NKÚ: Na digitalizaci státu šlo 300 milionů, služby ale využívá minimum lidí

13. 7. 2020

Sdílet

Portál občana
Portál občana

Ministerstvo vnitra v letech 2012 až 2019 na digitalizaci veřejné správy vynaložilo necelých 300 milionů korun, občané ale nabízené služby e-governmentu využívají minimálně. Portál občana, který má sloužit jako online rozcestník pro kontakt lidí s úřady, využívá pouze 0,5 procenta dospělých občanů. Vnitro do konce roku 2019 vydalo 1,76 milionu elektronických občanek, ovšem pouze 13 procent držitelů si nechalo aktivovat certifikát pro elektronickou identifikaci. Uvádí to nová zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

Úřad dále uvádí, že i když vnitro prezentovalo, že je na Portálu občana k dispozici asi sto elektronických služeb, pro všechny občany jich ve skutečnosti bylo 29.

“I přes spuštění nových nástrojů hodnotí NKÚ dosavadní rozvoj e-governmentu z pohledu zajištění elektronického přístupu k digitálním službám veřejné správy jako nedostatečný, neboť se MV nepodařilo zajistit širokou nabídku dostupných služeb ani významně rozšířit okruh občanů, kteří je aktivně využívají. Výrazného zlepšení v možnostech řešit životní situace občanů bez nutnosti osobní návštěvy úřadu MV realizací elektronické identifikace a Portálu občana nedosáhlo,” píše NKÚ.

“Bohužel se ukázalo, že i přes to, že má ČR vybudovanou infrastrukturu e-governmentu a investovala do ní nemalé prostředky, služby pro občany se nezlepšily. Například letošní situace kolem koronavirové krize přitom ukázala, jak důležité je, aby státní správa byla schopna poskytovat služby občanům na dálku,” uvádí prezident NKÚ Miloslav Kala.

Kontrolní závěr NKÚ je k dispozici zde (PDF). NKÚ už dříve uvedl, že na státní IT šlo 75 miliard, rozvoj služeb pro občany je ale pomalý. Úřad také nedávno prověřoval dotace na vysokorychlostní internet, v letech 2015 až 2019 žádné vyplaceny nebyly.

Sumarizace NKÚ ohledně kontroly digitalizace veřejné správy:

Elektronickou identifikaci a Portál občana spustilo MV v roce 2018 a jejich smyslem je umožnit občanům snazší přístup k digitálním službám orgánů veřejné správy. Zároveň mají přispět i k větší transparentnosti a flexibilitě veřejné správy.

Náklady na vybudování elektronické identifikace dosáhly téměř 160 milionů korun. MV spolu s jejím spuštěním začalo vydávat i elektronické občanské průkazy, které mohou občané využít pro elektronickou identifikaci při kontaktu s úřady. Do konce roku 2019 vydalo MV přes 1,75 milionu těchto průkazů. Certifikát pro elektronickou identifikaci si ale nechalo na průkazech aktivovat jen 13 % jejich držitelů. Náklady na vydané občanské průkazy vzrostly celkem o více než 52 milionů korun.

Pro kontakt s úřady mohou lidé využít Portál občana. MV jej vytvořilo spolu se státním podnikem Národní agentura pro komunikační a informační technologie (NAKIT). MV s ním od roku 2017 uzavřelo smlouvy celkem za téměř 87 milionů korun v rámci tzv. vertikální spolupráce, tedy mimo režim zadávacího řízení. NAKIT následně zadala většinu prací na Portálu občana externímu dodavateli a využila k tomu rámcovou smlouvu z roku 2015.

O využití Portálu občana byl ze strany občanů malý zájem. Do konce roku 2019 se do něj přihlásilo 0,5 % dospělých občanů ČR. Nabídka služeb Portálu občana je omezená a velká část služeb vyžaduje zřízení datové schránky. MV prezentovalo dostupnost 100 elektronických služeb, ve skutečnosti bylo na portálu jen 29 služeb státní správy využitelných občany. MV totiž započítalo i ty služby, na které portál jen přesměrovává, například Daňový portál nebo Českou správu sociálního zabezpečení.

MV si při tvorbě Portálu občana nezpracovalo analýzu, o jaké služby mají občané největší zájem. Takový průzkum si například zpracoval britský úřad Government Digital Service, u kterého se MV inspiroval, a který takovou analýzu MV doporučil. Již od roku 2016 MV vědělo o slabém povědomí občanů o službách eGovernmentu, přesto do konce kontroly komplexní osvětovou kampaň zaměřenou na elektronickou identifikaci a Portál občana MV nezahájilo.

Komplikací pro rozšíření služeb Portálu občana bylo i to, že úřady neměly povinnost se k této službě připojit a MV nemělo ze zákona nástroje, jak je ke spolupráci přimět. Ke zlepšení situace má přispět zákon o právu na digitální služby, účinný od února 2020. Ten totiž zavádí právo občanů na využívání digitálních služeb a orgánům veřejné moci ukládá povinnost tyto služby poskytovat.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).