Hlavní navigace

Ondřej Fryc: Mall.cz otevře marketplace a začne prodávat zboží třetích stran

13. 9. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz
Hostem prvního poprázdninového setkání NetClubu byl Ondřej Fryc, výkonný ředitel Netretail Holdingu. Prozradil, že Mall ještě letos chystá spuštění vlastního marketplace, do kterého budou mít přístup vybraní obchodníci.

Hostem prvního poprázninového NetClubu byl Ondřej Fryc, zakladatel a výkonný ředitel společnosti Netretail Holding, která provozuje v Česku internetový obchod Mall.cz. Letos  vstoupil do Netretailu prostřednictvím MIH Allegro jihoafrický mediální konglomerát Naspers. Za 75 až 80 procent firmy zaplatil 220 – 230 milionů euro. Přinášíme vám výběr otázek, které Ondřejovi kladl Petr Koubský.

Jak vás před dvanácti lety napadlo prodávat na Internetu ledničky?

Rekonstruoval jsem první byt, předtím jsem bydlel v kanceláři, a potřeboval jsem do strašně malé koupelny koupit pračku. Chtěl jsem si ji najít podle velikosti a ještě podle nějakých dalších parametrů. V té době byl na českém Internetu největším hráčem Obchodnidum.cz, s obratem 40 milionů korun. Ten ale umožňoval hledání pouze v katalogu. Měl kategorii pračky, které obsahovala 41 stránek. Na každou pračku musel člověk kliknout, aby zjistil, že mu vlastně vůbec nevyhovuje.

Nebo bylo možné zajít do kamenného obchodu vybrat si konkrétní pračku a tu si pak koupit na Internetu o deset procent levněji. Říkal jsem si, že je to přece úplně na hlavu. Proč bych nemohl někam do vyhledávače zadat parametry pračky a ono by mi to doporučilo pračky, které mi vyhovují. To v té době nikdo nedělal. Přišlo mi to jako dobrý nápad, a tak jsme si zaregistrovali doménu bilezbozi.cz.

Kdybyste byl dnes ve věku těch, kteří začínají s byznysem na Internetu, pustil byste se znovu do retailu nebo do něčeho úplně jiného?

Základní myšlenkou je nekopírovat nikoho jiného. Musíte přijít s něčím novým a objevit díru na trhu. Docela často slyším nářky, že jsme to v roce 2000 měli jednoduché. Říkali jsme to samé těm, kteří na začátku devadesátých let začali v Československu prodávat počítače. Nicméně i dnes jsou na Internetu nové příležitosti, které se dají velmi dobře využít, například v oblasti mobilních aplikací nebo her na Facebooku.

Co jsou celosvětově zajímavé trendy v oblasti retailu na Internetu?

Velmi se inspiruji v Americe. Ve Spojených státech zcela bez jakékoliv diskuse vládne Amazon a vše směřuje k internetovému retailu à la Amazon. Amazon už ne jenom jako prodejce, ale jako marketplace, kde Amazon je pouze platformou, která zprostředkovává nákup.

Mall připravuje také vlastní marketplace, který spustíme doufám ještě letos. Prostřednictvím Mallu tedy začneme prodávat zboží třetích stran. Přístup do marketplace budou mít ale pouze námi vybraní a prověření dodavatelé.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Jsme svědky zjevného odklonu lidí od aukcí. Proto se Amazonu tak daří, zatímco eBay se tak nějak plácá, nemá moc jasnou strategii. „Kamenní“ hráči, kteří jsou aktivní v tradičních internetových kategoriích, se potýkají s těžkými problémy. Někteří už zkrachovali, jiní možná zkrachují brzy, ale zatím bojují. Každopádně bych nechtěl být v jejich kůži. 

Kolik lidí obsluhuje logistické centrum Mallu v pražských Počernicích?

Záleží na sezóně. V současné době máme dvě směny, na každé z nich pracuje 35 lidí. V sezóně máme celodenní provoz, sedm dní v týdnu na tři směny. Na jedné směně pracuje okolo padesáti lidí.

Podobný sklad má i konkurenční Alza. Liší se nějak od toho vašeho?

Když přijde do Alzy vícepoložková objednávka, tak jeden pracovník vychystává všechny položky z objednávky, byť se nacházejí v různých částech skladu. Má jednu přepravku a do té nahází celou objednávku.

My máme na každou zónu vždy jednoho pracovníka, který vychystává zboží pouze ze své zóny. Pokud je v objednávce více položek, dávají se dohromady až na konsolidační lince. Může to trvat až čtyři hodiny, než se tam potkají všechny kusy z jedné objednávky.

Proto Alza nabízí cash & carry a Mall nikoliv. Neumíme z toho důvodu také nabídnout například kurýra po Praze. Na druhou stranu nám to umožňuje výrazně snížit počet zaměstnanců.

Jak vypadá systém, který sklad Mallu řídí? Je to ten váš slavný SAP?

