Hlavní navigace

Aaron Brown (Google): Diagram znalostí nabízí rychlé odpovědi už i v češtině

25. 6. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Google
Knowledge Graph, pokus Googlu o porozumění tomu, co lidé hledají, dorazil po roce i do České republiky. Jak změní vyhledávání? Má dopady na SEO? Mluvili jsme s produktovým manažerem služby.

Knowledge Graph do Česka dorazil pod názvem Diagram znalostí. Ve výsledcích vyhledávání se bude uživatelům nová funkce objevovat postupně, v průběhu několika následujících dní.

Navenek se projeví zejména dvěma způsoby: kromě klasických výsledků vyhledávání se v pravé části obrazovky objeví karta, která nabídne související informace o hledaném objektu – o známých osobnostech, místech, uměleckých dílech, filmech a dalších pojmech.

A nad výsledky se budou uživatelé při některých dotazech setkávat s carouselem („kolotočem“ s fotografiemi a daty), obsahujícím další související data. Googe přitom využívá hlavně volně dostupná data, například z Freebase, Wikipedie, CIA World Factbook a dalších služeb.

Vyhledávač se bude snažit odhadnout, jaký objekt uživatel hledá, a pokud ho nalezne v databázi, přidá k němu kontext. Pokud tak třeba budete hledat Petra Čecha, zobrazí se v kartě úryvek z Wikipedie, jeho výška, stručná životopisná data nebo odkaz na klub, ve kterém hraje. 

Díky databázi objektů a vztahů mezi nimi by měl Google rozeznat i kontext u slov, která mají více významů. Míří tak o krok blíže k sémantickému rozpoznávání dotazů.

Jak Diagram znalostí v češtině vypadá se můžete podívat v této galerii:

O tom, jaké další dopady bude Diagram znalostí mít a jak změní vyhledávání Googlu, jsme těsně před spuštěním služby v Česku mluvili s produktovým manažerem služby Aaronem Brownem:

Mění se Google z vyhledávače v encyklopedii? 

Diagram znalostí (Knowledge Graph) není encyklopedie, je to spíš soubor odpovědí. Kdybyste si například o Měsíci četl v encyklopedii, bylo by v ní hodně textu s mnoha detailními údaji. A tento obsah můžete i nadále na Internetu najít a Google vám na něj nabídne odkazy. My se jej nesnažíme nahradit, jen sbíráme jednoduchá fakta, která lidé často hledají, a dáváme jim je k dispozici co nejjednodušším způsobem. Uživatelé pak zbytečně neztrácejí čas hledáním jednoduchých odpovědí v encyklopediích, pokud ale potřebují detailnější data, stále je na Internetu najdou. Nechceme nahrazovat web v celé jeho šíři. 

V databázi máte dnes na 570 milionů položek s více než 18 miliardami vztahů mezi nimi. Jak tuto databázi udržujete a rozšiřujete? Jde o úplně automatizovaný proces, nebo je stále potřeba lidský editor? 

Používáme řadu různých mechanismů. Velkou část práce dělají naše algoritmy využívající volně dostupné zdroje na webu. Ale do procesu zasahují také lidé, kteří pomáhají s čištěním dat, některé údaje také pocházejí z licencovaných zdrojů. Celé to začíná tím, že sledujeme, jaké dotazy lidé nejčastěji kladou. A na jejich základě pak Diagram znalostí naplníme daty, která na tyto otázky odpovídají. 

Jak se vypořádáváte s dotazy, kterou jsou specifické pro konkrétní zemi nebo jazyk?

O ty se většinou starají algoritmy. Google se vyhledáváním zabývá poměrně dlouhou dobu, takže máme poměrně dobrou představu, jaké dotazy lidé kladou v různých zemích a různých jazycích. Když službu lokalizujeme do nového jazyka, vytvoříme si seznam entit, které lidé nejčastěji vyhledávají. A k nim pak nejdříve vyhledáváme související data na webu – například v české Wikipedii. A pokud nenajdeme potřebné odpovědi v otevřených zdrojích, začneme je hledat jinde. 

Jak Google pozná, že pokud do vyhledávače zadám Petra Čecha, hledám zřejmě fotbalového brankáře a ne někoho jiného se stejným jménem? 

Strávili jsme hodně dlouho dobu laděním algoritmů, které dokáží rozlišit, jaké entity se dotaz nejspíš týká, a na základě dostupných dat na Internetu pak umí otázku co nejpřesněji interpretovat. Někdy samozřejmě existuje více možných výkladů – například v USA by výsledek hledání slova „Kings“ mohl znamenat hokejový tým Los Angeles Kings, basketbalový tým Sacramento Kings nebo třeba televizní seriál Kings. V takovém případě Diagram znalostí nabízí uživateli výběr ze všech tří možností, a ten si může vybrat, který výsledek lépe odpovídá jeho otázce. 

Používáte k upřesnění odpovědí také údaje uživatelů z jejich historie vyhledávání na Googlu nebo z profilu na Google+? 

Ne, Diagram znalostí je postaven pouze na veřejně dostupných (a z části licencovaných) informacích. Výsledky hledání nepersonalizujeme. 

Ani to v budoucnu neplánujete dělat? 

V současné době nemáme v tomto směru žádné aktuální plány. Ale nemůžu komentovat, co by Google mohl nebo nemohl dělat někdy v budoucnosti. 

Využívá Diagram znalostí nějakým způsobem tagy z oblasti popisu strukturovaných dat (structured markup)? Například ty podporované v rámci Schema.org

Ano, jde o jeden z potenciálních zdrojů informací. V USA (jinde tato funkce zatím není dostupná) jsme nedávno například do Diagram znalostí zahrnuli recenze filmů. A právě tato data – například počet hvězdiček – se dají z webů dobře čerpat prostřednictvím tagů Schema.org. 

V USA jste nedávno do Diagramu znalostí přidali také informace z Local Search, takže když lidé hledají například restauraci, zobrazí jim Google carousel s fotografiemi a informacemi o podnicích v jeho okolí. Kdy bude tato funkce dostupná také v Česku? 

Nové funkce chceme postupně spustit ve všech zemích. Přesné datum pro Českou republiku ale neznám. 

Využije Google Diagram znalostí pro reklamní účely? Budou si zadavatelé moci koupit místo nebo odkazy v jeho výsledcích? 

S Diagramem znalostí zacházíme velmi podobně jako s organickým vyhledáváním. Není to reklamní produkt. Snažíme se jen dodat uživatelům co nejpřesnější informace. Takže – ne, firmy si nemohou koupit místo v jeho výsledcích. 

SEO experti v USA už déle než rok diskutují o tom, jestli má Diagram znalostí nějaký vliv to, kolik lidí na webovou stránku přijde. Ovlivňuje nějak ranking webů ve výsledcích vyhledávání? 

Do oblasti rankingu webů Diagram znalostí žádné změny nepřinesl. Jde o samostatnou sadu informací, která obklopuje organické výsledky vyhledávání. Obecně vzato nám hlubší poznání světa v budoucnu může pomoci k tomu, že naše algoritmy pro ranking webů budou lepší a budou dávat přesnější výsledky, ale zatím mezi nimi a Diagramem znalostí žádné konkrétní spojení není. Co se týče SEO, vím, že se experti snaží porozumět tomu, jestli Diagram znalostí něco změnil a jak s ním pracovat. Nejsem SEO expert, takže vám přesně neřeknu, jestli se Diagram znalostí dá při optimalizaci webů využít. Z mého pohledu se prostě snažíme dávat lidem relevantní odpovědi na jejich otázky. A pokud SEO experti vytvářejí weby, které tyto odpovědi nabízejí, určitě jim to může pomoci.

Bude Diagram znalostí znamenat nějaké vylepšení hlasového vyhledávání Googlu? 

BRAND24

Ano, tady se nabízí hodně možností. Když jsou uživatelé v pohybu a používají smartphone, nebo časem nová zařízení jako Google Glass, často hledají rychlé souhrny informací. A Diagram znalostí bude velmi důležitým nástrojem, jak jim je budeme dodávat. Chystáme v této oblasti celou řadu novinek.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).