Sociální sítě, to není jenom Facebook

Facebook znají všichni, ale sociálních sítí s celosvětovou popularitou existuje samozřejmě daleko více. Některé jsou určené čistě pro sdílení informací a zábavu, jiné pomáhají hledat práci, případně sdružují členy určitého etnika nebo umělce profesionální i amatérské. Znáte je?

LinkedIn

LinkedIn je sociální síť pro “profesionály”. To znamená, že tím hlavním v profilu uživatele je kariéra, pracovní místa, vzdělání. Mnozí z uživatelů této sociální sítě již neposílají zaměstnavatelům životopisy, ale vystačí si s linkem na svůj profil, umístěný na LinkedIn. Sociální síť orientovaná na obchodní kontakty samozřejmě láká manažery a personalisty více než obecněji zaměřené projekty. Celosvětově má LinkedIn přes 35 milionů uživatelů, čím dál více ho využívají i Češi.

Kromě životopisu nabízí LinkedIn nejrůznější skupiny a aplikace, vyhledávání bývalých i současných kolegů ze sítě. Zajímavá je i možnost vystavení referencí o podrobnostech spolupráce s kolegy ze sítě. LinkedIn je vítaným pomocníkem personalistů a headhunterů, kteří mají možnost hledat mezi obrovským množstvím potenciálních zaměstnanců. Základní (a pro běžného uživatele úplně dostačující) profil je zdarma, za funkce navíc je potřeba zaplatit.

linkedin

Naymz

Naymz je sociální síť určená pro udržování a navazování obchodních kontaktů. Jde o pomocníka při budování a sledování vlastní kariéry, uživatelé Naymz vyznávají profesionální networking a výměnu profesních zkušeností. Stejně jako LinkedIn může i profil na Naymz sloužit jako elektronická vizitka, která na rozdíl od té papírové může obsahovat velké množství údajů, co mohou pomoci například při rozhodování o uzavření kontraktu.

Xing

Xing je sítí pro profesionály a správu jejich kontaktů. Používá ji asi 7 milionů lidí, centrála je trochu netradičně v Německu. Existuje mnoho jazykových mutací a na rozdíl od LinkedIn je přístupná také verze pro mobilní telefony.

xing

MySpace

MySpace je jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí na světě, skvěle se hodí ke sdílení hudby a videa. Tuto síť využívají k šíření svého díla i profesionální umělci. Před nástupem Facebooku šlo o absolutní jedničku, ve sdílení multimediálního obsahu stále podle mnohých nemá konkurenci. Sloganem je „A place for friends“ (Místo pro přátele), kvůli ochraně dětí je síť přístupná pouze uživatelům starším 14 let.

MySpace patří pod křídla News Corporation a i když tato společnost vlastní i prestižní televizní kanály a filmová studia, patří MySpace mezi klenoty mediálního domu Ruperta Murdocha. Na MySpace nechybí ani desítky tisíc umělecky založených Čechů.

Orkut

Orkut je klasickou komunitní službou, umožňující sdílení nejrůznějších multimédií, chatování a hledání ztracených přátel. Zajímavostí je, že Orkut patří do stáje Google, tento samotný fakt je zárukou dostatečného počtu uživatelů. Orkut je volně přístupnou službou od října roku 2006, předtím bylo ke vstupu do sítě stejně jako pro využívání dalších projektů Googlu zapotřebí pozvánky. Například v Brazílii je Orkut nejpopulárnější internetovou stránkou, milují ho například i Indové. K dispozici je přes 40 jazykových mutací.

Bebo

Bebo je klasickou sociální sítí, oblíbenou hlavně v Severní Americe a anglicky hovořících zemích. Vznikla v roce 2005, v březnu roku 2008 došlo k akvizici mediálním gigantem AOL za neuvěřitelných 850 milionů dolarů. Móda sociálních sítí vrcholí a kdo v mediálním byznysu na Internetu něco znamená, měl by přece nějakou tu sociální síť mít…

Classmates

Classmates je službou, jejíž místní verzi známe jako Spolužáci.cz. Vlastnické ani jiné spojení mezi těmito službami neexistuje, ale jinak jsou si podobné jako vejce vejci. Classmates založil v roce 1995 Randy Conrads jako místo, kde se budou po letech potkávat spolužáci od školky až po vysokou školu. Po úspěchu v USA a v Kanadě vznikly i evropské mutace, například v Německu, Francii, Rakousku nebo ve Švédsku. Projekt Classmates vlastní od roku 2004 společnost United Online.

Friendster

Friendster je další typickou americkou sociální sítí. Je velmi populární v Asii, která zajistí celých 90 % návštěvnosti. Friendster vznikl v roce 2002, tedy předtím, než světlo světa spatřil třeba populární Facebook. V roce 2003 Jonathan Abrams, zakladatel Friendsteru, odmítl nabídku Googlu. Přesto Friendster používá asi 90 milionů lidí.

friendster

Hi5

Hi5 je stejně jako ostatní sociální weby na špičce návštěvnosti, používá ho 60 milionů lidí. Podle společnosti comScore byla síť Hi5 v roce 2008 třetí nejúspěšnější sociální sítí, co se týče počtu unikátních uživatelů za měsíc. Hi5 je populární i v Evropě, zejména ve východních zemích.

MIF16

Blackplanet

Blackplanet je síť určená pro Afroameričany a jejich přátele. Světlo světa spatřila už v roce 1999, což z ní činí jednu z nejdéle fungujících sociálních sítí. Uživatelé se slučují do skupin a sdílejí obsah, síť slouží také ke hledání krajanů mezi emigranty.

Závěrem

Těchto několik příkladů méně známých sociálních sítí má demonstrovat fakt, že přes obrovský vzrůst popularity Facebooku existují i další zajímavé alternativy. Obsáhlý seznam sociálních sítí, ve kterém je možné najít známé i neznámé sítě, nabízí Wikipedia. Zajímavou mapu sociálních sítí přinesl před více než rokem Le Monde.

Anketa

Jste registrováni v některé profesní sociální síti - např. na LinkedIn?

30 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 8. 2013 14:55

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »