E-shop pro prodej byl jen malou částí zakázky na systém elektronických dálničních známek. Ve skutečnosti šlo o velmi sofistikovaný sledovací systém, na kterém mělo ministerstvo dopravy pracovat s tajnými službami a policií, píše server Seznam Zprávy.
Kamery systému měly podle zadání fotit nejen SPZ, ale u projíždějících aut měly pořizovat i další dva záběry, které měly zachycovat kabinu vozu s celou posádkou. Fotky se měly ukládat na server, kde měly být uloženy dalších 24 hodin, aby je tajné služby mohly použít, píše server.
V utajovaném režimu byla zakázka připravována proto, aby se nepřišlo na to, že stát takové snímky pořizuje, tvrdí s odkazem na své zdroje Seznam Zprávy. O tom, že má systém sledovat průjezd aut, psal koncem ledna i týdeník Respekt. Podle Českého rozhlasu dopravní kamery fotí auta už několik let, fotky se přitom archivují i řadu měsíců.
Kauza kolem systému na prodej elektronických dálničních známek se rozjela poté, co někteří odborníci začali upozorňovat na to, že je zakázka předražená a neprůhledně zadaná. Kvůli tendru poté ve funkci skončil ministr dopravy Vladimír Kremlík a jeho nástupce Karel Havlíček oznámil, že zakázku zrušil.
V reakci na kauzu pak dobrovolníci ve víkendovém rozhovoru naprogramovali e-shopové řešení, které se ovšem neobešlo bez chyb. Vláda pak vydala nařízení, podle kterého musí být informována o všech ICT zakázkách nad 6 milionů Kč a zástupci státu v debatě s organizací Česko.digital přislíbili, že budou státní tendry řídit moderně a agilně.