Seznam.cz přehodnotil názor na způsob monetizace mapové aplikace Mapy.cz. Jako na jedné z mála svých služeb na ní přestal zobrazovat výzvu, aby uživatelé buď začali platit předplatné, nebo firmě dali souhlas se sběrem dat pro cílenou reklamu. Na sociální síti X změnu oznámil člen představenstva Seznamu Ondřej Procházka.
„Po vyhodnocení provozních zkušeností, zpětné vazby uživatelů a na základě plánů dalšího rozvoje jsme se rozhodli umožnit další využívání služby Mapy.cz všem, i bez platby a bez souhlasu k využití osobních dat pro cílenou reklamu,“ potvrdil.
Tzv. volbu „zaplať, nebo souhlas“ (z anglického „pay or ok“) začal Seznam na svých službách testovat letos na jaře a koncem dubna začal okno s výběrem zobrazovat všem uživatelům.
Řada lidí proti novince protestovala, motivaci firmy pak na sociální síti X vysvětloval i její majitel Ivo Lukačovič. Krok zdůvodnil blížícím se koncem cookies třetích stran, který ztíží sbírání behaviorálních dat pro cílení reklamy. Online firmám kvůli tomu hrozí pokles příjmů, protože necílená reklama se prodává za výrazně nižší ceny.
Mapy.cz jsou tak dnes jedinou velkou službou Seznamu, která volbu „pay or ok“ vypnula. Výzva se kromě ní nezobrazuje jen na webech kalendar.seznam.cz, ucet.seznam.cz, kupi.cz, napoveda.seznam.cz a login.szn.cz (pokud na ně uživatek přijde z přímého odkazu), potvrdila na dotazy Lupy mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová.
Místo monetizace předplatným nebo cílenou reklamou Mapy.cz podle Procházky připravují do budoucna prémiovou verzi služby. „Mapy.cz Premium budou zaměřeny na pokročilejší funkce a při jejich spuštění v maximální míře zvýhodníme ty uživatele, kteří jako autoři fotografií, recenzí, nebo jiného obsahu k hodnotě služby aktivně přispívají,“ popsal.
Z kontextu vyplývá, že by patrně mělo jít o placenou službu. Seznam.cz to ale zatím odmítá potvrdit a prozradit nechce ani další detaily s tím, že nejsou ani interně jasné. „Na přípravě přesné propozice prémiové verze Mapy.cz se aktuálně intenzivně pracuje,“ napsala Lupě Kapuciánová.