Ano je to ten náš slavný a šťastný SAP. Není to krabicový software, ale je to platforma, na které tvoříme. SAP je pro nás dobrý v tom, že máme jeden integrovaný systém. Dříve jsme měli zvláštní systém na účetnictví, jiný na řízení skladových zásob atd. Mezi jednotlivými systémy jsme museli mít nějakou synchronizaci. Vždy tam ale při porovnávání dat docházelo k problémům. 


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Když chcete jeden integrovaný systém, tak na trhu moc možností není. V podstatě přicházely v úvahu Navision, Oracle a SAP. Navision nebyl úplně vhodný pro naše účely a Oracle byl zase strašně drahý.

Mall resp. Netretail začal poměrně brzy s expanzí do zahraničí. Bylo to v době, kdy se tuzemské firmy o expanzi do zahraničí moc nestaraly, protože to byl neznámý a potenciálně nebezpečný terén, ve kterém se dalo víc ztratit než získat.

Určitě se na tom dá víc ztratit než získat. Záleží ale na tom, jaký máte cíl. Pokud jsou vaším cílem dividendy, tak do zahraničí nejdete. Pokud ale je vaším cílem být největším hráčem v regionu střední a východní Evropy, tak se jím nemůžete stát pouhou přítomností na českém a slovenském trhu. 

Jak se měnila v průběhu let firma s tím, jak jste rostli?

Dokud bylo ve firmě méně než 25 lidí, tak jsem v podstatě vše řídil osobně. Všichni jsme táhli za jen provaz a sdíleli jsme informace.  Bylo to úplně nejlepší podnikatelské období, období nadšení a budování. Poté, co překročíte hranici 80 lidí, jste už velkou firmou a začínáte na chodbě potkávat lidi, které ani neznáte.

Určitý zlom představovala implementace SAPu, který do firmy vnesl řád. Předtím jsme byli flexibilní firmou, nyní ale existuje na každý problém proces. A musíme jít přesně podle toho procesu. Neexistuje, abychom udělali odbočku, i kdyby to dávalo logický smysl. Tuto změnu mentality je hrozně těžké přijmout, ale je to jediná možnost, jak firmu udělat větší a škálovatelnou.

Na druhou stranu ale potřebujete, aby část lidí zůstala tvořivých a přinášela nové nápady. Jak se tato rovnováha udrží?

Není problém přicházet s novými nápady. Ale je jasné, že kreativita firmy už není taková, jaká bývala. Nicméně určitě není nulová.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Proč jste nedávno zavedli zpoplatnění osobních odběrů u objednávek pod tisíc korun?

Odběrné místo je pro nás v podstatě metoda doručení. Zákazník si může zvolit, zdali si zboží nechá dopravit poštou nebo na pobočku. Obě tyto služby mají nějaké náklady. Snažíme se tím ale zvrátit dva trendy. Zaprvé se nám neustále snižuje hodnota průměrné objednávky, a snižuje se dramaticky. Je ekonomicky neobhajitelné, abychom nechali na pobočku posílat, teď to přeženu, ponožky za 79 korun.

Zavedli jsme hranici, od které jsou odběry stále zdarma, a snažíme se tím motivovat zákazníky, aby neklesala průměrná hodnota objednávky. Zadruhé stále více lidí chodí vyzvedávat zboží do výdejen. V současné době je více než polovina objednávek vyzvedávána na pobočkách. Tento trend v podstatě popírá internetový obchod. Není to správný trend, protože ve výsledku bychom měli stejné náklady jako kamenný prodejce, jen s nižší cenou zboží.

Nedávno jste vložit peníze do protikorupčního fondu pana Janečka. Co si od toho slibujete?

Pan Janeček dělá dobrou práci. Je hrozně těžké jít s kůží na trh, otevřeně proti politikům.

Co byste udělal, kdybyste se na jeden den stal diktátorem této země?

Změnil bych volební systém na většinový, aby existovala nějaká odpovědnost a politici se neustále nepaktovali. Zkusil bych udělat také něco se soudnictvím, aby se šlendrián trestal rychleji než nyní.

Podíval bych se na obchodní právo, aby firmy nemusely zakládat holdingové struktury například v Holandsku. Mimochodem my jsme holdingovou strukturu v Holandsku nezakládali kvůli daním. V Holandsku můžeme například mít několik tříd akcií, ke kterým jsou speciální práva a povinnosti. A je tam standardní vymahatelnost práva.

BRAND24

Jak úspěšný byl virtuální obchod v pražském metru?

Pro nás to nebyla prodejní akce, ale dělali jsme to čistě jako PR. Pomohlo nám to k zviditelnění Mallu. Nikdy jsme nepředpokládali, že bychom náklady na tuto akci, které přesáhly milion korun, zaplatili z těch šedesáti pracích prášků, které se nám podařilo prostřednictvím virtuálního obchodu prodat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Autor je analytik a publicista na volné noze, dříve pracoval v Softwarových novinách a Inside, předtím u sálového počítače. Trochu také učí na VŠE a vydává placený magazín 067.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).