Hlavní navigace

Výrobce luxusního zboží může zakázat jeho prodej na Amazonu, řekl soud

6. 12. 2017

Sdílet

Chránit exkluzivní zboží i tím, že výrobce zakáže svému distributorovi jeho prodej na platformách, jako je Amazon, neodporuje evropskému právu. V aktuálním rozsudku to potvrdil Soudní dvůr Evropské unie.

Soud rozhodoval v případu německé pobočky americké kosmetické firmy Coty. Ta v Německu zažalovala jednoho ze svých distributorů (Parfümerie Akzente), protože mu  chtěla zabránit, aby její kosmetiku prodával na německém Amazon.de.

Firma totiž má ve smlouvě se svými distributory kromě jiných podmínek také doložku, která zakazuje prodej jejích výrobků přes online platformy třetích stran (s výjimkou toho, když dotyčná platforma navenek není pro uživatele viditelná, tedy když jde například o software pro provoz e-shopu).

Německý soud se na SDEU obrátil s dotazem, zda je taková doložka vůbec v souladu s evropským právem. A Soudní dvůr EU ve svém verdiktu řekl, že se taková ochrana luxusních výrobků zákonům nepříčí. Musí být ovšem splněny tyto podmínky:

i) toto smluvní ustanovení má za cíl zajistit ochranu luxusní image dotčených výrobků,

ii) je stanoveno jednotně a není uplatňováno diskriminačním způsobem, a

iii) je přiměřené sledovanému cíli.

Splnění těchto podmínek v konkrétním případě musí ověřit německý soud, který bude v případu rozhodovat.

Více se můžete dočíst v úplném znění rozsudku ve věci C-230/16.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).