Hlavní navigace

Centrum: urobmito.sk

27. 6. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Centrum se rozhodlo dostát slibu www.jasevratim.cz danému v průběhu reklamní kampaně před dvěma lety a máme zde další porci. I když výraz "zde" není příliš na místě, protože terčem nových marketingových aktivit je tentokráte Slovenská republika. Jak se asi prosadí slogan www urob mi to bodka sk?

Společnost NetCentrum zahajuje v těchto dnech reklamní kampaň na podporu svého podnikání na Slovensku. Pro zásah cílové skupiny byly zvoleny dva distribuční kanály: televize (STV 1) a tisk (Trend). Kampaň nebude podpořena billboardy, jako tomu bylo v České republice. Scénář spotu i slogan tiskové inzerce navazují na českou kampaň (všichnitammu­síme.cz, jasevrátím.cz atp.). Televizní spot vyrobila reklamní agentura Leo Burnett v roce 2000 (režie Petr Zelenka); pro použití na Slovensku byl předabován.

PR manažerka NetCentra Heda Horová návaznost kampaní vysvětluje tím, že i slovenští uživatelé Internetu českou kampaň registrovali, a je proto výhodné navázat na povědomí o značce.

656


www ty potvurka bodka sk.
www urob mi to bodka sk.
(Snímek z televizního spotu Centrum.sk)

Přestože lascivní text replik evokuje cosi jako sex po telefonu, Horová tvrdí: „Není cílem vyvolat skandál. Chceme zvýšit povědomost o Internetu a samozřejmě také o značce centrum.sk. Naším záměrem je ukázat, že Internet je místo, kde člověk najde zábavu.“ Přesto se spoty na televizní obrazovce vysílají až po 21. hodině.

Situace na slovenském Internetu
Situace na slovenském internetovém trhu je poněkud odlišná oproti českému prostředí. Počet uživatelů sice podle výkonného ředitele slovenského Atlasu Milana Bedloviče dosahuje až 20 procent populace, avšak TNS iDot jich zatím na sledovaných serverech naměří pouze 335.613. Od toho počtu se odvíjí i podnikání slovenských serverů. Z výsledků iDotu také vyplývá, že nejnavštěvovanější nemusí být právě portály. Přestože na prvním místě nacházíme Zoznam.sk, další místa obsazují zpravodajské nebo poštovní servery.

Server UV/květen 2002
1. Zoznam.sk 271.435
2. Markýza.sk 160.753
7. Atlas.sk 107.611
8. OrangePortal.sk 102.884
10. Centrum.sk 83.645

(Pořadí serverů a počet uživatelů podle TNS iDot.)

Jinak se také chovají uživatelé Internetu. Ti podle TNS iDot během měsíce stráví na Síti jen 2.40 hodiny, přičemž délka jedné session nepřesahuje 15 minut. Předpokládaný průměrný uživatel se tedy na Internet připojí zhruba každý třetí den. Slovenskému Internetu by tedy spíše svědčila kampaň zaměřená na získávání nových uživatelů a intenzivnější (delší a častější) využívání jeho služeb.

Čemu kampaň pomůže
Slovenská televize odvysílá v kampani, která končí v polovině července, pouze jeden spot, žádné další pokračování NetCentrum zatím neplánuje. Bedlovič se o dvacetitisícový náskok Atlasu neobává a říká: „Myslím si, že to bude výstřel na prázdno. Nejsem přesvědčen, že kampaň Centrum.sk bude efektivní.“

Podle zahraničních studií je nejčastějším médiem, které uživatelé Internetu vnímají synchronně, když jsou připojení, rozhlas. I proto je rozhlasová reklama považována za místo vhodné k propagaci webu, jelikož posluchač sedící u počítače může okamžitě navštívit inzerovaný server. Sledování televize u počítače je naproti tomu v domácnostech, které vlastní pouze jeden počítač, vzácností. Televizní kampaň bez výrazné podpory v rozhlase nebo přímo na webu může přijít vniveč.

Tipy C

Ačkoli Horová očekává, že kampaň zaseje sémě zájmu o Internet u dospělé generace, ve spotu se nedozvíme nic o tom, jaké služby vlastně ten Internet přináší. Pro vzbuzení obliby u té části populace, která ještě přístup na Internet nemá, by bylo pravděpodobně vhodnější zvolit kampaň edukativní. Pro přetahování uživatelů z konkurenčních serverů zase chybí informace o tom, co nabízí Centrum lepšího.

I přes uvedené výtky musím uznat, že na základě podobné kampaně (i s obdobně zdrženlivým hodnocením) se Centru již podařilo prorazit na českém Internetu, kde byla konkurence ekonomicky silnější a mohla si dovolit i masivnější reklamu (Quick, Redbox). Můžeme se k ní opět vrátit na podzim a zhodnotit, jak se odrazila v návštěvnosti Centra, potažmo celého slovenského webu.

Myslíte, že kampaň Centra bude účinná?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).