis je treba se na to podivat z jine strany. Existuje nejake prostredi s nejak dostupnyma technologiema. Prodejci placek/knih/... se snazi prodavat konsky povoz v situaci, kdy si kazdy doma za par fufni muze postavit ferrari.
Zkuste si (ciste hypoteticky) predstavit, ze disponujete replikatorem hmotnych veci ala "startrek", ktery potrebuje jen "trochu" lacine energie, a vyrobi vam oc jen si reknete. Vazne budete chodit do obchodu, a kupovat veci vyrobene "klasicky" ?
Ano, par jednotlivcu si takove veci bude kupovat jako extremne luxusni zbozi od nekolika malo vyrobcu.
Replikator na data ... je holou realitou - je vsude kolem nas, dostupny naprosto komukoli. Jakou hodnotu pak v takove situaci ma kopie dat?
Samozrejme, prodat se da i ho..., kdyz se to nalezite poda. Stejne tak pokud mam platit za A/V/knihy ... tak ocekavam, ze zaplatim nejaky mrzky peniz ... a budu mit k dizpozici vse co kde vyjde a hned jak to vyjde. Neumime? Pirati umi => jdu nakupovat tam.
Ale houby. Supraphon je bez DRM a v kvalitě, včetně možného FLACu, otagované a kdo by chtěl, může mít i booklet a vypálit si to na disk. To je dobře. Nemám problém jim zaplatit, protože mi nabízejí, co chci, a nezkoušejí na mě "obchodní" politiku typu: "Do vašeho vidlákova neprodáváme."
Ale ještě pořád si pamatuju na i-legalne, kdy platícím troubům zůstala po krachu služby a vypnutí ověřovacích serverů jen hromada nepřehratelného digitálního balastu. ZAPLACENÉHO BALASTU!
Kupodivu, nikde nestáli ti "okrádaní" držitelé práv frontu na to, aby troubům nahradili zdarma to, za co už troubové jednou zaplatili.
Teď jen, aby to došlo i filmovým studiím a vydavatelům knih.
To musim souhlasit. Ocekavat, ze zhavou novinku sezenu pod cenu listku do kina mi prijde ujete. Na druhou stranu u kina clovek predpoklada, ze plati za neco jineho (platno, zvuk) jak bylo zmineno v clanku a tak ho prekvapuje, ze ma zaplatit kolem 100 Kc. V tomhle hraje roli rozhodne ta pokrivenost trhu diky nelegalnim kopiim, o tom neni pochyb.
Priznam se, ze pokud bych si mel vybrat mezi stazenim za 100 a jitim do kina za 100, tak si vyberu to kino. Doma mam prumernou televizi a ten film bych si tak neuzil a vicekrat jej sledovat taky nemusim. Samozrejme na romantiku nebo vypravny film je to jedno, tam to klidne snesu aji doma... akcni pecku je ale skoda nenechat za ty prachy vyniknout. ;)
Pokud jsem četl správné informace, tak evropská legislativa dává členským státům na výběr ze dvou možností. 1. Pořizování kopií pro osobní potřebu není povoleno. 2. Pořizování kopií pro osobní potřebu je povoleno a je kompenzováno náhradními odměnami vybíranými při prodeji médií, což je alternativa, kterou zvolila ČR.
Jen podotek: o poklesu pirátství tam, kde existují dostupné legální způsoby, jak si digitální hudbu či filmy opatřit, mluví už celá řada studií, na Lupě jsme zmiňovali napříkklad tyto: http://www.lupa.cz/clanky/pokles-hudebniho-piratstvi-nezastavil-propad-prodeje-hudby/ a http://www.lupa.cz/clanky/filmova-a-hudebni-studia-vyhravaji-nad-piraty/.
Těch statistik jsou spousty, nedávno bylo něco i na lupě, třeba http://www.lupa.cz/clanky/filmova-a-hudebni-studia-vyhravaji-nad-piraty/ . A to, že se masově prodává předplatné služeb jako deezer, spotify či google play taky nelze zpochybnit, v zahraničí už je to delší praxe, u nás přišly později, ale taky si to již koupila celá řada lidí a dá se čekat další vzestup.
Navíc jsou i jiné legální cesty. Já mám jako jistou "sondu do myšlení mládeže" svého syna a ten například z hlediska hudby asi nejvíc využívá klasická internetová rádia, zjevně se najdou tématicky natolik cílená, že ani moc nemá potřebu poslouchat "klasická alba". Prostě zdrojů hudby je už dnes tolik, že mladé v podstatě ani moc klasická alba netrápí a kdyby se našla nějaká cesta, jak jejich nelegální stahování znemožnit úplně, tak je to sice asi nepotěší, ale žádná extrémní tragédie nebude.
A jak se ukazuje, tak v zahraničí se podobný trend projevuje i u filmů, vliv Netflixu atd. se prostě okecat nedá. V ČR je v tomto větší zpoždění, ale taky to jednou dorazí...
Asi jsem nepozorně četl článek a místo autorem zmíněných několika stovek za filesharing, které navrhuje utratit na itunes, jsem si dosadil těch 179,- z dalšího odstavce. Také mi to přišlo nezvykle levné na poměry ve zdejším kraji a tak jsem si to chtěl zkusit... Nicméně porovnávám jedno shlédnutí filmu v kině vs doma v obýváku. Někdo radši to, někdo ono. Nevím, proč by cena nemohla být obdobná.
Tak povidej nesmysle ... kdyz lupen stoji neco mezi 100 - 200Kc ... tak kdyz si z toho kino veme 1/2 .... kolik z ty max stokoruny ... dostane tvurce ...20-30Kc? kdyz mi za 50 da film ke stazeni, bude na tom zjevne lip ...
Ale jo, treba nekdo vymyslel perpetum mobile ... a umi z 30 ... udelat trebas 300Kc ...
"Ten rohlík byl špatný příklad..Samozřejmě ten si mužeš upéct sám.
Na něj se nevztahuje AUTORSKÉ PRÁVO."
Uz me tohle ticikrat omlete a pekne ujete prirovnani nebavi:
Ale vztahuje (resp. jeho prumyslova obdoba), jenze nezpochybnitelny autor designu a chuti rohliku uz jaksi neni znam nebo se o sva prava nehlasi. Pokud nekdo vymysli novatorsky tvar ci chut (idealne oboji) rohliku a zacne se o sva prav hlasit, pak si budte jist ze mu budou priznana a chranena.
Velkofilm si taky kazdy MUZE natocit sam a presto je "pulka" lidi pirati a "pulka" za ne plati. Proc asi?
Jasně,že pirátství tady bylo a bude.
Ale je rozdíl,pokud to bude natrvdo protizákonné než jak je to teď.
Teď se každý ohání legálnosti a každý jouda si zakládá fire sharing web a ještě na tom vydělává.A když někdo vidí upoutávku na nový film v TV tak co?jde hned na ulož.to a stáhne.Vždit je přece legální a hledací políčko tam je taky.
Možná ani spousta lidí neví jak to vlastně vůbec funguje a ulož.to berou jako nějakou půjčovnu(přece nebude jen tak lehce dostupný film za 3 kliknutí),při tom to není pravda.
Co to meleš?Ty jsi přece nešel koupit jinému obchodníkovi,ale šel jsi to rovnou vzít,neboli ukrást.
Když se nelíbí cena,tak to nekupuj.A když nebudou prodeje s cenou pujjou dolu,když si to vemeš a nezaplatíš tím nic nevyřešíš.Naopak tím NUTÍŠ cenu ještě zvyšovat a hojit si ztráty s projedu na podobných neplatících lidech jako jsi na těch platících.
Já myslel,ale ČR
Ono ty studie jsou hezké,ovšem pokud je to zaleženo jen na to,že se někoho ptají,tak je to věrohodný asi jako předvolební průzkumy:-) Těžko všichni přiznají,že neplatí a berou jsi to kde můžou.
Dokud tady platí nesmysl zákon o legálnosti stahování,tak je všechno zbytečné.Pořád se tu bude vymlouvat na tuto díru v zákoně i když morálně je to neakceptované.Pokud jsi něco beru bez svolení a neplatím za to.Je to krádež.Autorské právo platí pořád.Platil před internetem,tak proč by se měl teď měnit.Změnila se jenom cesta distribuce.Po rákosnících za DVD se šlo,ale to těchto lidech už ne.
U té dostupnisti je taky diskutabilní .Finanční škodu mu tím nespůsobí te,pokud na daném trhu neprodává,ale nic to nemění na faktu,že porušujete jeho práva.Jeho právo je se rozhodnout kde bude a nebude prodávat a když tam nechce. tak nechce.A Opět vám to nedává právo si to brát i když ho to nestojí nic.Právo je právo.
Jestli klesá pirátství?žádná statistiku o poklesu pirátství hudby po příchodu on-line služeb s hudbou jsem neviděl.Ale pochybuji
Když někdo pořád dokáže argumentovat tím,že stahovaní je legální.Už vidím jak platí měsíčně 150KČ
Mělo by se tak jako je už v jiných vyspělých zavést jasný zákon o stahování nelegální děl.Jako je to třeba u USA.Ať je vinen i ten kdo si stáhne z ulož.ta nový film.A zavře se huba těmto neustálým vymlouvačum.Když sami nedokážou pochopit,že to když někdo strávil měsíce tvořením hudby,psaní scénáře atd. a chce za to zaplatit tak by měl dostat zaplaceno sumou jakou on uzná za vhodnou.Jinak ať se kouká zadarmo z okna na nebe.
Jako správný občanovi nebo spíš člověku by ti nemělo být jedno,že ty rohlíky někde krade i když tobě je dává zadarmo.
V případě ulož.to to tak zadarmo není,oni na tom ještě vydělávají,jen tak mimo,není to žádná bohoslužebná věc.
A zase to jen okecáváš.Aspoň jsi s těma rohlíka připustil,že je něco v nepořádku,když někdo dává zadarmo něco cizího.A teď zkus začít u sebe,jestli je správný to i to brát.
A když už dáváš takový metafii tak aspoň nepřeháněj.Nikde na Topfonu nebo voyu po tobě občanku nechtějí.login heslo a mail dáváš skoro všude a tam ti to nevadí.
Zase blbý VÝMLUVY
To je samozrejme v poradku. Kino je zpravidla jako jedine prvni, teprve po pul roce jde film na dvd/blueray apod. Producenti filmu vydelaji prave nejvice na vysilani v prvnim pul roce, nemaji duvod podkopavat sve zisky jinou distribuci. A cekat ze film sezenete levneji nez za listek do kina je opravdu zcestne.
Pokud me skleroza slouzi, tak toto EU vubec neresi, EU v souladu s jistou prehistorickou smlouvou pozaduje, aby byla autorska dila chranena, ale nijak neresi jak. Pokud by tedy stat upravil zakon tak, ze se tyka (trebas) jen komercnich aktivit, tak by to bylo zcela koser, a navic by to vyresilo cely problem. Ulozto a spol by pod ten zakon spadli, p2p site nikoli. Coz mi prijde jako optimalni reseni.
Ostatne pokud vim ve svycarsku (ktere dobre vi proc neni clenem unie ...) se k tomuhle modelu priklonily uz i soudy.
Ty jsi mi znalec poměrů :-)
Kino a distributor si dělí vstupné v zásadě rovným dílem. (první týden premiéry).
Distributor kupuje práva k filmu a věř nebo nevěř, z celého řetězce jsou na tom paradoxně nejlépe studia, která film natočí.
Jednotky desetikorun jsou holý nesmysl.
Boze to sou placy ... prehral sem si !!! ZAZNAM !!! autorskeho dila.
Kdyz pujdu na koncert, nedela mi problem zaplatit vlezny ... uvidim !ZIVE! vystoupeni. Tak nejak ocekavam, ze ten zaznam k tomu dostanu ... v cene placky/flashky/odkazu na download.
Dtto kdyz pudu do divadla ...
A ano, chapu ze film se nazivo predvadi dost blbe ... ale holt je na tvurci aby nasel zpusob, jak jej prodat. Koci taky dnes svoji praci neproda ... protoze jaksi neni komu, ze ...
Nemluve o tom, ze nejstahovanejsi A/V vytvory jsou taky bezkonkurencne nejprodavanejsi, coz se da snadno dohledat.
ad počet zdrojů hudby a její vnímání - kdysi byla hudba cosi co bylo "slavnostní" na poslech. Dnes se na nás valí i hudba (nenazýval bych to hudbou ) ze všech stran, jako nechtěná kulisa... prostě její cena významným způsobem klesla. Kvalita hudební produkce jak po umělecké i technické stránce bych taky řekl nic moc když se to vezme jako průměr...tak co potom hudbu kupovat ?
