O kolik více je ochoten drobný uživatel zaplatit za připojení na Internet přes ISDN oproti dnes nejběžnějšímu 33600 spojení? Ani o korunu. A ptejme se: je to možné? Dnes zní odpověď bohužel ne. Před tím, než vám Richard Duřpekt naznačí, jak může znít odpověď zítra, se pojďme podívat, co komu ISDN přináší a co „odnáší“.
Poskytovatelům především spokojené uživatele – spojení je kvalitní, rychlost stabilní, již žádné dotazy typu: „a proč mi to jede jen 31200?“. Dále to mohou být veliké úspory v čase, který jednotlivec obsazuje modem. Kdyby měl ISP např. 4000 ISDN uživatelů, z nichž každý by se 3× denně připojoval k síti, pak na pouhém přihlašování uspoří 100 hodin denně. ISDN totiž nepotřebuje 30 sekund na „domluvu“ modemů (no a 4000*3*30sec=6000min=100hod).
„Ale co náklady? ISP musí vybudovat linky dvojnásobné kapacity a to stojí miliony!“, pravil provider. Tak to rozhodně ne!! Uživateli je totiž jedno, je-li připojen rychlostí 64k nebo 14.4k. Uživatel má své oblíbené stránky, které si chce přečíst, má stále týž hardware, pro který stahuje ovladače, poslouchá stále stejná rádia (v horší variantě stahuje stále stále stejné mp3). Je-li připojen přes ISDN, objem přenesených dat je stále stejný. Je možné, že dnes ukazují čísla něco trochu jiného, ale to je podle mě tím, že uživatelé, kteří stahovali gigabyty warezu, k ISDN už přešli a 98% typických uživatelů ještě ne. ISDN je tedy sice dvojnásobnou zátěží linek, zato ta však trvá jen polovinu času. Připomeňme, že s ISDN je mnohem snažší se připojit a to znamená i odpojit (viz dále). A zde vězí další úspora modemového času, tzn. snažšího dovolání se.
Co dostanou, vyjma výše popsané spokojenosti, uživatelé? Po pravdě řečeno moc ne. Ušetří trochu času, který je potřeba na přenos dat a nemusí se obávat, že jim známí budou druhý den říkat, že hlásili poruchu, protože se nemohli celý večer dovolat (opravdu se stalo). Maximálně ještě mohou využít šikovné služby zobrazení čísla volajícího, a pro někoho raději „nebýt doma“. Proto taky nechtějí zaplatit za ISDN ani o korunu více, a jestli, tak jen o dvě či tři stokoruny.
Ceny SPT jsou téměř nezávislou veličinou, proto musíme sáhnout jinam. Jako maximální cenu za neomezené ISDN připojení (čili paušál), které určují ISP, vidím 895Kč (+DPH).
Pojďme předchozí odstavce vyjádřit čísly:
33600 uživatel
:- paušál SPT: 135Kč
- paušál ISP: 495Kč (+ 24Kč DPH)
- měsíčne SPT: 2000Kč
- Celkem cca: 2650Kč
ISDN uživatel:
- paušál SPT: 895Kč
- paušál ISP: 895Kč (+45Kč DPH)
- měsíčně SPT: 1000Kč
- Celkem cca: 2850Kč.
To jest jen o ony dvě stokoruny více za komfort. Pro šťouraly: náš uživatel není připojen polovinu času, ale dokáže se odpojit přesně před dalším impulsem (má na to příslušný software), ty naskakují spravedlivě, spojení nepadá a když čte obsah, pak je hovor přidržen = neplatí se.
A vidíte, co se stalo? Peníze, které byly utraceny, se více dostali na ta správná konta – tj. k poskytovatelům.
Je mi naprosto jasné, že investice do pořízení ISDN nejsou nulové, ba naopak. Ale vetšina velkých ISP své ISDN uzly už dávno má, a uživatel, je-li podpořen dobrým marketingem a je-li informován i o jiných výhodách klidně zapomene na prvních 15 – 20 000Kč. Vždyž co jen investuje ročně do svého PC. Také, když dovolíte, předpokládám, že rodiny s podprůměrnými příjmy neuvažují o přechodu k ISDN, protože nemají od čeho přecházet.
Proč tedy poskytovatelé drží ceny mnohem vyšší a obhajují své ceny např. dodatečnými mailboxy, které jsou jinde naprosto zadarmo?
Nevím. A víte-li to Vy, rád se to dovím.
Starší, související články:
Padající ceny ISDN podruhé
Ceny ISDN padají jako hrušky na podzim. No jo, ale…
Co dělají ceny Internetu přes ISDN? Padají, padají…
Cenová bomba Telecomu vybuchla. Nebo to bylo jen takové pšouknutí?