Hlavní navigace

Znamená hybridní televize nejdynamičtější oblast současného vysílání? Přijďte se přesvědčit sami!

13. 10. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Platforma HbbTV hlásí nejen rostoucí počty diváků, ale také rekordní zájem zadavatelů reklamy. Její možnosti i limity rozeberou v úterý 24. října účastníci pravidelného kulatého stolu serveru DigiZone.

Letošní kulatý stůl serveru DigiZone nabídne trojici panelových diskusí k jednotlivým aspektům hybridního HbbTV vysílání v podmínkách tuzemského televizního trhu. Z pohledu HbbTV platformy patří Česká republika k čelním průkopníkům, a to nejen v rámci středoevropského regionu. Podle nedávno zveřejněného průzkumu televize Prima sleduje hybridní vysílání v České republice přes 1,3 milionu diváků, když u obrazovky průměrně sedí 2,06 diváka.

PSALI JSME: Televize Prima hlásí 1,3 milionu uživatelů hybridní televize

Slušnou penetraci HbbTV technologie potvrzuje i aktuální výzkum agentury Nielsen Admosphere, který vychází z předpokladu, že televizor vlastní 95 procent českých domácností, kterých je celkem zhruba 4,5 milionu. Z tohoto počtu pak sedm procent využívá platformu hybridní televize HbbTV a dalších jedenáct procent má televizor připojený k internetu. Výsledných osmnáct procent představuje zhruba tři sta tisíc domácností a kolem sedmi set tisíc jednotlivců. 

PODROBNĚJI: Češi jako pionýři hybridní televize ve střední Evropě. Co jim nabízí „kabelovka pro chudé“?

Jak a proč využívat hybridní vysílání

O HbbTV jako vysílací platformě budou u kulatého stolu diskutovat mezi jinými Jiří Lichý, který má oblast hybridního vysílání na starosti v Českých Radiokomunikacích, a zástupce České televize Jan Zeman. Ten je u veřejnoprávního vysílatele zodpovědný za vývoj teletextu a technologie HbbTV. Ne nadarmo je hybridní platforma někdy označována jako teletext s přídomkem 2.0.

ANALÝZA: Zemská televize a HbbTV. Nekalá konkurence, nebo možná budoucnost?

Technologii HbbTV také využívá několik broadcasterů pro šíření primárně internetového obsahu v prostředí zemského DVB-T vysílání. V multiplexu 4 společnosti Digital Broadcasting vysílá stanice O2 TV Free, která prostřednictvím HbbTV umožňuje přístup k placenému obsahu kanálů O2 TV Sport. 

K TÉMATU: O2 TV Free spustilo vlastní placenou hybridní aplikaci. Podívejte se na první obrázky

Ve stejné síti vysílá i společnost Seznam, jejíž program zprostředkovává uživatelům HbbTV obsah serveru Stream.cz. Říčanská společnost DVBexpert zase prostřednictvím vlastních DVB-T vysílačů distribuuje pomocí hybridní technologie předplatitelům nabídku vlastní kabelové televize.

ROZHOVOR: Freedom TV chce mít po roce 2017 v republice padesát DVB-T2 vysílačů

Objem HbbTV reklamy meziročně narostl o více než dvě stě procent

Kdo si nemůže nový trend vynachválit, jsou vývojáři a prodejci hybridní reklamy, která je zatím stále poměrně neokoukaným mediatypem, nabízejícím unikátní kombinace výhod internetové reklamy v televizním prostředí. Je tak ideálním nástrojem pro zadavatele, pro které je klasická spotová reklama příliš drahá, a zároveň nabízí podrobné metriky, na jaké jsou zvyklí online inzerenti.

ROZHOVOR: Podle Lukáše Hniličky by zadavatelé mohli v roce 2016 utratit za HbbTV reklamu sto milionů korun

Aktuálně dobře rozjetý vlak s cedulkou HbbTV pomáhal od začátku jeho cesty roztlačovat někdejší technický ředitel televize Óčko Lukáš Hnilička, který aktuálně šéfuje společnosti Hybrid a patří k neúnavným propagátorům možností hybridního vysílání. Jeho společnost aktuálně vyvíjí hybridní aplikace pro televizní stanice skupiny Prima, Óčko a televizi Šlágr a stojí tak za vývojem přibližně sedmdesáti procent hybridních kampaní na tuzemském trhu.


Autor: Kinet

Kampaň Komerční banky v HbbTV prostředí vyvinutá společností Kinet.

V panelové diskusi věnované vývoji hybridních aplikací Hniličku doplní třeba jednatel společnosti Kinet Jan Kovařík, jehož společnost realizovala HbbTV kampaně pro zadavatele, jako je BMW, Škoda Auto nebo Komerční banka. Oblasti vývoje aplikací pro HbbTV vysílání se pak věnuje společnost Stream Circle, kterou v debatě zastoupí její ředitel Josef Vašica.

VÍCE INFORMACÍ: Prohlédněte si prezentace z klubového večera WebTop100 věnovaného vývoji hybridní televize

Online kampaně v televizním prostředí

Konkrétním otázkám ohledně nasazení, výkonu a důležitých pravidel reklamních kampaní v HbbTV prostředí se bude věnovat třetí diskusní panel, ve kterém zasedne krom jiných technický ředitel společnosti R2B2 Kamil Foltin. Jeho firma nabízí tzv. programatický nákup hybridních kampaní, tedy RTB systém online aukcí, ve kterých zadavatelé v reálném čase poptávají reklamní prostor za jimi stanovených podmínek. Tento systém dobře etablovaný v internetovém prostředí umožňuje vstup do světa televizní reklamy i menším a středním zadavatelům, kteří operují s omezenými marketingovými rozpočty.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Programatická HbbTV reklama nově zavádí cílení podle typu vysílaného obsahu

Vedle Foltina se diskuse o specifikách HbbTV reklamních kampaní zúčastní třeba manažer konzultací brandové reklamy ve společnosti Seznam Dušan Gajdoštík, jehož mateřská firma nedávno ve spolupráci s mediálními agenturami ze skupiny Group M realizovala unikátní cross-mediální výzkum zásahu videokampaní na serverech Stream nebo YouTube.

ROZHOVOR: S Dušanem Gajdoštíkem o Seznamu a crossmediálním plánování

Pohled dalšího významného mediálního hráče, který se technologii HbbTV věnuje dlouhodobě a cílevědomě, nabídne Dušan Hykš, který zastává pozici VOD & HbbTV manažera v televizní skupině FTV Prima. Ta se možnostem HbbTV technologie intenzivně věnuje už déle než rok.

BRAND24

Podrobný program říjnového kulatého stolu serveru DigiZone naleznete na webu akce, stejně jako neustále se rozšiřující seznam hostů a řečníků. Přijít a zapojit se do diskuse o nejaktuálnějším trendu současného televizního světa můžete v úterý 24. října od 14 hodin do pražské kavárny LouvreTěšíme se na vás!

Níže si pak můžete prohlédnout fotogalerii z loňského kulatého stolu, věnovaného otázce Ultra HD vysílání. Uskutečnil se v prostorách kavárny Danubia v pražském Karlíně.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).