Hlavní navigace

Google Search Plus aneb o tom, co najdete, rozhodnou vaši přátelé?

Daniel Dočekal 16. 1. 2012

Jaké je „Google Search Plus“ je prozatím těžké říci. Někdo se obává, že zlikviduje klasické hledání a omezí váš svět jenom na vaše přátele. Někdo namítá, že Google upřednostňuje vyhledávání pouze ve vlastní sociální síti. Možná je to ale nakonec všechno trochu jinak.

„Google Search Plus“ představuje integraci sociální sítě Google+ do vyhledávání Google. Funguje prozatím pouze na anglickém (tedy spíše „americkém“) www.google.com a při výchozím nastavení vám do výsledku vyhledávání „zamíchá“ i informace nalezené z vašeho Google+ – tedy vyhovující obsah z vašeho sociálního prostředí, lidí, které máte v kruzích a samozřejmě z obsahu, který je dostupný veřejně. Řekne vám i kolik výsledků nalezl v sociální sféře (příklad pro „Praha“ našel 140 v sociální části  a 262 milionů na webu).

Pokud sociální výsledky nechcete, můžete si je vypnout – Google pro tento účel zavedl nový prvek v podobě „přepínátka“. Najdete ho vpravo nahoře a stačí na něj kliknout. Získáte pak klasické vyhledávání, do kterého se sociální obsah nijak nevměšuje. Sociální vyhledávání samozřejmě funguje pouze pokud jste na Google přihlášení. A pokud Google+ nepoužíváte, tak pochopitelně také moc fungovat nebude.

Google nadále „umí“ najít odpovídající výsledky i na jiných sociálních sítích (zkuste si to ověřit třeba hledáním „praha site:twitter.com“ či „praha site:facebook­.com“), ale je nutné dodat, že algoritmus zjevně upřednostňuje sociální výsledky z Google+ – a jenom těžko si lze představit, že by tomu mohlo být jinak. O vašich vazbách na „přátele“ na Facebooku či sledované na Twitteru toho Google ví nesrovnatelně méně.

Mírně problematické je to, že „@“ Google nechápe jako patřící k Twitteru, takže hledání pomocí „@“ nenabízí přednostně příslušný účet na Twitteru. Google místo toho chápe „@“ skoro jako ekvivalent svého „+“ – to slouží k identifikaci účtů na Google+ – v praxi to vede k tomu, že se nejprve zobrazí případné informace z Google+ (příslušný účet) a poté účet z Twitteru. Proti čemuž (samozřejmě) Twitter protestuje. A skutečnost, která je kontroverzní a diskutabilní („+“ i „@“ slouží na Google+ pro „mentions“, stejně jako „@“ slouží pro „mentions“ na Facebooku).

Pokud se chcete podívat hlavně na výsledky ze sociální sféry, postačí v záhlaví kliknout na „XXX personal results“ – dostanou se tak na přední pozice (a v okamžiku kdy dojdou, budou pokračovat klasické webové výsledky). Kdykoliv můžete přepnout zpět na „promíchané“ zobrazení.

Zašel Google s Google Search plus příliš daleko?

Zvýhodňuje Google svoji vlastní sociální síť na úkor těch ostatních? Pro některé je na tuto otázku odpověď jednoznačná a Google je ten zlý a špatný. Otázka je ale poměrně složitá. Facebook odmítá Google pustit k potřebným datům. Twitter s Google spolupracoval, ale smlouvu ukončil a tím se také před několika měsíci původní sociální vrstva z Google ztratila. V obou případech jsou ve hře peníze (Google by přece měl za přístup platit) a krátkozrakost Facebooku i Twitteru.

Google Search Plus, to je asi vhodné připomenout, plně funguje pouze pokud máte účet na Google+. Je logické očekávat, že Google+ bude integrované do vyhledávání. Je nelogické čekat, že pro nalezení informací z „kruhů“ budou uživatelé samostatně chodit hledat ještě na Google+. A co je také důležité připomenout je to, že sociální vyhledávání lze snadno a okamžitě vypnout.

Obviňovat Google z nekalých praktik tak působí poněkud zvláštně. Ještě více působí zvláštně, pokud si Google Search plus vyzkoušíte. Ne vždy jsou sociální výsledky na počátku hledání, stejně jako ne vždy jsou zajímavé a relevantní. Osobně bych Google Search Plus chápal jako jakousi „beta“ verzi, která v průběhu dalších měsíců povede k tomu, že Google algoritmus dokáže nastavit tak, aby byl dostatečně relevantní a použitelný.

Ovlivní Google Search Plus SEO?

Tady je odpověď (relativně) jednoduchá. Ovlivní. Ale v okamžiku posuzování vlivu na SEO je nutné si uvědomit jednu podstatnou věc. Už několik let jsou výsledky vyhledávání v Google silně personalizované a jakkoliv už dříve bylo SEO „magií“, dnes je magií ještě větší. Dva lidí nemusí vůbec dostávat totožné výsledky a většina „SEO“ expertů ještě stále slibuje služby odpovídající stavu vyhledávání před několika lety.

Příchod Google Search Plus samozřejmě SEO ovlivní, zejména poté, kdy Google vylepší algoritmus a relevantnost nalezeného. Ale jako vždy, „SEO“ experti se v tom naučí chodit. Budou nadále nabízet nesplnitelné a pouze hrstka těch seriózních klientům dokáže vysvětlit, že optimalizace pro vyhledávání je sice důležitá, ale garance neexistují. A pro SEO bude nutné se naučit dělat další věci, zejména být aktivní v sociální sféře. Ale to už platí nějaké ty roky také, zejména s ohledem na Facebook. 

Našli jste v článku chybu?

16. 1. 2012 11:14

Moje reakce nebyla mirena na vas...

To "probudte se" bylo mysleno globalne.

Co se tyce monopolu:
na rozdil od klasickych monopolu (energie, posta, atd.) udelali monopol z Googlu sami uzivatele (klasicke monopoly zrizuje stat bez jakehokoliv ohledu na klienty).

Pointa meho prispevku byla:
"proc by se Skodovka nemohla rozhodnout prodavat jen cervena auta?"
Kdo ji muze prikazat delat auta v 10-ti (a proc ne 20-ti, 50-ti?) barvach? A z jakeho principu? Protoze prodava nejvice aut v CR???

A jeste…




16. 1. 2012 11:14

Ano, měl by požádat uživatele o svolení.
- dělají to tak stovky tisíc jiných vývojářů, proč by to neměl dělat Google.
- je to jediné etické řešení - o povolení přístupu k sociálním informacím mají rozhodnout uživatelé - ne Larry Page ani Mark Zuckerberg

K druhé půlce: ne, není to tak, Google už má z Facebooku i Twitteru miliardy stránek. To že zvýhodňuje Google+ není tím, že by informace odjinud neměl či nemohl získat, je to čistě obchodní rozhodnutí Googlu.



Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?