Hlavní navigace

Chrochtání na blogu stálo reportéra Novy místo

 Autor: 125456
Patrick Zandl 6. 5. 2009

Reportér Novy Jiří Dlabaja přišel o místo kvůli videopříspěvku na blogu. Vyzýval v něm kolegy, aby zachrochtali a předvedli tak, jaká nemoc řádí. Nova se zaklíná vysokými nároky a standardy, ostatní se diví. Chybí zaměstnavatelům blogerský kodex?

Začátek příběhu je prostá touha po svezení se na fenoménu blogů. TV Nova uložila svým redaktorům, aby sami blogovali na stránkách Tn.cz a tím zdvihali návštěvnost celého projektu. Podobný postup není v redakcích ojedinělý, většinou jde ale také o přídavek nad rámec běžných pracovních povinností. Což redaktoři, kteří mají své práce dost a navíc mají s blogováním málo zkušeností, nesou spíše s nelibostí.

Chrochtání šíří chřipku

Reportér Novy Jiří Dlabaja (36 let, v Nově od roku 2002, dnes na pozici šéfreportéra) si blog před rokem založil a v pondělí 27. dubna 2009 na něj umisťuje video, které by si technickým provedením ani kvalitním nápadem nevysloužilo stopu v dějinách české žurnalistiky, ale následujícím popraskem se rozhodně zapíše.

U videa (dnes již z webu staženého) byl i doprovodný článek, který video vysvětloval: Už několik hodin pro vás naše redakce zjišťuje jako moc je nebezpečný nový druh chřipky H1N1, kterou jsme si interně pojmenovali jako prasečí. Předesílám, že situaci nijak nezlehčujeme!!! Nicméně od rána je na chodbách zpravodajství tu a tam slyšet chrochtání. Jde o takové odreagování od nepříjemné reality. Tak nás snad v diskusi neusmažíte, že máme IQ šumící trávy. Všichni tajně doufáme, že chřipka k nám nedorazí. V opačném případě by totiž bylo skutečně velmi zle…

Nic by se pravděpodobně nastalo, kdyby druhého května nevytáhl video na světlo světa Blesk na titulní stránku novin s bombastickým nadpisem „Prasečí chřipka? Na Nově z toho mají srandu!“.

Článek Blesku emotivně a tklivě líčí hrůzné zesměšnění, jehož se Dlabaja dopustil: „Láďo, co tu řádí?“ stačí Dlabajova výzva »za kamerou« a jindy navýsost seriózní postava hlavních zpráv se rázem stává součástí šílené a necitlivé tragikomedie ve služebních kulisách nejsledovanější televize v Česku. Samotný Blesk ovšem podle reakcí čtenářů přepískl a za chvíli musel odpojit komentáře ke článku, protože čtenáři jednotně nadávali, co Blesk píše za nesmysly.

Blesk kauzu „Chrochtající Nova“ zužitkoval bezezbytku a proprala ho v následujících čtyřech článcích od počátku, po redaktorův konec. Kauzu prošťourala tak detailně, až se Jiří Dlabaja na svém blogu neubránil postesknutí: A pak prvního května zavolal Blesk, který podle mých informací už delší dobu pátral po něčem, čím by mě posadil na zadek. Hned jsem věděl co z toho vznikne. A také vzniklo. Článek jako hrom.

V pondělí, týden po události, vydala TV Nova oficiální prohlášení generálního ředitele Petra Dvořáka: Vzhledem k tomu, že video bylo natáčeno v pracovní době v prostorách zpravodajské redakce a následně umístěno na internetových stránkách spojených s TV Nova, přistoupili jsme k ráznému řešení a tvrdým postihům.

Tvrdý postih v tomto případě dopadl především na Jiřího Dlabaju, „hlavního viníka“ celé aféry – ten dostal výpověď. Jeho kolegové byli podle neoficiálních informací (oficiálně nebyly jejich tresty oznámeny) potrestáni zkrácením prémií.

Petr Dvořák rozhodnutí o vyhazovu v tiskové zprávě odůvodnil: Chování redaktorů považujeme za závažné porušení zásadní vnitřní normy TV Nova, kterou je Etický kodex. Vzhledem k pozici, významnosti a respektu zpravodajské relace Televizní noviny si jeho porušení nemohou redaktoři dovolit ani u svých soukromých aktivit.

Sporný kodex

TV Nova samozřejmě může své zaměstnance propouštět a najímat po libosti, o tom sporu není. V daném případě šla televizní stanice zjevně na ruku mediálnímu tlaku Blesku, někde se objevují i názory, že šlo jen o snahu ušetřit plat na jednu redaktorskou pozici a s ní i odstupné, jaké se v případě hrubého porušení pracovní kázně nedává. Samotná událost budí spíše rozpaky.

