Hlavní navigace

Zrušení roamingu přinese firmám 300 milionů nových klientů, tvrdí EU

17. 2. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa.com
Jde samozřejmě o PR hru s čísly z nedávno publikovaného průzkumu Eurobarometru týkajícího se používání mobilů při cestách do zahraničí. Na podstatě problému to ale nic nemění.

Telekomunikační společnosti získají po zrušení roamingových poplatků 300 milionů dalších zákazníků – tenhle titulek se zaměstnancům PR kanceláře místopředsedkyně Evropské komise Neelie Kroesové povedl a určitě na něj v nadcházejících dnech v médiích narazíte. Ale i když se nad ním můžete usmívat, protože není příliš jasné, jak k číslu 300 milionů došli, a ze statistik si samozřejmě vybrali ty nejlépe působící cifry, na problematičnosti poplatků za roaming to nic nemění.

Zpráva vychází z nedávno publikovaného průzkumu Eurobarometru, který na vzorku 28 tisíc respondentů ze států EU zkoumal, jak při cestách do zahraničí používají mobilní telefony. Výsledky nejsou příliš překvapivé: 28 % oslovených svůj telefon úplně vypne (u ČR je to „jen“ 17 %), 25 % vypne datové služby (20 % cestovatelů z ČR), 18 % Evropanů (ale 44 % lidí z Česka) si aktivuje datový roaming, 10 % (2 % lidí z ČR) si koupí SIM kartu místního operátora a 16 % (13 % cestujících z ČR) se v cizině připojuje jen přes Wi-fi.

To, že ceny roamingu ovlivňují, jak mobily v zahraničí využíváme, je prostě při současných cenách roamingu logické a jasné. Průzkum dále rozebírá, jak lidé při zahraničních cestách omezují jednotlivé služby – volání, posílání či přijímání SMS, čtení a posílání e-mailů, používání sociálních sítí a IM klientů jako je Skype nebo Viber.

A je opět logické, že mnohem více omezujeme činnosti, které nejsou tak důležité – jako je například využívání sociálních sítí (odtud pochází v tiskové zprávě citované číslo o tom, že „94 % Evropanů omezuje při cestách do zahraničí kvůli poplatkům za mobilní roaming využívání služeb, jako je Facebook.“

Zajímavé přitom je, že mobilní data spíše vypínají ti, kdo do zahraničí jezdí často (33 %) oproti příležitostným turistům (16 %). Je to tím, že lépe znají ceny za datový roaming, interpretují toto zjištění výzkumníci.

CS24 tip temata

Podle Kroesové tak nejde jen o nějaký boj mezi turisty a operátory: Milionům podniků vznikají kvůli roamingu dodatečné náklady a rovněž společnosti jako výrobci aplikací přicházejí o zisk. Existence roamingu na jednotném trhu je nelogická – je to projev ekonomického nerozumu, říká eurokomisařka. 

Ale těch 300 milionů nových zákazníků berte opravdu spíš jako číslo, které hlavně dobře vypadá v novinových titulcích.

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).