Zvolíte si svého PříTele?

4. 2. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Když Český Telecom dává nějakou slevu, proč ji nevyužít? Služba PříTel umožňuje telefonovat na tři vybraná místní a meziměstská čísla se slevou 10 až 15 procent. Než se ale pro ni rozhodnete, seznamte se důkladně s pravidly této služby a sami si spočítejte, zde se vám PřáTelství s Českým Telecomem vyplatí.

Nové cenové programy Českého Telecomu, platné od 1.2.2002, mají několik zajímavých částí a aspektů. Jedním z nich je i možnost získat slevu na volání na vybraná čísla, na která telefonujete častěji. U cenových programů pro fyzické osoby má tato možnost (služba) název PříTel, u cenových programů pro firmy se jmenuje TeamTel.

Výše slev, kterou tyto služby poskytují, není nijak závratná, ale přesto může být zajímavá: 15 procent na volání ve špičce, 10 procent na volání mimo špičku. Týká se však pouze místních a meziměstských volání na čísla v síti Českého Telecomu (a tudíž se netýká například připojování k Internetu, volání na čísla jiných operátorů či volání do mobilních sítí). Vybrat si přitom můžete tři čísla, v libovolné kombinaci místních a meziměstských.

Kolik stojí sleva?

Máte-li zájem o využití služby PříTel, jistě vás bude zajímat, zda je tato možnost poskytována zcela zdarma, nebo zda něco stojí. Odpověď je následující:

  • Pokud jste zvolili cenový program HOME MINI, můžete využívat služby PříTel, ale budete za její používání platit 29 korun měsíčně (samozřejmě navíc k měsíčnímu paušálu 190 korun). Můžete si tedy sami spočítat, zda se vám takováto sleva vůbec vyplatí.
  • Pokud jste se rozhodli pro cenové programy HOME MAXI, HOME MAXI PLUS, ISDN2 Standard Plus, ISND2 Maxi nebo ISND2 Maxi Plus, pak nebudete za používání služby PříTel platit nic (tj. nic navíc k vašemu měsíčnímu paušálu).
  • Zajímavá je situace v případě, že jste si ponechali cenový program HOME STANDARD (zřejmě nejrozšířenější), nebo se rozhodli pro HOME INTERNET, ISDN2 Basic, či ISDN2 Standard. Pokud se podíváte do základních informačních materiálů o těchto cenových programech, například na webové stránky Českého Telecomu, najdete zde tvrzení, že služba PříTel je taktéž zdarma:
Originál zde

Důležitá je ale poznámka pod čarou, která říká:

Službu PříTel lze nyní získat v rámci mimořádné nabídky zdarma. Jedná se o volitelnou službu.

Pokud se podíváte na podrobný ceník na webu Českého Telecomu (zde konkrétně pro HOME STANDARD), najdete tam již údaj o tom, že tato služba přijde na 29 korun měsíčně (tedy stejně jako u tarifu HOME MINI).

Originál zde

Opět s poznámkou pod čarou o tom, že:

Od 1 .2.2002 bude probíhat časově omezená promotion akce. Účastníci, kteří si službu v období akce objednají, ji budou mít ZDARMA.

Jak to tedy přesně bude? Z obou ukázek vyplývá, že poskytování služby PříTel zdarma (u tarifů HOME STANDARD, HOME INTERNET, ISDN2 Basic a ISDN2 Standard) je pouze dočasné a nikoli trvalé. Jak dlouho ale bude tento stav trvat? To je plně v rukou Českého Telecomu, který zatím nic konkrétního neříká. Když jsem se na to ptal na tiskovém oddělení, dostal jsem jako odpověď pouze odhad, že by tento stav mohl vydržet alespoň do září t.r.

Pokud se tedy budete rozhodovat zda službu PříTel využít, mějte na paměti tuto neurčitost. Jakmile se Český Telecom rozhodne ukončit svou „promotion akci“ (tj. mimořádnou nabídku), vám rázem stoupne měsíční paušál o dalších 29 korun (pokud si PříTele včas neodhlásíte).

Kolik stojí změna?

Skutečnost, že u některých cenových programů nebude služba PříTel trvale zdarma, Český Telecom sice neskrývá, ale také na to podle mého názoru příliš nepoukazuje (viz ony poznámky pod čarou a dosud neznámá délka mimořádné nabídky). Ještě horší je to ale s informováním o dalších nákladech na tuto službu.

Český Telecom si totiž za každou změnu vybraných telefonních čísel účtuje 52,50 korun! Naštěstí ne za každé jednotlivé číslo, ale za každou operaci změny nastavení (ať už si necháte změnit jedno, dvě nebo tři čísla).

Tuto informaci jsem ale nenašel v žádném ceníku Českého Telecomu. Dozvěděl jsem se ji teprve od tiskového oddělení v odpovědi na svůj dotaz. Následně jsem se ji snažil nalézt i na webu Českého Telecomu, abych zjistil, zda o ní vůbec informuje. Nakonec jsem ji našel – v dokumentu Často kladené otázky – FAQ. Nikde jsem však nenalezl žádnou zmínku o tom, zda se tento poplatek týká či netýká prvního nastavení při zřízení služby, a tak jsem se znovu zeptal – první nastavení je prý zdarma.

Vyplatí se PříTel?

Pokud budete za službu PříTel platit oněch 29 korun měsíčně (a zanedbáme-li spíše jednorázové částky 52,50 korun za nastavení), pak se vám vyplatí pouze tehdy, pokud na vámi vybraná čísla protelefonujete měsíčně alespoň 194 korun ve špičce na standardním hovorném (protože při nominálních 194 korunách zaplatíte po slevě 15 procent na hovorném jen cca 165 korun, tj. méně o oněch 29 korun, které ale zaplatíte stejně, navíc k měsíčnímu paušálu). Mimo špičku to vychází tak, že na zvolená čísla musíte provolat nejméně 290 korun na standardním hovorném (pak po slevě 10 procent zaplatíte 261 korun a ušetříte oněch 29 korun).

Pokud vlastníte cenový program HOME MINI, pak při takovéto „minimální útratě“ už jste vysoko nad volným kreditem a zbytečně utrácíte peníze za dvojnásobné hovorné (a vyplatí se vám přejít aspoň na HOME STANDARD). Proto si dovolím vyjádřit názor, že služba PříTel u HOME MINI se nevyplatí nikdy.

Pokud máte HOME STANDARD, máte stejný hovorový kredit 90 korun jako u HOME MINI, ale když jej překročíte, voláte již za „normální hovorné“. Dnes za PříTele ještě měsíčně nic neplatíte, ale v budoucnu budete. Pokud by se vám měl vyplatit, musíte tak jako tak provolat měsíčně skoro tolik, kolik máte v cenovém programu HOME MAXI na volném kreditu (280 korun) – a to jen na tři zvolená čísla, nemluvě o ostatních voláních! To už pak asi stojí za zvážení přechod na HOME MAXI. S ním už také nebudete závislí na tom, kdy Český Telecom ukončí svou mimořádnou nabídku a začne si vás kasírovat za poskytovanou slevu.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Jak si PříTele objednat?

Pokud se (s vědomím všech uvedených skutečností) pro službu PříTel rozhodnete, jakým způsobem si ji můžete aktivovat? Možnosti jsou následující:

  • Telefonicky na 0800 123456 nebo 0800 151515.
  • Vyplněním předtištěného formuláře v prodejních místech Telepoint.
  • (V brzké době) na WWW stránkách Českého Telecomu.

Pokud si budete službu zařizovat telefonicky, počítejte s tím, že budete dotázáni na rodné číslo a adresu majitele pevné linky.

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).