DIGImedia 2008 - on line z III. bloku konference

  • Třetí blok konference DIGImedia 2008 nese název Vliv digitalizace na vývoj mediálního a reklamního trhu. Během této části akce se hosté věnovali prognóze vývoje mediálního trhu, důvodům poklesu sledovanosti televizí v tuzemsku a Německu, reakci reklamního trhu, segmentaci cílových skupin diváků a HDTV jako velkému tématu spotřební elektroniky.

Sdílet

Panelisté: Gerhard Schaas (předseda sdružení Deutschen TV-Plattform), Martin Nováček (OMD), Josef Wagenknecht, Leoš Pohl (předseda představenstva Czech Digital Group, jednatel Gital), David Bártík (obchodní ředitel TV Barrandov), Štěpán Kotrba (redaktor Britských listů)

VIDEOZÁZNAM TOHOTO BLOKU, POŘÍZENÝ ČT 24

DIGImedia 2008 - 18

Pohled do sálu, kde probíhala konference. Celou akci přenášela ČT 24, první blok živě přímo v televizi, další tři bloky pak po Internetu.

KONFERENCE MINUTU PO MINUTĚ

14:00 – Začíná třetí blok konference, Martina Veselovského v moderování vystřídal šéfredaktor týdeníku Strategie Václav Sochor

14:15 – Před samotným blokem účastníci konference znovu shlédli televizní reportáž o vývoji situaci okolo digitalizace za poslední rok, od druhého ročníku DIGImedia 2007

14:18 – Martin Nováček z agentury OMD demonstruje na grafech meziroční poklesy sledovanosti velkých televizních stanic, a návrat diváků ke sledování televize na závěru loňského roku. Významně roste podíl kategorie „ostatní televize“ (kabelové a satelitní stanice) a řádově o desítky procent také o ČT 4 Sport a ČT 24, což se děje na úkor Novy, Primy a ČT 1. Tyto televize ztrácejí podílově stejný počet diváků, nejvíc tedy ztrácí Nova, řekl Nováček.

14:20 – Máme reprezentativní vzorek diváků, panel elektronického měření sledovanosti televizí se od ledna letošního roku zvýšil, takže jsme schopni zachytit sledovanost nových digitálních televizí, konstatuje Nováček. Horší to je s pokrytím zemskou digitální televizí. Ve spojení s kabelem a satelitem může nové digitální stanice sledovat asi třetina českých domácností, dodal.

14:22 – Včera u mě doma zazvonil prodejce, který mi líčil, že když si od něj nekoupím set-top-box, nenaladím už televizi, líčí Nováček. Na podomní prodejce si ve středu stěžovalo Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS).

DIGImedia 2008 - 19

Martin Nováček z mediální agentury OMD

14:23 – Vypínání analogové ČT 2, o kterou letos přijde asi čtvrtina domácností, bude silným argumentem pro přechod na digitální příjem televize, míní Martin Nováček.

14:25 – Myslím si, že tak pět procent diváků bude v roce 2011 ochotno sledovat ČT 24 a Z1, míní Nováček. Óčko by mělo dosáhnout tříprocentního podílu na trhu, Nova Sport a ČT 4 Sport dohromady čtyři procenta, Nova Cinema dvě procenta, druhý program Primy, označovaný v prezentaci Martina Nováčka jako Prima Family, okolo 1,5 procenta.

14:26 – Výsledky sledovanosti Nova Cinema jsou na to, jak velkou měla reklamní kampaň, překvapivě špatné. Jde o jednu z nejhorších marketingových akcí televize Nova, říká Nováček. Je třeba si uvědomit, že za ní stojí silná značka a reklama na tento kanál proběhla i v tisku, dodal.

14:28 – „Ostatní televize“ loni dosahovaly podílu na sledovanosti okolo devíti procent, ale z reklamního koláče si ukously pouze 1,5 procenta, upozorňuje Nováček. Naopak Nova měla průměrný podíl na sledovanosti okolo 40 procent, ale na reklamních výnosech 60 procent.

14:30 – Všechny digitální televize, snad kromě Óčka a Z1, budou muset podle Nováčka dokládat inzerentům svoji sledovanost a prodávat reklamní časy na GRP (body, přičemž jeden bod představuje jedno procento diváků starších patnácti let, což je 87 tisíc diváků, pozn.red.). To znamená, že se nevyhnou elektronickému měření sledovanosti. Počet GRP ale bude omezen, takže Nováček očekává padesátiprocentní naplněnost a celkové příjmy všech nových televizí 180 milionů korun ročně. To je pro plnoformátovou televizi málo, dodal Nováček.

14:32 – Nové televize by měly přehodnotit svoji obchodní politiku, některé, jako třeba Febio TV, si to zřejmě již uvědomují, pokračuje Martin Nováček. Dojde ke slučování televizí do velkých celků, zadavatelé inzerce budou muset skládat media mix z více stanic, dodává. K dalším velkým mediálním projektům, pakliže za nimi nebude silný kapitál, nedojde.

14:36 – Štěpán Kotrba konfrontuje údaje o dostupnosti digitální televize. Podle některých údajů DVB-T nyní pokrývá 48 procent populace, dále na konferenci zaznělo, že 12 procent lidí využívá digitální přijímače, že 25 procent přijímá digitální televizi a 13 procent deklaruje satelitní příjem. Martin Nováček se snaží tato čísla vysvětlit.

DIGImedia 2008 - 20

Štěpán Kotrba z Britských listů

14:41 – Čísla podílu na trhu a výnosu z reklamy u nových televizí jsou dokonce optimističtější, než jsme sami čekali, prohlásil další panelista David Bártík, obchodní ředitel digitální televize Barrandov.

14:42 – Pokles sledovanosti všech televizí je ve vztahu s poklesem sledovanosti všech starých typů médií a nástupem mladé generace, která se orientuje na on line média, míní Štěpán Kotrba. Pokud tento trend bude pokračovat, doplatí na to zejména ta stará média, která mají vysoké fixní náklady.

14:43 – Václav Sochor kontruje, že záleží na tom, zda mladá generace po zestárnutí neskončí v bačkorách před televizorem. Podobného názoru je i předseda představenstva Czech Digital Group Leoš Pohl. Je to otázka demografů, dodává Martin Nováček. Důvodem poklesu sledovanosti podle něj může být i baby boom, ale to jsou spekulace.

14:46 – Cena za GRP, jeden procentní bod sledovanosti při prodeji reklamních časů v televizi, s digitalizací poroste. Myslí si to Martin Nováček z OMD, podle něhož ji vyšroubují současné velké televize a ty malé budou muset nabídnout alternativu a zajímavou cenovou politiku. Neznamená to ale, že by cena televizní reklamy měla klesat, spíše naopak, míní Nováček.

14:47 – Cenu reklamy ovlivní velmi prudce rostoucí ceny za energetiku, dodává Štěpán Kotrba.

14:49 – Jaroslav Chaloupka z T-Mobile se ptá Martina Nováčka, co udělá nárůst sledovanosti tematických kanálů a nových televizí se sledovaností Novy a Primy. Diváci se někde musí ztratit, odpovídá Nováček, a dá se očekávat, že nejvíc budou ztrácet právě tyto televize. Nova se bude pohybovat někde na úrovni třiceti procent, Prima a ČT 1 okolo patnácti procent a klesne ČT 2. Velká neznámá je pro mne TV Barrandov, dodal Nováček.

14:50 – Dokáží si velké televize i po poklesu podílu na sledovanosti udržet tak velký podíl na reklamním koláči? doplňuje svoji otázku Chaloupka. Podle Nováčka je možné, že se to stane, pokud televize mírně upraví ceny GRP a najdou nové zdroje příjmů jako je product placement.

