jsem zabrousil na stránky Pcworld.cz a jejich web server si dokázal sám nadetekoval že mám ve Firefoxu zapnutý Adblock. Čili mne hláškou požádal abych jim povolil vy jímku, neb jsou z reklam placeni.
Takže, jak předpokládám i tato informace "klient má zapnutý Adblock " bude součástí zmíněné anonymní cookie uživatele, a o takovéto klienty nebude v aukci zájem vůbec -proč platit za něco co se vůbec nezobrazí. Tím líp, to spíš té reklamy ubyde...:)
... a se zlepšováním detekce se bude zlepšovat adblock. Stránka nemá jak zjistit, zda se uživateli inzerát fakt zobrazí, zatím jen zjišťuje, zda se stáhl. Ledaže by snad udělali captcha s využitím reklamních bannerů (sakra, to je nápad, neměl bych si ho patentovat)?
K ničemu dobrému to stejně nepovede. Ještě jsem neslyšel o obchodním modelu, kde k úspěchu vede vítěztství v boji na život a na smrt se zákazníky.
PS: Nevadí mi reklamy, které nemají moc velký datový objem a nezaberou mi veškeré CPU. Kvůli nim to blokování nemám.
Nevadi mi reklama, ktera je k veci - priklad, pisu o nejake zajimave destinaci, prihodim odkazy na par cestovek (odkazy = male logo max, ne blikajici hruzu pres pul stranky). Pokud reklama naprosto nesouvisi, je to reklama ohovne a to ze se nezobrazi je ve finale naopak prinosem.
Nehlede na to, ze vynucovat si zobrazeni reklamy = nasirani zakazniku. A v pripade blokovani reklam, bych si dovolil tvrdit, naprumerne inteligentnich a prevazne taky naprumerne movitych zakazniku.
poslední odstavec mi vysvětlil o co autorovi vlastně (v jinak zajímavém článku) šlo. O budování takového malého veřejného kartelu. No inu, jsem opravdu zvědavý, jak si menší vydavatelé nepodříznou pod sebou větev, tím, že nabídnou stejně cílenou reklamu za nižší cenu :) Taková moudra mohou vypadnout opravdu jen od někoho z centrum.cz
Tak před pár týdny se zveřejnila zpráva že EU připravuje nařízení, podle něhož by tvůrci webů museli s cookies zacházet jako s osobními údaji. Tedy,, museli by si od uživatelů; vyžádat povolení je ukládat, informovat je o jejich vzniku a ukládání. Ohlašovat jejich použití někam na úřady a podobně. A hned se snesla bouře křiku o tom jací jsou v Bruselu hlupáci a nic nechápou že cookies ničemu neškodí, že mají jen omezenou životnost a kdoví co..
A ono buch,najednou jsou tu RTB systémy, kde dokonce majitelé serverů budou zasílat cookies svých klientů s marketingovými informacemi "na aukce" kde je budou zadavatelé reklamy "dražit" podle konkrétních informací a zájmů uživatele. Prý ty cookies "budou anonymní",ale kdo to zaručí?To už by snad o evidenci u nějakého kontrolního systému stálo že? Když uvážíme že ta původní cookies může obsahovat třeba uživatelovo jméno (k oslovení),ale třeba i jeho přístupové jméno a heslo k serveru,tak by ta kontrola měla být pořádně tvrdá..A že samozřejmě uživatel nemusí souhlasit s tím aby jeho informace byly takto někomu předávány (i když takzvaně anonymně,tedy jsou konkrétní,ale bez udání jména.I to je "na hraně" zákonů o evidenci osobních údajů..Takže by k tomu měl dávat souhlas.
Tak jestli náhodou EU neměla na pravdu a své návrhy nesměřovala právě k RTB systémům, což už média čtenářům nesdělila,aby tito projevili "zásadní nesouhlas" s takovými zákony? Co myslíte?
