Týdenní revize: ADSL v září opět zrychlí

V rámci digitalizace dojde k uvolnění určité části frekvencí. Probíhá diskuse o jejich využití. mBank a Seznam spustily nový internetový platební systém. Firefox 3.0 nastupuje pomalu. Nova se pochlubila návštěvností, z jejího sídla však někdo spamoval pod články na zpravodajských serverech. Telefónica O2 zveřejnila novou velkoobchodní nabídku. Volný navýší rychlosti u ADSL připojení už příští týden, ostatní operátoři v září.

V souvislosti s přechodem na digitální televizní vysílání předložil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) k odborné diskusi problematiku tzv. digitální dividendy. Díky ukončení analogového vysílání totiž dojde k uvolnění určité části frekvencí, které mohou být v budoucnu využity pro účely nových technologií, stejně tak jako pro další rozšíření digitální televize, mobilního broadbandu či televize v mobilu založenou na technologii DVB-H. V souvislosti s digitální dividendou se nabízí řada otázek. Budou o ni rozhodovat jednotným způsobem eurobyrokrati v Bruselu nebo její rozdělení zůstane v pravomoci národních úřadů? Otazník se vznáší také nad tím, jaké technologie budou nakonec pro obsazení uvolněných frekvencí zvoleny. Jisté ale je, že na všechny výše zmiňované se díky omezenému rozsahu digitální dividendy nedostane.
Jiří Peterka: Stalo se: ČTÚ otevřel diskusi k digitální dividendě

Tip: vše o digitalizaci v Česku na jednom místě najdete na serveru Digizone.cz.

Internetová reklama v posledních letech neustále zvyšuje svůj podíl na úkor tradičních mediatypů. V připravovaném seriálu vám představíme formu online reklamy, která je nazývána affiliate marketing. V prvním díle se například dozvíte jak affiliate marketing funguje, a kdo je považován za průkopníka konceptů, spojených právě s tímto druhem reklamy, která bývá často nepřesně označovaná jako provizní prodej. Pro jaké internetové projekty může být affiliate marketing přínosný a jaká skýtá pro provozovatele webů rizika?
Barbora Benediktová: Proč se zajímat o affiliate marketing

Internetová média mají oproti těm klasickým jednu nespornou výhodu. Mohou čtenářům nabídnout opravdu aktuální informace téměř v zápětí poté, co dojde k nějaké události. Redakce jednotlivých online médií svádí boj o to, kdo přijde se zprávou dříve. Tato snaha bývá nezřídka vykoupena nízkou stylistickou úrovní a často se zdá, že články nestihnou ani projít kontrolou editorů a korektorů. Ten kdo vypustí zprávu jako první, má zajištěnou slušnou návštěvnost. Minulý týden se televize Nova právě kvůli zvýšení návštěvnosti uchýlila k zvláštním praktikám, když z jejího sídla někdo spamoval v diskusních fórech pod články některých českých zpravodajských serverů o tragickém vykolejení vlaku u Studénky s odkazy na portál tn.cz. Nova sice tvrdí, že šlo o soukromou aktivitu některého ze zaměstnanců, ale v pondělí se v tiskové zprávě pochlubila, jak jí videa z místa nehody přinesly rekordní návštěvnost.
Zprávičkářův blog na Lupě: Trocha mediálního hyenismu
Jiří Macich: Uchýlila se Nova ke komentářovému spamu?
Jiří Macich: Komentářový spam z Novy byl prý jen soukromou aktivitou

V minulých dnech poznamenalo některá diskusní fóra další kolo konfliktu, který v české komunitě Second Life probíhá již od minulého roku. Hlavními aktéry jsou dvě významné osobnosti českého SL, Martin Dvořák a Jaroslav Peňaška. Co se tedy stalo, a proč se i na Lupě začaly objevovat podezřelé komentáře?
Jan Rylich: Spory v českém Second Life

Podle údajů Netmonitoru byl letošní červen z pohledu návštěvnosti nejslabším měsícem v roce. Nejnavštěvovanější portál Seznam.cz si například oproti květnu pohoršil o 300 tisíc návštěvníků. Naopak iDnes.cz si dokázal návštěvnost udržet a nechává tak za sebou portál Centrum.cz. V počtu zobrazených stránek se drží na vrcholu opět Seznam, ale do první desítky pronikají i servery, které jinak v počtu unikátních uživatelů nevedou. Daří se hlavně komunitním projektům a zájmovým serverům s diskusemi. Podle čísel, která zveřejnil projekt AdMonitoring, sledující inzertní výkon serverů, vydělal za červen na reklamě nejvíce Seznam, následovaný Centrem s Atlasem a skupinou Mafra. Největšími zadavateli reklamy byly v červnu Telefónica O2, Vodafone a Sazka.
Jan Ambrož: Na český Internet zavítalo před prázdninami méně lidí

