
Online inzerce v Česku zaznamenala meziroční růst o 18 %, říkají výsledky tradičního výzkumu Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Objem investic do internetové reklamy loni dosáhl 23,3 miliardy Kč. Jde o ceníkové ceny.
Mezi mediatypy tak internet podle SPIRu zůstává s 22,5% podílem druhým nejsilnějším hráčem po televizi (46,4 %) a o další kousek odskočil od tiskové reklamy (18,6 %), která podle SPIRu loni získala 19,3 miliardy Kč (v roce 2016 to bylo 19 miliard a 20,4 %).
Nejpopulárnější je v onlinu stále displayová reklama, která loni získala 16,4 miliardy Kč v ceníkových cenách (meziroční růst 16 %). Videoreklama loni narostla o 30 % a na celkové displayové inzerci měla 22% podíl (3,56 miliardy Kč). Letos u ní SPIR odhaduje 16% růst.
Podíl mobilní reklamy z celkové displayové reklamy byl 17 % (2,87 mld. Kč), meziročně vzrostla o 64 % a pro letošek u ní SPIR odhaduje 19% růst.
V rámci online reklamy loni výrazně rostly programatické prodeje, které tvořily 49 % z celkově prodané displayové reklamy (8,08 miliardy Kč v ceníkových cenách). Programatic zahrnuje reklamu prodávanou v obsahových sítích (Sklik, Google AdWords a Facebook) a RTB prodej. Podle studie meziročně vyrostl o 20 %. Největší podíl na něm ovšem mají obsahové sítě (43 % z celkové displayové reklamy), RTB prodej drží jen 6 % z celkové displayové reklamy.
Data pro výzkum sbírala agentura Median, která se podle metodiky opírala hlavně o deklarované výkony jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, přímých inzerentů, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů. Celý výzkum, včetně výsledků z minulých let, najdete na webu Inzertní výkony.