Reportáž New York Times spustila velký skandál kolem toho, jak snadné bylo získat z Facebooku osobní údaje desítek milionů lidí a použít je bez jejich vědomí v předvolební kampani. Facebook se brání tím, že došlo k porušení jeho podmínek a že už přístup k podobně citlivým údajům neposkytuje.
O co šlo? Konzultační firma Strategic Communication Laboratories (SCL) navázala v letech 2013 a 2014 kontakty s lidmi podporujícími Republikánskou stranu v USA (například pozdějším Trumpovým blízkým spolupracovníkem Stevenem Bannonem). Základem byl příslib, že firma dokáže dodat psychologické profily voličů, na jejichž základě se pak dají cílit politické reklamy a sdělení.
Aby projekt mohl fungovat i v měřítku celých USA, potřebovala SCL nějak sehnat spoustu dat o voličích. Obrátila se proto na profesora psychologie na univerzitě v Cambridgi Aleksandra Kogana, který souhlasil s tím, že data pro novou pobočku SCL nazvanou Cambridge Analytica nasbírá na Facebooku.
Vytvořil aplikaci nazvanou thisisyourdigitallife. Ta se tvářila jako vědecký digitální dotazník a žádala uživatele, aby jej za drobnou sumu vyplnil. Přihlásit se do ní přitom musel svým loginem z Facebooku. Sociální síť v té době umožňovala aplikacím využívajícím Facebook Login získat o uživatelích řadu dat o jejich chování. A nejen to: tvůrce aplikace se zároveň mohl dostat k údajům o jejich přátelích (pokud poskytování těchto údajů explicitně nezakázali v nastavení).
50 milionů profilů
Ačkoli si tak dotazník stáhlo podle Facebooku jen asi 270 tisíc lidí, ve výsledku dokázal Kogan sestavit profily asi 50 milionů uživatelů. Většina z nich ale, na rozdíl od přímých účastníků dotazování, s využitím svých dat nikdy nesouhlasila a pravděpodobně o něm ani nevěděla. Ale i těm, kdo s poskytnutím dat souhlasili, Kogan tvrdil, že je poskytují jen pro vědecké účely.
Asi 30 milionů z těchto profilů nakonec obsahovalo dostatek informací, včetně například místa bydliště, aby se s nimi dalo v politickém marketingu pracovat.
První informace o pochybném sběru dat se objevily v roce 2015 v britském Guardianu. List tehdy popsal, jak byla data Cambridge Analytika použita v kampani amerického senátora Teda Cruze. Facebook tehdy reagoval prohlášením, že Kogan porušil jeho podmínky, odstranil jeho aplikaci z Facebooku a požadoval po něm smazání získaných dat. Facebook ve stejném roce tak upravil svá API, ze kterých odstranil přístup k datům přátel.
Jenže jak teď zjistil deník New York Times, data (nebo jejich velká část) samozřejmě zůstala na světě a firma je tak mohla použít mimo jiné při předvolební kampani Donalda Trupma.
Facebook zareagoval tím, že zrušil účty Cambridge Analytica, SCL, Koganovi i Christopheru Wyliemu, který ve firmě pracoval, ale v roce 2015 z ní odešel a teď byl hlavním zdrojem informací New York Times.