14:51 – O vlivu digitalizace na reklamní trh v Německu hovoří Gerhard Schaas ze sdružení pro digitální televizi. Nejsem odborníkem na reklamní trh, jsem předsedou německé digitální platformy a jsem technickým členem představenstva firmy Loewe, která vyrábí televizní technologii, vysvětluje. Schaas hovoří o programovém zaměření digitálních televizí v Německu.

DIGImedia 2008 - 21

Předseda sdružení Deutschen TV-Plattform Gerhard Schaas

14:55 – Klasická reklama, tak jsme na ni zvyklí, se v Německu mění a bude se muset měnit, aby vůbec zůstala zachována, míní Schaas.

14:57 – Dnes je divákovi jedno, jakou cestou se k němu dostane televizní signál, proto nechápu, proč by měl být mezi jednotlivými platformami takový boj, říká Gerhard Schaas. Zachovány budou všechny, dodal.

14:59 – Leoš Pohl upozorňuje, že zatím neví, nakolik je reklamní trh ochotný akceptovat kombinaci pokrytí zemským a satelitním digitálním signálem a nakolik toto pokrytí považuje za plnohodnotné z hlediska zadávání inzerce.

15:03 – Fakt, že přichází přijímače s pevnými disky, na které je možné nahrát mnoho hodin vysílání několika televizních stanic, zásadně změní způsob sledování televize. Tito lidé si nahrají oblíbené pořady a přehrají si je, kdy budou chtít, přičemž reklamní bloky budou moci přeskočit, varuje Schaas.

15:06 – Leoš Pohl pokračuje v tématu kombinace terestrického a neterestrického šíření televizního signálu. Řada televizních programů, které mohou požádat o kompenzační licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání, odkládá start svého vysílání na příští rok, protože čekají na to, zda se Nova s Primou přihlásí k TPP, a také na plány rozvoje digitálních sítí. Některé nové televize chtějí pozemně pokrýt jen hlavní aglomerace a maximálně sedmdesát procent populace. Pohl se ptá Martina Nováčka, zda lze získat předpokládaný podíl na sledovanosti i neterestrickým vysíláním, a zda tedy například Óčko dosáhne tří procent podílu na trhu, když bude pozemně vysílat jen ve velkých městech.

DIGImedia 2008 - 22

Předseda představenstva Czech Digital Group, jednatel společnosti Gital a majitel filmového kanálu CS Film Leoš Pohl

15:10 – Václav Sochor se ptá obchodního ředitele TV Barrandov Davida Bártíka, zda jejich televize dokáže uchopit situaci a získat klienty. Bártík nejprve reaguje na menší pokrytí tematických televizí. Óčku nebo Z1 podle něj bude stačit menší pokrytí, protože cílí na speciální skupiny diváků, kteří žijí právě ve velkých městech. Ceny reklamy na TV Barrandov budou podle Bártíka podobné jako na Nově nebo Primě, ale nebudou vyšší.

15:13 – Slovo dostává ředitel motoristické televize Sport 5 Jiří Hojgr. Reklama je pro nás určitým doplňkem, jsme placeným programem. Reklamní agentury stále ještě nejsou připraveny na monotematické televizní programy, protože ty nemají svoje prime time, ale prime dny. Navíc se na nich nedá reklama prodávat na GRP, upozorňuje Hojgr. Příjem z reklamy je pro Sport 5 doplňkovou záležitostí, a do pěti let by chtěl získat dvacet pět až třicet milionů korun z reklamy za rok.

15:16 – David Bártík odpovídá na dotaz, jakým způsobem bude TV Barrandov prodávat reklamní časy. Zpočátku to bude stejné jako u Z1, prodávat se bude na časová pásma a nikoli na GRP. Sledovanost se bude nejprve měřit pomocí Media projektu, odpověděl Bártík.

DIGImedia 2008 - 23

Obchodní ředitel digitální televize Barrandov David Bártík

15:17 – Končí třetí blok konference, po přestávce bude od 15:45 následovat závěrečný čtvrtý.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).