Hlavní navigace

Americký spor o 5G v C-bandu pokračuje, šéfové aerolinek hrozí rušením letů

Sdílet

David Slížek 18. 1. 2022
Mobilní základnová stanice - 5G - anténa Autor: DepositPhotos
  • 19. 1. 8:30 – doplněna informace o dalším ústupku operátorů

Ani už druhý odklad plánovaného spuštění 5G sítí v tzv. C-bandu nakonec nestačil k vyřešení sporů mezi americkými operátory a provozovateli leteckých společností. 

Šéfové aerolinek American Airlines, Delta Airlines, United Airlines a dalších ve společném, dopise americkým úřadům napsali, že pokud operátoři AT&T a Verizon své sítě podle odloženého plánu 19. ledna spustí, může dojít ke zpoždění nebo zrušení stovek letů denně. Informovala o tom agentura Reuters.

Základem problému je spor o to, zda provoz amerických mobilních sítí na frekvencích 3,7 – 3,98 GHz (tzv. C-band) nemůže narušit fungování některých přístrojů používaných v civilních letadlech. Má jít zejména o radarové výškoměry, které letadla používají k automatickému přiblížení k letišti, například za špatné viditelnosti.

Americký letecký regulátor FAA na možné riziko interferencí upozorňuje už delší dobu a žádá čas na to, aby se mohlo řádně prošetřit. Nejprve loni v listopadu a pak znovu na začátku ledna proto operátoři souhlasili s odkladem spuštění svých 5G sítí v C-bandu a s vytvořením dočasných ochranných zón v okolí padesáti amerických letišť, kde po dobu šesti měsíců nebudou tyto frekvence využívat.

Teď šéfové aerolinek volají po tom, aby základnové stanice pro 5G sítě byly vzdáleny vždy nejméně 2 míle (asi 3,2 km) od ranvejí.

V Evropě zatím žádný problém

Podle organizace GSMA, která sdružuje operátory a firmy vyrábějící zařízení pro mobilní sítě, jsou rizika zveličována. „Podle našeho názoru technické informace, které jsou používány k vyvolání obav, ukazují nepravděpodobné nejhorší scénáře,“ napsala GSMA ve svém prohlášení

Používání kmitočtů podle ní podléhá koordinaci v rámci Mezinárodní telekomunikační unie (ITU) a o využití C-bandu pro mobilní sítě se ví přes 15 let. V řadě zemí se tyto frekvence také pro 5G sítě bez problémů používají, argumentuje organizace.

V Evropě ale operátoři používají trochu jiné frekvence než v USA. Zatímco američtí operátoři mají k dispozici kmitočty v pásmu 3,7 – 3,98 GHz, například v Česku rozsah končí na 3,8 GHz. Radarové výškometry fungují v pásmu 4,2 – 4,4 GHz.

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) loni v prosinci vydala stanovisko, podle kterého sbírá informace o možných problémech, ale v Evropě podle ní zatím nebylo zjištěno žádné riziko škodlivých interferencí 5G sítí s leteckými přístroji.

AKTUALIZACE 19. 1. 8:30 – Podle New York Times AT&T a Verizon souhlasili s tím, že v okolí 2 mil kolem vybraných klíčových letišť zatím nebudou 5G v C-bandu spouštět. Start mobilních služeb 19. ledna může podle dohody proběhnout a bude se týkat asi 90 procent plánované sítě.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 1. 2022 20:50

    wm6x

    V C-Bandu hrozí taky interference s televizním vysíláním. Očekával bych u satelitů podobný technický plán přechodu jako v pozemním vysíláním, tedy kompenzace a náhradní pásmo