Hlavní navigace

Velcí čeští vydavatelé chystají společný systém identity, který má nahradit cookies

Sdílet

David Slížek 12. 10. 2021

Sdružení Czech Publisher Exchange (CPEX) společně se Seznamem pracuje na společném systému, který by zadavatelům umožnil cílit reklamu i po předpokládaném konci cookies třetích stran (3rd party cookies). Zástupci firmy a sdružení to oznámili na konferenci Czech Internet Forum 2021.

Nový standard má být založen na přihlašování uživatelů na webech jednotlivých zapojených vydavatelů. Na jeho základě má vzniknout zatím blíže nespecifikovaný identifikátor, který pak budou moci vydavatelé a reklamní firmy sdílet a s jeho pomocí cílit inzerci napříč svými weby. ID má umožnit cílení i napříč jednotlivými zařízeními uživatele.

„Vznik a používání této identity bude podmíněné uživatelským souhlasem. Uživatel získá kontrolu nad svými daty a kvalitní obsah bude možné i nadále nabízet zdarma díky relevantnější reklamě,“ popisuje vznikající standard Seznam. V rámci CPEXu na projektu spolupracují také Mafra, CNC, VLM a Economia. Dohoda ale zatím není definitivně uzavřena.


Autor: Seznam.cz

Oznámení na blogu Seznamu

Podle Seznamu a CPEXu vzniká nový standard zejména jako konkurence k reklamním systémům velkých globálních hráčů jako je Google či Facebook.

Cookies třetích stran v současnosti umožňují sledovat aktivity uživatelů napříč weby. Na jejich základě jsou pak reklamní systémy schopné cílit reklamu. Prohlížeče Safari a Firefox už 3rd party cookies nepodporují a budoucí ukončení podpory oznámil také Google. 

Ten letos v červnu posunul termín pro konec cookies třetích stran v prohlížeči Chrome na konec roku 2023. Google zároveň chystá vlastní náhradu, tzv. Privacy Sandobox. Jeho součástí má být například technologie Federated Learning of Cohorts (FLoC). Tuzemské digitální firmy ale novinky Googlu kritizují s tím, že by mohly posílit dominanci americké firmy.

Našli jste v článku chybu?