No jelikoz pulka lidi nema co zrat ... tak bych dost pochyboval ze pirati filmy.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest-grossing_films
Je tam takova zajimava tabulka ....
1 Avatar $2,782,275,172
... pokud vim, Avatar je zaroven nejstahovanejsim filmem v historii ... taky bych chtel byt tim okradanym chudakem, co natoci nejstahovanejsi film ...
ad 2 Většina kasovních trháků (filmů) má náklady na úrovni několika milionů dolarů. Za ty prachy už by se nějaká dílnička na výrobu čtyřkolek zprovoznit dala (byl by tam problém spíše se státní ochranou kartelu výrobců aut než s technickou stránkou věci).
Jinak se pochopitelně vyrábějí fanfilmy, a to i v profesionální kvalitě, v podstatě na koleně. A výsledky jsou zcela oficiálně volně stažitelné, případně můžete přispět autorům, když chcete. Z čehož mají klasičtí výrobci a držitelé autorských práv řídkou stolici, protože jim roste vážná konkurence.
V byznysu především platí "Když mi nevyjdeš vstříc ty, půjdu nakoupit jinam." A to je podstata celého slavného pirátství: budování konkurence tam, kde vinou tzv, autorského práva existuje monopol a cenový diktát.
Držitelé práv si za současnou situaci můžou sami; než by nasadili normální ceny, mysleli si, že si prostě vylobbují a nakoupí zákony podle potřeby a tím to bude vyřešeno. ;-)
takze kdyz vymysli novy tvar a chut a priznaji mu autorska prava, tak potom kdyz si jej doma upecu budu neco jako pirat a autorskopravni organizace pujdou ve velkem po vyrobcich domacich spotrebicu protoze dobre vedi ze diky nim si doma lide mohou upect novy rohlik a jeste na tom vydelavaji jako fileshareove servery co?
Pokud nekdo bude na namesti rozdavat kradene rohliky, klidne si od nej vezmu, neni moji povinosti zjistovat, kde je vzal. Pokud je tam bude rozdavat denne, mam za to, ze je vse OK => nevidim duvod, proc bych mel chodit jinam.
Navic mi ten pan na namesti nabizi 500 druhu rohliku v jednom stanku, jeste v ruzne propecenosti .... kdezto pekar po me jeste nez me pusti mezi dvere, chce proverku nbu ... predlozit 10 dokladu ... a pak mi ten hnusny, oslizly gumovy rohlik proda za 100Kc.
To, zda cena za cokoli je odpovídající, rozhoduje ten, kdo to chce koupit. A když budu mít housky na rohu za pět Kč a o ulici dál za 1 Kč, půjdu o ulici dál. A pokud si distributor myslí, že se z jeho rozhodnutí po... tak má prostě smůlu. Buď mi to prodá za cenu, kterou jsem ochoten dát, nebo si to seženu jinde a třeba i zdarma.
Jaky blby vymluvy? Koupim si CD ... abych nasledne zjistil, ze v 2/3 zarizeni nejde prehrat, protoze cactus nebo jiny svinstvo. Koupim si hru, a zjistim, ze nejde spustit, protoze ... sem trebas zrovna nekde offline, a to presto, ze hra je single. Koupim si DVD ... a jsem obtezovan 20ti minutama nepreskocitelnych reklam na vsemozne sracky ... a klidne na chlast u DVD s pohadkou pro deti. Koupim si e-book, ... a zjistim, ze ho nejde precist jinde nez na vaclavaku pri uplnku ....
Jaky vymluvy? Co kdo zasel, to taky sklizi, a je to jedine dobre.
Kdyz pujdu "nakoupit" u piratu ... dostanu kvalitni produkt, bez sragor, v libovolne zvolenych parametrech/formatu ... a navic ulozitelny a archivovatelny. Kolik audio CD starych 20+ let bude jeste dnes citelnych? Ano, ja si stema sragorama jmenovanejma z casti vejs umim poradit, ale proc bych to probuh mel delat?
Dtto, se valim po zemi, kdyz mi prodejce monitoru/tv vysvetluje, jak disponuje "nejnovejsi verzi hdcp" ...