Hlavní navigace

Seznam útočí na svůj coolness faktor

Patrick Zandl 15. 2. 2012

V posledním půlroce prochází Seznam zajímavou a nenápadnou proměnou. Firma, kterou jsme podezřívali ze zkostnatělosti, najednou hýří elánem a šarmem. Jak zvyšuje svůj coolness faktor?

Možná jste si toho ještě nevšimli, ale pokud se na chviličku zastavíte a ohlédnete za tím, co Seznam v poslední době dělá, nemůžete si nevšimnout změny v přístupu. Pro nás ty nejviditelnější jsou změny navenek.

Ještě před rokem vypadal Seznam jako suchopárná firma se sexepílem rozjetého parního válce. Generovala výkon, nikoliv přitažlivost, své si odfuněla a cokoliv převálcovala. Co byste také mohli čekat od firmy, jejíž obrat je polovinou obratu českého internetu, říkali si novináři a analytici. Erudovaní uživatelé mávli rukou s tím, že Seznam je odpískaný, jedině Google je ten pravý.

Pohled do jakýchkoliv tabulek návštěvnosti českého internetu nebo do ekonomických výsledků internetových firem sice nenapovídá nic o tom, že by Seznam ustupoval ze slávy, natož že by přenechával místo Googlu, ale znáte to: není šprochu, aby na něm nebylo…

Když vloni v létě udělal Seznam hru se svými Mapami nazvanou Česko pod palcem, dalo se nad tím mávnout rukou. Dozajista to byl podlinkový úlet nějakého managera Map, sekce Kokořínsko, o kterém se vedení Seznamu nedozvědělo, leda by si rozkliklo v Excelu nápovědu k buňce AC452. Nebo ne?

Pak přišla truhla Járy Cimrmana. Pro novináře zklamání, zejména proto, že od počátku nepochopili, že se jdou účastnit vtipu. Očekávali velkolepou službu a dostali žert. Když se na Jarmaru podíváte bez tohoto předsudku, zjistíte, že jde o velkolepý projekt podpory českého humoru a kulturního dědictví. Projekt, který Seznamu nepřináší nic, než… než co vlastně?

Věděli jste, že seznamácké Mapy.cz mají zabudovanou hříčku? Možnost bombardovat letadlem mapu zadáním stejného příkazu, jakým se cheatovalo v Doomu? Ano, i tahle hříčka na Seznam „praskla“ v listopadu loňského roku.

Seznam se také bude stěhovat. Nové prostory nabídnou lezeckou stěnu i dobíjecí stanice pro elektromobily, firma zvažuje i jejich nákup pro své zaměstnance. Nové kanceláře mají překonat vymazlenost těch, které si vloni zařídila česká pobočka Google a zřejmě to nebude jen tak náhodou.

Připočtěte vytrvalou účast Seznamu na všech akcích, které se kolem internetu konají. Ne snad, že by dříve Seznam nebýval vidět – to rozhodně ne. Ale účastnil se akcí, které se prolínaly co nejvíce s těžištěm jeho momentálního zájmu. Nyní je vidět plošně, všude a většinou v atraktivním balení, v jakém jsme na něj nebyli zvyklí.

Poslední chybějící prezentace obchodního ředitele Seznamu Michala Heisiga na podzimní konferenci CIF 2011 je dobrým příkladem toho, co mám na mysli. Je všechno, jen ne suchou obchodní prezentací leadera oboru, který ví, že i proslov určený k uspání hadů bude vyslyšen a důkladně analyzován. Najednou se potkáváte se zástupci Seznamu tu i onde a zjišťujete, že Seznam vlastně není jen Ivo Lukačovič. Dokonce ani jen Pavel Zima.

Seznamu se za loňský rok dařilo i produktově. Jasným úspěchem je relaunch Super.cz, který se ještě dal připsat na vrub neortodoxnímu patronátu Josefa Koukolíčka. Jenže ani další weby nedopadly tak rozpačitě, jak se v minulosti Seznamu stávalo často a až příliš snadno a už vůbec žádný nedopadl takovým trapasem, jako byly nové Sreality, jež předcházela vzpoura realitních agentur. Ano, v žádném případě také nešlo o wow-zázrak, který by kritiky posadil na zadek, sám Seznam ale připomíná, že český trh je konzervativní a většina uživatelů, na které cílí, si na extrabuřty nepotrpí.

Seznam je zkrátka všude a při síle. Už nejenom té obchodní, kdy jeho nabídky představovaly jistotu a setrvačnost, už se také znovu začíná vracet k dojmu firmy, která se svým trhem žije, nejenom jej využívá. To neznamená, že by jeho obchodní metody ztrácely na razanci, ba právě naopak. Nejlépe je to vidět na příkladu Skliku, služby, kterou se Seznam snaží prosadit jako hlavní PPC kanál proti AdWords.

Seznam spustil Sklik pro partnery, nabízí jim možnost vydělávat inzercí tak, jak to má Google s AdSense, jenže partneři si rychle všimli, že výplaty z Skliku jsou výrazně menší. Důvod je nasnadě: ze začátku bylo málo inzerentů, malá konkurence na atraktivní klíčová slova, to se rovná malé výdělky pro server. Letos chce Seznam obohatit Sklik o bannery a podtrhnout stoličku pod AdWords/AdSense, jenže to se mu těžko udělá v momentě, kdy významné servery používají právě AdSense pro své doplňkové příjmy. Co udělal Seznam? Použil sílu a peníze: obešel významné producenty obsahu a nabídl jim peníze za to, že budou používat Sklik. Po AdSense se na velkých serverech zaprášilo.

CIF16

Razantní obchodní metody a zvyšující se firemní coolness faktor jsou dobrá kombinace. Znamená peníze a taky přízeň uživatelů, která zase znamená peníze zítra. Nu a Google se celosvětově veze spíše na negativní vlně PR, kdy se mu vrací čínské ústupky, zmatené změny podmínek zpracování osobních údajů i třeba lokalizační kauzy kolem Androidu. K tomu je Google v rámci regionu spíše nečitelný a netransparentní, zatímco Seznam suverénně rozdává jakákoliv čísla si řeknete s poukazem na to, že to dělá pro trh a ostatně, že se nemá za co stydět.

Seznam se poučil, že hra na sexy PR a cool firmu je něco, co se dá hrát i ve více hráčích. Že to není hra, kde vítěz bere vše. Co je za proměnnou, těžko říci. Je to nová PR strategie spojená se změnami v PR oddělení, nebo změna souvisí s tím, že se Pavel Zima zbavil neoblíbených činností a soustředil se na produkt, který jej viditelně baví mnohem více, než rutinní a každodenní řízení firmy. Či je za tím něco jiného? Těžko z vnějšku po tak krátké době říci…

V každém případě to vypadá, že se ještě chvíli o Česku bude v cizině říkat, že je to země, kde je všechno jinak. Místo CocaColy tu lidé pijí Kofolu a místo Google používají Seznam.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: RTB už není výprodej volného prostoru

RTB už není výprodej volného prostoru

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD

Lupa.cz: Kde leží hardwarový pupek světa?

Kde leží hardwarový pupek světa?

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: Banaxi: videa kdekoli na světě

Banaxi: videa kdekoli na světě

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst