Google Chrome 5: Flash, Geolocation API a synchronizace nastavení

Betaverze prohlížeče Google Chrome 5 nabízí k vyzkoušení hned několik novinek, které si vývojáři Googlu připravili. Patří mezi ně integrovaná podpora pro Flash, konečně pořádná správa plug-inů, podpora pro Geolocation API, synchronizace nastavení prohlížeče, opět rychlejší engine V8.

Prohlížeč Google Chrome 5 nedávno vstoupil do fáze veřejného betatestování a vzhledem k vývoji u jeho předchůdců lze brzy očekávat i ostrou verzi. Novinek je přichystáno hned několik. Google začal naplňovat další ze svých dřívějších slibů a částečně zareagoval na kritiku některých aspektů předchozích verzí. Objevily se ale i nové kontroverzní vlastnosti.

Integrovaná podpora pro Flash, lepší správa plug-inů

Jednou z novinek páté generace prohlížeče Google Chrome je úzké propojení s plug-inem pro Flash. Ten bude nyní distribuován přímo s prohlížečem a o jeho aktualizaci se postará utilita Google Update, která již nyní aktualizuje samotný prohlížeč. Pro řadové uživatele je to plus jak z hlediska pohodlí, tak i z hlediska bezpečnosti. Dlouhodobí kritici utility Google Update ale určitě rádi nebudou, protože opět dělá bez explicitního souhlasu uživatele něco navíc, o čemž se neobtěžuje uživatele ani informovat.

Chrome 5 Beta - plug-iny
Pokročilá správa plug-inů s možností zakázat jen konkrétní nainstalované plug-iny.

Tzv. správa obsahu, která byla hlavním tématem pro Google Chrome 4.1, doznala několika dílčích úprav. Dobrou zprávou je, že v Google Chrome 5 konečně lze jednoduše zakazovat a povolovat jednotlivé nainstalované plug-iny. Patřičná konfigurační stránka je přímo odkazována z dialogu, kde dosud bylo možné plug-iny jen obecně zakázat nebo povolit.

Podpora pro Geolocation API

Novinkou je nastavení předávání informací o aktuální poloze webovým stránkám. To souvisí s faktem, že Google Chrome 5 podporuje Geolocation API z dílny W3C. Díky Geolocation API může prohlížeč předávat webovým stránkám přesnější informace o aktuální zeměpisné poloze uživatele. Jeho podpora se objevila například již v Mozilla Firefoxu 3.5 a nyní se tedy přidá i Google Chrome 5.

Chrome 5 - geolokace
Nastavení sdělování informací o poloze přes Geolocation API.

Uživatelé se ale nemusí bát o své soukromí. Ve výchozím nastavení se prohlížeč vždy zeptá před odesláním polohy, resp. při obdržení žádosti na zaměření polohy. Volitelně lze zasílání informací o poloze obecně zakázat nebo povolit a nechybí ani možnost definovat výjimky pro konkrétní stránky. Více informací o Geolocation API z vývojářského hlediska naleznete v článku Geolokace v prohlížeči na Zdrojáku.

Propojení s Google Translate téměř bez změny, bohužel

Na kontroverzním propojení prohlížeče s Google Translate, kdy Google Chrome od verze 4.1 uživatelům dosti rušivým způsobem nabízí strojový překlad stránek, se bohužel zatím nic nezměnilo. Nadále tedy platí kritika, která zazněla v dřívějším článku Google Chrome 4.1: ukvapení a nedotaženost. Jedinou změnou v tomto směru je nové tlačítko pro opětovné přepnutí ze strojově přeložené verze webu na originální znění v původním jazyku.

„Žonglování“ s uváděním protokolu ve viditelné URL

Google Chrome 5 přichází s velkou – malou změnou týkající se uvádění URL. Pokud je právě prohlížený obsah načten přes protokol HTTP, tak protokol není viditelnou částí URL v řádku s adresou. Místo http://www.lupa.cz tedy Google Chrome 5 zobrazí jen www.lupa.cz. Při zkopírování URL ze řádku s adresou do systémové schránky je ale uložena celá URL (vč http://). Google zjevně chce URL trochu „polidštit“ s ohledem na koncové – řadové uživatele. Otázkou je, jestli to nezpůsobí spíše jejich zmatení.

Chrome 5 Beta - URL
Různé způsoby uvádění různých protokolů: HTTP (skrývá se), HTTPS (zvýrazňuje se) a FTP (uvádí se, ale méně výrazně).

Při použití jiného protokolu, jako je třeba HTTPS nebo FTP, je protokol opět viditelnou součástí URL. Protokol HTTPS je barevně zvýrazněn. Zelená barva značí, že spojení je šifrováno a identitu se povedlo ověřit. Ostatní protokoly jsou ale opticky potlačeny světle šedivou barvou.

Rozšíření možnosti synchronizace, V8 s vyšším výkonem

Vývojáři Google Chrome plní slib a postupně rozšiřují záběr vestavěného synchronizačního mechanismu, který se dosud nemůže rovnat službě Opera Link nebo rozšíření Weave Sync pro Firefox. Aktuální ostrá verze Google Chrome totiž umí mezi svými jednotlivými instalacemi na různých počítačích synchronizovat jen uložené záložky.

Pátá generace Google Chrome doplňuje synchronizaci nastavení a použitého lehkého motivu vzhledu. S rozšiřováním záběru synchronizačního mechanismu logicky přibyla do nastavení prohlížeče i možnost vybrat si okruh synchronizovaných dat. Zájemci si tak například mohou nechat synchronizovat jen nastavení prohlížeče.

EBF16

Chrome 5 - synchronizace
Nové možnosti upřesnění synchronizace.

Překvapením určitě není, že na seznamu novinek je i další posílení výkonu enginu V8 pro zpracování kódu v jazyce JavaScript. Dnes snad není nové verze prohlížeče, aby neladila podporu pro JavaScript. V8 z Google Chrome 5 je zhruba o třetinu rychlejší než jeho předešlá verze. Za zmínku stojí jeho porovnání s enginem pro zpracování JavaScriptu z Platform Preview 2 nového Internet Exploreru 9.

Internet Exploreru 9 Platform Preview 2 dle našeho testu zvládne projít testem SunSpider za 1055,8 milisekundy. Google Chrome 5 Beta si s ním poradí za 629,4 milisekundy. Samozřejmě, že Internet Explorer 9 i Google Chrome 5 se aktuálně nacházejí v úplně jiných fázích vývoje, takže srovnání není férové. Ale jako praktická ukázka, že vývojáři Microsoftu budou muset pro dostižení konkurence ještě zvýšit své úsilí, to myslím stačí. Nicméně odstup už není tak markantní jako v minulosti.

Anketa

Jak se díváte na popsané chování Google Chrome 5 při zobrazování protokolu v URL?

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 6. 2010 17:35

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnotit všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »