Hlavní navigace

Ministerstvo dopravy: Elektrokoloběžky nemají na chodníku co dělat

Sdílet

Karel Wolf 28. 9. 2019

Ministerstvo dopravy to vidí jednoznačně, elektrokoloběžky nemají na chodnících co pohledávat, ministerstvo se v tomto ohledu ve čtvrtek vyjádřilo pro ČTK.

Ohledně koloběžek na chodnících, na kterých je lze v ulicích Prahy potkat možná nejčastěji, je tedy jasno. Celkově je ale spor komplikovanější, mohou elektrokoloběžky například do pěších zón, je nařčení společnosti Lime ze strany Prahy 2 ohledně obecního ohrožení oprávněné, lze na elektrokoloběžky aplikovat novelu zákona o silniční dopravě, podobně jako se tomu stalo u Segway?

Ministerstvo připouští, že jsou v případě elektrokoloběek možné dva výklady zákona – záleží na tom, jestli se na ně dívá jako na kola, nebo na motorová vozidla. Podle ministerstva je pro posouzení rozhodující především maximální výkon a rychlost.

„Aby šlo koloběžky považovat za jízdní kola a mohly tak být používány i na cyklostezkách nebo při místním povolení i v pěších zónách, musí splňovat několik základních parametrů. Jejich maximální rychlost nesmí přesahovat 25 km/h, případně po dosažení této rychlosti by se měl motor vypnout. Další omezení platí pro výkon, který by neměl být vyšší než jeden kilowatt. V žádném z případů však koloběžky nesmí být používány na chodnících,“ uvedla pro ČTK mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. V opačném případě jsou koloběžky považovány za motorová vozidla se všemi omezeními a povinnostmi. Takový výklad zákona ze strany ministerstva nespadl z čistého nebe, dávno před érou elektrokoloběžek na něj naráželi majitelé elektrokol (zvláště tunneři) a kol s přídavným (ať již elektrickým, nebo benzínovým) motorem.

Společnost Lime, která v současnost vede spor o další provoz svých elektrokoloběžek na území Prahy 2 s městkou částí, má z tohoto důvodu omezenou maximální rychlost na 24,9 km/h a výkon 250 wattů, čehož využívá jako hlavního argumentu ve svůj prospěch.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 9. 2019 17:53

    bez přezdívky

    Skutečně nejpalčivější problém, který by toto ministerstvo mělo řešit... Dálnice neopravená, nových úseků jak šafránu, silnice v podobě tankodromů, ale Burešovci se nimrají v elektrokoloběžkách. Už aby tato vláda národní ostudy táhla kam Slunce nesvítí, to je přímo děs běs :-(((

  • 29. 9. 2019 12:09

    Filip Jirsák

    Mně sdílená ekonomika také žádné problémy nezpůsobuje. Co mi ale problémy způsobuje jsou zelené elektrokoloběžky odložené všude možně tak, že překáží, někdy vyloženě uprostřed hlavní pěší trasy. Přitom je obvykle jen o pár metrů dál nějaké místo, kde by zaparkovaná koloběžka skoro nevadila. To, že jsme si zvykli, že auta mohou parkovat kdekoli, protože jinak by to přece bylo ekoteroristické omezování automobilové dopravy, neznamená, že máme stejný přístup rozšířit i na zelené elektrokoloběžky.

  • 29. 9. 2019 0:30

    bez přezdívky

    no vy jste fakt vtipálek.. že to "není problém".. samozřejmě, že to je PROBLEM! nějací vykukové se tu snaží parazitovat a zneužívat naší legislativu (jakkoliv vám to - jako nějakému "hipsterovi" . přijde vtipné a směšné).. ale oni to fakt NEDELAJI coby nějaci ekologičtí mecenáši či z hlubokých pohnutek duše altruisti.. to je hard-core business.. - TO SI PAMATUJTE.. a já nevidím jedný důvod, proč by tato "firma" či organizace měla mít jakkékoliv výhody.. že to je nějaký 4.0 business? rádoby "shared" platforma? - ať táhnou kčertu! bez těch hnusných koloběžek je v Praze opravdu bezpečnější.. i ta kola "rádoby sdílená" kola bych zakázal. - pokud je neprovozuje neziskovka.. protože pokaždé narazíte na to, že to není o nějakém "altruismu", neboť SOUKROMY PODNIKATEL vše musí činit za účelem zisku.. a a to už vůbec nemluvím o těch sdílených elektroautech.. kde tedy za předpokladu, že nezískají žádnou výhodu typu "zdarma parkování v modré zone".. bych byl ochoten připustit, že v rámci širší propagace této eko-dopravy má svým způsobem opodstatnění jim nabídnout určité úlevy oproti ostatním

  • 28. 9. 2019 20:22

    Martin P.

    Ministerstvo/státní instituce musí řešit to co jim někdo dá k řešení.

    Vzpomeňme na důchodce který jsou schopný zásobovat denně vic než jednou stížnosti stylu štěká pas, hlučné děti na pískovišti.... ...nemůžou je odpalkovat.

    Jinak pokud neomarxiste prosadí zákaz spalovacích motorů pro osobní použití bude kolo a koloběžka hodně aktuální problém.....

  • 29. 9. 2019 11:03

    bez přezdívky

    To je divny. Bydlim kousek od centra a sdilena ekonomika mi zadne problemy nezpusobuje. Naopak mi prinasi benefity, jako posledne kdyz byl preruseny provoz tramvaji a ja si v pohode dojel do prace na pujcenem elektrokole.
    Kde vlastne bydlis a co se ti tam deje?

  • 29. 9. 2019 11:45

    Pamětník

    Jistě může být za jistých okolností možnost využít zapůjčenou elektrokoloběžku, nebo elektrokolo, pro jednotlivce přínosem. Pokud ale dojde k přerušení provozu tramvají, nebo metra, kolika z postižených cestujících by náhradní elektropohybovátko pomohlo? A ty davy ostatních, nucených zahustit provoz pěších na chodnících by byli jen více ohrožováni. Ani řidiči by jistě nebyli nadšeni z toho, že se jim na ulicích do cesty motá někdo na kole, nebo koloběžce, s omezenou rychlostí na 30 km/hod. Kdyby se na Tebe nedostalo elektrokolo, byl bys stále spokojený s benefity pro ostatní "šťastlivce"? Asi by se tam dělo i Tobě!

  • 30. 9. 2019 10:22

    JaaaJ

    Ano, skutečně je to děs běs - problém ale není v ministerstvu, nebo sdílené ekonomie, ale v lidech, kteří ji využívají bezohledným způsobem a pořád se ohání svojí svobodou, aniž by brali ohled na svobodu ostatních.

    Koloběžky jsou skvělý nápad, stejně jako kola v centru místo aut. Ovšem jako člověka, co chodí denně do práce (po chodníku a bohužel i částečně po chodníku sdíleném s cyklostezkou) je to více než otravné, protože bezohlednost uživatelů výdobytků sdílené ekonomiky nezná mezí: že jsou koloběžky pohozené všude možně je ten menší problém. Když se ale vyznavač sdílené ekomoniky na koloběžce řítí po chodníku z kopce, pět metrů za chodcem ho napadne použít zvonek a vteřinu na to jen pár centimetrů od vás prosviští kolem, máte chuť ty lidi brát něčím po hlavě. Obzvláště ve chvíli, kdy jdete po 1,5m širokém chodníku, kde z jedné strany je vysoká betonová zeď, z druhé strany svodidlo a za ním víceproudá silnice. Skočíte před takovým "nadšencem" do betonové zdi, nebo pod kola aut, nebo budete po chodnících pro jistotu chodit s vidlema napřed, protože máme "svobodu po Česku"?

    A takových potkávám několik každý den. Můžete se pak divit lidem s podobnou zkušeností, že nesdílí nadšení pro svobodu a novinky, protože ji jejich vyznavači tímhle způsobem pokaždé přemění na čistou bezohlednost?

  • 29. 9. 2019 12:31

    bez přezdívky

    Myslim, ze to nebude za jistych okolnosti, ale ve vesine pripadu. Jinak by se to investorum asi moc nevyplatilo. Kolika postizenym "by" pomohlo je mi celkem jedno, ja potreboval aby pomohlo mne a to zafungovalo. Vyborny pripad byl tez zavreny libensky most. MHD a auta na nej nesmely, dalo se jenom na kole nebo na kolobezce. To byl zajem :-)
    Jinak jsem celkem rad pouzival v noci OFO kola, dnes uz neexistujici, protoze pulhodinove intervaly nocnich tramvaji mi moc nevyhovovaly. Ja s tim proste potize nemam. A to ani kdyz jedu autem. Cyklisti do mesta patri, o autech uz si tolik jisty nejsem.
    Jako chapu ze jspou staromilci kteri by vsechny ty internety a sdilene sluzby zrusili, protoze tyhle afery kazdeho jenom otravuji, ale rozumnej clovek nema problem najit zpusob jak s tim zit a jak to promenit ve svuj prospech.

  • 30. 9. 2019 12:02

    lahvon

    Přitom by obecně stačilo ... a to na všech stranách a tedy i u vás ...
    - trocha více ohleduplnosti jeden k druhému,
    - trocha více mezi lidské slušnosti,
    - trocha více respektu k ostatním,
    - trocha více nadhledu a tolerance.

    Vám vadí, že někdo nabízí službu, po které je poptávka? To by vám taky mohla vadit pekárna, protože z ní cítíte pečivo. A někdo ji provozuje jako čistý byznys a vůbec ne jako altruismus. "Potvora jedna podnikatelská". ;-)

    Někomu vadí auta ve městě. Někomu vadí kola a koloběžky. Někomu segwaye. Někomu turisti. Někomu kuřáci. Někomu hlasití sousedi. Někomu zmatení chodci, kteří se motají a nerozhlédnou, komu jdou do cesty.

    Jistě, všechno to můžeme zakázat a mít třeba zákazy vycházení a prázdné ulice.
    A nebo se budeme snažit o ty body, které jsme napsal nahoře. Že všechny formy dopravy do města patří. V nějaké rozumné míře. A musíme se snažit vyladit všechny potřeby tak, abychom vedle sebe dokázali koexistovat.

    Já třeba do práce chci jezdit na mini segwayi. Po cyklostezce a chodníku. Naprosto ohleduplně k ostatním. Ale je to trochu problém, protože někdo kvůli jízdám po Staromáku a Karlově mostě rozhodl, že zákazy chce ideálně celopražské. Naprosto irelevantní rozhodnutí. Které postihuje i ty, kteří by nikdy do úzkých uliček centra ani neměli potřebu jezdit.
    Teď někdo bude řešit kvůli bezohledným jedincům koloběžky. Ideálně zas plošným zákazem a vykázáním koloběžek do silnic. Kvůli čemu umře víc lidí, bude víc zranění a víc řidičů to bude otravovat. Ale nějaký aktivista bude spokojený, jak na ty "pancharty" na koloběžkách vyzrál. Já tomu říkám bezohlednost a sobeckost.

    Pokud nemám dost bezpečné silnice na spolujízdu aut, kol, koloběžek a jiných prostředků, nemůžu je tam proti sobě poslat.
    Což ale ani neznamená, že je svět černobílý a že mám poslat elektroskůtry na chodník.

    Jen to vyladění systému musí být citlivé a vyvážené. A ne od zdi ke zdi.

  • 30. 9. 2019 13:18

    Martin P.

    - ohleduplnost není že budu tolerovat překračování dopravních předpisů
    - slušnost není ustupovat tomu kdo porušuje předpisy
    - respekt není mlčet t tomu kdo porušuje předpisy
    - být tomu slepí a ignorovat to není tolerance.

    Velice jednoduše narozdíl od MHD by šlo spočítat co z takového provozu půjčoven ebike a escooter má stát. A tohle je jej plamená obhajoba pár jedinců proti většině. Demokratické je ale že menšina se podvolí tomu co zvolí většina.

    bezohlednost a sobeckost. je právě dělat z toho že někdo jezdí na Limetce v ceně jízdy uberem ooohromnou službu pro společnost. Nikoliv to je je osobní zájem a pohodlnost.

  • 30. 9. 2019 21:49

    bez přezdívky

    Tak z MHD ma Praha kolem -10 mld rocne na dotacich, Za sdilene sluzby to bude neco kolem 0 mld, rekl bych.
    Placas ruzne naprosto nesouvisejici argumenty, jako bys zkousel co ti vlastne projde... Hlavne aby se chytlo aspon neco.. :-)
    Jinak ten tvuj vyklad demokracie je priserny. Ze se nekdo podvoli nekomu jinemu, to je totalita. Demokracie je o tom, ze prava maji vsichni. Dokonce i mensiny. Jestli chces, tak si to muzeme vyzkouset. Navrhuji hlasovani, jestli se mas svliknout do trenek a zatancit valcik s mavatkem v ruce. Pokud bude vetisna pro, tak to pak dej na youtube a sem link. Dikyyy :-)

  • 30. 9. 2019 0:52

    peci1

    Ja to zase vnimam tak, ze tech vylozene blbe zaparkovanych jsem zase tolik nevidel (pohybuju se po Praze 1, 2, 7). A kdyz vidim nejakou vylozene nebezpecnou, tak ji obcas i presunu ke strane (a vzdycky cekam, kdy se ji rozhouka poplach, ale to jeste nikdy neudelala).

    Jako mnohem vetsi problem povazuju ty davy tro(t)lu, co si mysli, ze (elektro)kolobezka je party vec urcena pro spanile jizdy centrem... Doufam, ze se casem povede vymyslet nejakou smysluplnou cestu, jak odlisit takove uzivatele od "legitimnich" (rozumej tech, kteri se potrebuji presunout A->B). A jeden vim hned - kdyz je to podle zakona kolobezka, ale mnohem vic to vypada jako Harley, tak bych to rovnou hazel do srotu... Vlastne nevim, jak mohl zakon zapomenout na takovy detail, ze kolobezka by nemela mit sedlo...

  • 30. 9. 2019 20:42

    bez přezdívky

    Super vyjadreni ministerstva.

    Zakze kdyz nyni sejmu kazdyho nebezpecnyho elektrickyho kolobezkare, tak to bude vpoho, ne?

    P.S. Problem je, ze clovek (podnikatel, firma) nenese naklady sveho podnikani. (ale jen cast tech nakladu)

    Jak se spolecnost modernizuje, tak je stale vice moznosti prenest naklady a skody na toho, kdo je zpusobuje. Bohuzel, nejvice v tom ted budou branit psychicke bloky...

    Spousta napadu na rychle zbohatnuti pomoci internetu a mobilů jde prave opacnym smerem: jeste vice prenest naklady sveho podnikani na nekoho jineho. Takovy ten pocit deti a komunistu, ze jsou TADY nejake hodnoty, ze kterych je mozne donekonecna brat...