Hlavní navigace

Televize Barrandov zvýhodňovala Babiše a Okamuru, rozhodla vysílací rada

Sdílet

Filip Rožánek

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání upozornila televizi Barrandov, že v předvolebním vysílání na podzim loňského roku porušila zákon. 

Problém je se šesti vydáními pořadu Aréna Jaromíra Soukupa ze 4. září, 11. září, 18. září, 25. září, 2. října a 9. října 2018. „Docházelo k opakovanému porušování vyváženého a objektivního přístupu k politickým subjektům kandidujícím ve volbách do zastupitelstev obcí a Senátu,“ konstatovala vysílací rada.

Nevyváženost se podle tiskové zprávy úřadu projevila ve výběru politiků, pozvaných v předvolebním období do jednotlivých vydání pořadu, aniž by byla vysvětlena kritéria jejich výběru. Rada vytýká Jaromíru Soukupovi také způsob moderace jednotlivých dílů pořadu. „Vykazuje systematický a záměrně nevyvážený přístup moderátora ke kandidujícím politickým subjektům,“ uvádí doslova rozhodnutí rady.

Na Barrandově bylo podle úřední analýzy favorizováno hnutí ANO, resp. jeho předseda Andrej Babiš, dále pak Tomio Okamura (SPD) či Jaroslav Kubera (ODS, kandidát do zastupitelstva Teplic). Na straně druhé byly zaznamenány defavorizační zmínky o Miroslavu Kalouskovi (TOP 09), Michaele Šojdrové (KDU-ČSL), Tomáši Petříčkovi (ČSSD) i straně ČSSD obecně. 

„Komunikační strategie moderátora měla silný manipulativní potenciál a v kontextu probíhající volební kampaně mohla poškodit/zvýhodnit zvláště výše jmenované subjekty kandidující v daných volbách,“ uzavírá vysílací rada.

Obdobně vysílací rada konstatovala porušení zákona u pěti vydání Duelu Jaromíra Soukupa v září a říjnu 2018, kde bylo zvýhodněno ANO a také KSČM, naopak očerňována TOP 09 a kandidát do Senátu Jiří Drahoš. 

Problém byl i se čtyřmi předvolebními vydáními pořadu Jak dopadly Kauzy Jaromíra Soukupa, kde bylo favorizováno hnutí ANO, jeho předseda Andrej Babiš a dále pak osoba Davida Ratha. Na druhé straně byly zaznamenány defavorizační praktiky poškozující stranu ČSSD, ale i TOP 09. 

Zákon byl podle rady rovněž porušen odvysíláním pořadu Bez cenzury dne 9. 9. 2018. Hostem tohoto pořadu byl lídr kandidátky hnutí ANO na primátora hlavního města Prahy Petr Stuchlík, který dostal opakovanou možnost propagovat konkrétní prvky volební kampaně ANO v Praze bez jakékoli korekce ze strany moderátorky. Ostatním kandidujícím subjektům prostor pro takovou formu politické sebepropagace poskytnut nebyl. 

Podle výkladu současného vysílacího zákona však rada v tuto chvíli nemůže uložit pokutu. Formálně tedy stanovila týdenní lhůtu k nápravě. Pokutu mezitím uložila za pořad Moje zprávy.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?