Tohle jse samozřejmě velmi zajímavá problematika. Souhlasím s Vámi, že na jedné straně je třeba chránit soukromí lidí. Na druhé straně je cílená reklama jedním z podstatných zdrojů příjmů online médií a pokud by jí direktiva EU znemožnila, mohlo by to ohrozit jejich samotnou existenci. (Nevím, zda o tom víte, ale jediným velkým online médiem, které je v ČR ziskové, je Seznam, přičemž jeho zisk je do značné míry závislý na vyhledávání.)
Co se týče ochrany soukromí:
* RTB systémy si mezi sebou skutečně předávají údaje o návštěvních, ale tyto údaje jsou anonymní – jde tedy opravdu jen o nějaký náhodně vygenerovaný identifikátor, ze které třetí strana žádné osobní údaje nepozná. Výjimkou jsou Google a Facebook – tam mohou být data vázána na uživatelský účet, byť nevím, zda se to u Googlu fakticky děje.
* Tomu, aby o vás někdo sbíral data můžete zabránit – buď nastavením prohlížeče nebo na stránkách http://www.youronlinechoices.com/cz/ kde si můžete nastavit, kdo smí data sbírat. Tato pravidla všichni hráči v RTB ekosystému dodržují, protože jinak by si koledovali o velký průšvih.
Osobně si myslím, že tato úroveň ochrany soukromí v RTB je dostatečná, hlavně proto, že data jsou uchována opravdu anonymně. A pokud např. máte účet na Facebooku, zapomeňte, že jste se kdy bál o své soukromí, protože Facebook sbírá všechno a nelze se z toho odhlásit.
Jistěže, já taky netvrdím že cookies se mají zakázat, (nakonec,kdybych chtěl, tak vypnout v prohlížeči si je umím sám). Ale mimochodem, už v tom odkazu co jste poslal "http://www.youronlinechoices.com/cz/ " se píše "Každá webová stránka používající behaviorálně cílenou reklamu by měla uvádět potřebné informace o sběru a použití dat pro tento účel, ať jsou data sbírána přímo touto stránkou nebo třetí stranou, například reklamní sítí"...Což je v podstatě přesně to co navrhuje EU. A debata (nikoliv akademická) by mohla být o tom, jak důrazně by měl být koncový uživatel s touto informací seznámen.
A jak asi správně díte, data předávaná mezi RTB jsou (by měla být) anonymizivaná, ovšem požadavek na evidenci těchto RTB u nějakého úřadu na ochranu dat,který by měl právo, je evidovat a kontrolovat způsob této anonymizace a uložení těch dat, už zase vůbec není tak nesmyslná, jak by se se to jevilo, pokud budeme uvažovat obecně cookies jako takové ...
Podle zakona na ochranu osobnich udaju je osobnim udajem cokoli, co je zpusobile samo o sobe, nebo v kombinaci s jinym udajem identifikovat konkrenti osobu nebo maly okruh osob. Tudiz je podobny konani nelegalni uz ted.
Pokud napr predate nekomu jmeno+prijmeni+IP, tak ste prave porusil zakon (a to plati i v pripade, ze takova data hromadite, aniz je na neco potrebujete).
dejme tomu že někomu předám informaci ve které sice nebude jméno a příjmení,ale informaci u tom ve které obci a ulici žijete (nejnovější API prohlížečů už umí odečíst GPS souřadnice uživatele), kolik je Vám je let, co nakupujete za zboží, jaké odebíráte na iínternetu služby, na jaké chodíte často weby a určité stránky, v jaké denní době, jak dlouho, co si stahujete. atd...Hádám že i to odpovídá slovu zákona " cokoli, co je zpusobile samo o sobe, nebo v kombinaci s jinym udajem identifikovat konkrenti osobu nebo maly okruh osob"... ono to samo o sobě nelegální není, jen zákon o ochraně osobních údajů jasně stanoví podmínky-uživatel o tom musí být informován, musí dát souhlas-natož pak když se ta data předávají třetí osobě.Při představě že v RTB systémech se ty informace prodávají v aukci asi každému právníkovi vstávají vlasy na hlavě. Čili, nějaké právní krytí, evidence u nějakého kontrolního úřadu který převezme záruku že ta data nebudou zneužita, je to nejmenší..