První otázkou je, zda soukromá blogerská zpráva je něco, co by měl zaměstnavatel penalizovat. Nova na to oficiálně odpovídá, že k vytvoření zprávy byla použita technika a prostory patřící společnosti. Což je námitka oprávněná. Stejně tak je ale oprávněná protinámitka, že podstatou blogování je vyjádření soukromého názoru a pokud k němu své zaměstnance Nova podněcuje, nelze odbýt situaci poukazem na Etický kodex platný pro zpravodajství. Blog není zpravodajství. Nelze ani poukázat na to, že blog byl na stránkách patřících Nově – na nich si blog může založit kdokoliv a pokud by autor nezamlčel svoji identitu, stejnou váhu by měl blog například na bloguje.cz (blog.cz rovněž patří Nově).

Podobné dilema: tedy jak nutit redaktory a veřejně viditelné zaměstnance blogovat a zároveň se vyvarovat nechtěnému zviditelnění firmy v nežádoucích souvislostech, se firmy v zahraničí snaží řešit nejrůznějšími Kodexy blogera. Ty určují jednoznačně jak témata, tak pojetí zpráv, kterým je třeba se právě z podobných důvodů vhodné vyhnout. Je totiž jasné, že veřejně známá osoba bude s firmou spojována i v rámci svého blogu a takové kodexy nakonec dávají zaměstnancům jistotu, že jejich aktivita konaná povětšinou z příkazu či „doporučení“ zaměstnavatele se neobrátí proti nim. Podobný kodex ovšem Nova podle našich informací nemá. A to, podle názoru právníků, může být kamenem úrazu v případě, že se Jiří Dlabaja rozhodne soudit o neoprávněnost své výpovědi.

Druhou otázkou je, zda skandál je tak významný, aby bylo třeba za něj dávat redaktorovi výpověď. Například Erik Tabery, šéfredaktor Respektu, soudí: Předesílám, že jsem chrochtací report neviděl, jen o něm četl. Nicméně nevidím nic dramatického na tom, že někdo natočí chrochtající kolegy. Maximálně bych podotkl, že to není vtipné. Jinak mi ale tato „blogovací reportáž“ přijde v duchu Novy, takže nerozumím rozlobení představitelů této televize.

Podobný názor sdílejí lidé, kteří se včera ke kauze vyjadřovali na otázku Lupy na Twitteru:

Reakce na Twitteru

I ostatní média jsou k potrestání poněkud odměřená. Například Aha! se posměšně ptá: znamená to snad, že nyní vyletí Mareš z Esa, když v něm také chrochtal a na rozdíl od Internetu jej viděly statisíce lidí? Měří na Nově všem stejným metrem? Aha ovšem patří do stejné redakční stáje, jako Blesk, jeho posměch jde spíše do řad Ringieru, který aféru rozpoutal.

V zahraničí jde situace ještě dále: zpráva o Dlabajově vyhození se objevila na blozích a ve zprávách zahraničních médií pod variacemi na titulek: „První oběť prasečí chřipky v Česku je vyhozený novinář“.

Zachrochtejte Blesku

Na českém Internetu vznikla i podpůrná stránka Zachrochtejte Blesku vytvořená pravděpodobně Davidem Najbrtem na podporu Jiřího Dlabaji. Ta vyzývá uživatele, aby se natočili, jak chrochtají pro Blesk a řada videí se zde již sešla. Kromě toho také sumarizuje celou kauzu.

Aféra zatím nekončí. Novinky přinesly včera online rozhovor s Jiřím Dlabajou a zájem o jeho osobu v dalších médiích se dá očekávat. Z jedné klukoviny, ke které sama televize vyzývá, se stalo exemplární a nevěrohodné potrestání, na kterém televize nic nevydělala, spíše to vypadá, že z dlouhodobého pohledu tratí na morálním kreditu. Pokud samozřejmě nešlo jen o ty peníze za odstupné… Neutrálně ze všeho vyšel Blesk: tvrdé jádro jeho čtenářů nijak netíží fakt, že Bleskem publikované zprávy mají k realitě daleko, a ti ostatní to vědí. Jen se jim tento fakt znovu připomněl.

Anketa

Schvalujete postup vedení Nova - vyhození Jiřího Dlabaji?

Našli jste v článku chybu?

6. 5. 2009 10:15

stope (neregistrovaný)
To jste se trochu sekl, když jste nazval tu sběř z BLESKu novináři, ne? =)

6. 5. 2009 11:56

Standa (neregistrovaný)
Je ovšem příznačné, že ze zdravotního hlediska absolutně nesmyslná reportáž o prevenci chřipky v hlavních zprávách TV Nova nikoho nepobouřila.

Varovat před dotýkáním se madel v MHD a doporučovat mytí rukou jako prevenci chřipky je naprosté diletantství. Pravda, platí to pro žloutenku A, ale každý trochu poučený laik ví, že se chřipka šíří kapénkami, a že prevencí šíření chřipky by mělo být hlavně kýchání do kapesníku, nejlépe pak doma v peřinách.

To by však nebylo dostatečně akční,…

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Měšec.cz: mBank cenzuruje, zrušila mFórum

mBank cenzuruje, zrušila mFórum

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?