Polská virtuální banka mBank, která láká zákazníky na finanční produkty bez poplatků, spojila síly s českou portálovou jedničkou. Společně se Seznamem nabízí univerzální internetový platební systém, optimalizovaný pro rychlé platby po Internetu. Platit zatím umožňuje pouze v síti obchodů Kasa, navíc k jeho užívání musíte vlastnit účet u mBank. Další obchody by měly následovat v září. Nebudou mPeníze konkurovat platebnímu systému, který zavedl Seznam již před více než dvěma lety? Podle Seznamu budou oba systémy existovat paralelně a bude mezi nimi probíhat obousměrná zabezpečená komunikace. Jak se nový platební systém liší od zavedených mikroplatebních systémů a má šanci se prosadit?
Karel Wolf: mPeníze – revoluce v internetových platebních systémech?
Michal Černý na serveru Měšec.cz: mBank a Seznam ideální pár?
Internet blog na Lupě: mPeníze – sbohem eBanko???
Internet blog na Lupě: mPeníze – vyjádření z mBanky

Víte co znamená cloud computing? Jedná se o pojem, který se v poslední době relativně často objevuje v tiskových zprávách počítačových firem. Ve skutečnosti se pod těmito dvěma slovy může skrývat leccos, přesná definice v podstatě neexistuje. Může to být například přesun aplikace na internetové servery. Pokusili jsme se odhalit, zda-li pojem cloud computing opravdu něco reálného znamená, nebo se jedná o pouhý buzzword.
Pavel Houser: Cloud computing: trend, nebo další buzzword?

Nová velkoobchodní nabídka Telefóniky O2 naznačuje, jak bude od září vypadat struktura tarifů ADSL připojení pro koncové uživatele. Nabízeny budou nově pouze dvě rychlosti 8192/512 kbit/s a 16384/768 kbit/s. Volný začne nabízet rychlejší připojení již od příštího týdne. Jisté ale je, že někteří uživatelé na nové rychlosti díky technologickým omezením vůbec nedosáhnou.
Jiří Macich: ADSL bude zrychlovat, Telefónica mění velkoobchodní nabídku

Nová verze populárního prohlížeče Mozilla Firefox se krátce po svém vydání dokázala zapsat do Guinnessovy knihy rekordů coby nejvíce stahovaný program během 24 hodin. Po téměř dvou měsících od vydání alternativních prohlížečů Firefox 3.0 a Opera 9.5 se však žádný zásadní útok na pozice dominantního prohlížeče Internet Explorer z dílny společnosti Microsoft nekoná. Podle statistik Navrcholu.cz si sice nejpoužívanější prohlížeč v červnu pohoršil, ale ve srovnání s květnovými čísly, pouze o zanedbatelných 0,23 %. Avšak podobně na tom byl i Firefox, ačkoli se mu díky verzi 3.0 dostalo velké pozornosti ze strany médií. Statistiky také ukazují, že nová verze prohlížeče dílny Mozilla Corporation se prosazuje jen velmi pomalu. Pokud je pro někoho zklamáním mírný pokles Firefoxu, v případě konkurenční Opery krátce po uvedení verze 9.5 přišlo podstatně větší zmenšení podílu.
Jiří Macich: S Firefoxem 3 žádný uragán nepřišel, podíl Opery klesá

EBF16

Tip: nejnovější verze všech prohlížečů si můžete stáhnout na serveru Slunečnice.cz.

V předposledním díle seriálu o výměnných sítích se zaměříme na Direct Connect (DC), který vznikl v roce 2001 původně jako nástroj pro zjednodušení komunikace a výměny dat mezi zaměstnanci různých firem. V průběhu let se ale kolem této sítě vytvořily různě komunity, které ji začaly využívat pro sdílení různého obsahu. Původní tvůrci se díky hrozbě soudních sporu s RIAA rozhodli dát od DC ruce pryč. Na scénu pak nastoupili komunitní uživatelé, kteří vytvořili několik klientů. Mezi nejznámější a nejpoužívanější patří DC++ a Strong DC++. Přestože síť DC patří mezi velice populární zdroje pro stahování a sdílení souborů, zažívá v současné době úbytek uživatelů, který souvisí zejména se zastaralostí protokolu a celkově horším a pomalejším stahováním souborů.
Jáchym Krasek: Peer to peer sítě od A do Z: Direct Connect

Ačkoli si Google za dobu své desetileté existence vydobyl neotřesitelné postavení na trhu vyhledávačů, není zdaleka jediným kvalitním vyhledávačem, který je v současné době na Internetu k dispozici. Existuje hned několik webových vyhledávačů, které stojí v ústraní, a přesto by se vyplatilo o nich vědět. A to nejen kvůli tomu, že některé z nich vykazovaly pro testovací výrazy lepších výsledků než Google.
Václav Zoubek: Vyhledávání není jenom Google

Anketa

Používáte čistě internetové platební systémy?

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 5. 2010 18:04

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »