Hlavní navigace

Google Chrome začal blokovat příliš agresivní reklamy. Většinou to ani nepoznáte

David Slížek

Pokud jste od blokování reklam v prohlížeči Chrome čekali nějaké revoluční změny v tom, jak se vám zobrazují webové stránky, budete asi zklamaní. Většina velkých webů, které jsme dnes prošli, se zobrazuje stejně jako dosud, včetně svých reklamních pozic.

Google zapnul automatické blokování příliš agresivních reklamních formátů právě dnes. Zaměřil se přitom na formáty, jako jsou vyskakovací reklamy (pop-up ads), automaticky spouštěné videoreklamy se zapnutým zvukem, velké formáty, které jsou „přilepené“ na okraj obrazovky (large sticky ads) nebo reklamní mezistránky s odpočtem vteřin, za které se dostanete dál (prestitial ads with countdown).

Na mobilních zařízeních pak jde navíc o bannery, které zabírají příliš velkou část displeje (nad 30 %), jsou animované, blikají nebo jinak příliš překrývají obsah. Google vychází ze standardů Coalition for Better Ads.

Technicky to funguje tak, že Google jednotlivé stránky hodnotí podle toho, jestli se na nich vyskytují příliš otravné reklamy. Řadí je do tří kategorií: prošly, s varováním, neprošly (Passing, Warning, Failing). Provozovatelé webů se své hodnocení mohou dozvědět v Google Search Console (záložka Web Tools a v ní Přehled spokojenosti s reklamami).

Když uživatel v Chromu přijde na nějaký web, prohlížeč nejdřív zkontroluje, zda stránky nemají špatné hodnocení. Pokud ano, porovná requesty stránky (například na stahování obrázků či dat přes javascripty) se seznamem adres, které jsou spojeny se servírováním reklam. Google přitom využívá filtrační seznam EasyList. Všechny požadavky z těchto adres pak Chrome zablokuje, takže na dotyčném webu nezobrazí vůbec žádné reklamy (výjimku nemají ani vlastní reklamní sítě Googlu, AdSense a DoubleClick).

Uživateli pak Chrome zobrazí upozornění, že na webu nějakou reklamu zablokoval.


Autor: Google

Provozovatelé webů se na změnu mohli s poměrně velkým předstihem připravit. K 12. únoru tak podle Googlu své reklamy upravilo 42 % webů, které původně dostaly nejhorší hodnocení. Možná i proto dnes na velkých webech žádné velké změny nezaznamenáte. Nezmizely ani proslulé „předstránky“ na webu časopisu Forbes – jen už nemají automatické počítadlo vteřin.

Pokud narazíte na nějaké stránky, kde vám Chrome reklamy zablokuje, dejte nám vědět v diskusi pod článkem nebo na redakčním e-mailu.

Našli jste v článku chybu?