Hlavní navigace

Affiliate -- společně k zisku z placeného obsahu

22. 11. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Když provizní systém může fungovat v prodeji předplatného na pornoserverech, proč jej nevyužít i pro získání předplatitelů pro magazínové weby nebo internetové obchody? Provozovatele provizní systém nic nestojí, zapojené servery vynaloží minimum energie -- společně však vydělají. Proč platit reklamu na webu -- kupte si rovnou budoucí předplatitele.

Affiliate – je s podivem, že tuto metodu získávání návštěvníků na server Jan Jirásko včera ve svém článku Know-How: Zvyšujme si návštěvnost opomenul. Affiliate by se mohlo do češtiny přeložit jako „spřátelení“, ale vzhledem k tomu, že právě Jan Jirásko použil termín „přátelské servery“ pro odlišný druh propagace (i když ne tolik), nebudu vám plést hlavy a budu affiliate překládat jako „provizní systém“. O to totiž ve skutečnosti jde především.

Affiliate, tedy provizní systém, funguje tak, že pro propagaci své služby na webu využijete odkazy z jiných serverů. Abyste ovšem jiné servery přiměli k účinnému odkazování, musíte jejich provozovatele nějakým způsobem motivovat. A jak říká české úsloví: Od chvíle, kdy byly vynalezeny peníze, už není třeba děkovat. Ano, čtete správně: Affiliate spočívá v tom, že serverům platíte za to, že k vám posílají své návštěvníky.

Provizní systém může velmi dobře fungovat na dvou typech serverů. Prvním typem – který je z pohledu začínajícího serveru nezajímavý – jsou zavedené servery s dobrou ekonomickou situací, ovšem velkou konkurencí, kde mezi soutěžiteli není uživatelem spatřován rozdíl, a proto navštěvuje libovolnou službu – klasickým příkladem mohou být třeba vyhledávače, katalogy, encyklopedie, nebo třeba společenské magazíny.

Tyto servery obvykle volí provizní systém s okamžitým efektem pro zapojené členy. Platí se tu za každého uživatele, který díky odkazu přejde na server, který affiliate systém provozuje. Pokud například víte, že při shlédnutí stránky vám příchozí návštěvník vydělá korunu, nabídnete tomu, kdo na vás odkáže, z té koruny desetník. Pokud návštěvníků odkáže sto za den, získá server automaticky 10 korun. Svůj provizní systém provozuje například i Google. A pokud chcete spatřit českou stránku, která na provizním systému získává finance, doporučuji třeba Slovník.

Uvedený model by v českých podmínkách mohl být určitě zajímavý, ale asi budete těžko hledat server, který se spokojí s desetikorunou denně, a na druhou stranu u nás není ani mnoho serverů se stabilně dobrou ekonomickou situací. Dařit se tedy může serverům druhého typu.

Servery druhého typu nevyplácejí provizi jen za prosté přesměrování. Tyto servery jsou ochotny rozdělit se o peníze, které u nich nechá právě odkázaný návštěvník. Tento systém možná znáte z praxe internetových obchodů. Například server Sexus na svých stránkách nabízí knihy o sexu prodávané na Vltavě a z každého provedeného nákupu od Vltavy dostane provizi. Podobně vydělává mnoho serverů napojených na Amazon.

Asi se zeptáte, v čem může provizní systém pomoci běžnému internetovému projektu – třeba oborovému serveru. Když oborový server začíná, nemá se o co dělit – inzerentům teprve musí nabídnout nějakou cílovou skupinu. Pokud neprovozuje ani obchod, může se s odkazujícími servery dělit třeba o provizi z placeného přístupu na server. Nebojím se říci, že provizní systém je výhodný právě pro tolik diskutované zavedení předplatného. O tom, že i tento systém funguje, vás přesvědčí spousty odkazů z volně přístupných pornoserverů na servery, kde se pornografie nabízí z peníze.

Pokud máte opravdu zajímavý projekt a domníváte se, že by mohl vydělávat na svůj běžný provoz především z uživatelských plateb, pak se domluvte se servery, které běžně navštěvují lidé, jež by mohl váš server zajímat. Zkuste se s nimi dohodnout na provizi za každého uživatele, který od nich přijde a koupí si předplatné (nebo třeba zaplatí vstup do zpoplatněné části webu). O tom, že se odkazování zrovna na váš web serverům může vyplatit, vás asi nemusím složitě přesvědčovat. Ale přesto uvedu pár dat.

Vydavatel Lupy před necelým měsícem spustil nový server: Vajíčko. Se spuštěním serveru nebyla spojena žádná reklamní kampaň na Internetu a nebyla vydána ani tisková zpráva. Přesto na něj začínají některé jiné servery odkazovat. Například na KudyKamu se objevil malý odkaz mezi „jednohubkami“ – dokonce zmínka o Vajíčku nevyšla ani jako tip KudyKamu. Přesto jen přes tento odkaz bylo na Vajíčko zaznamenáno přes sto dvacet příchodů.

Vajíčko není a nebude za předplatné, ale kdybychom podobným způsobem připravili třeba server o bojových uměních nebo server pro vyznavače amerických uniforem z války ve Vietnamu, a kdybychom přístup na něj podmínili ročním předplatným ve výši 300 korun, pak by mohl z této částky KudyKam (kdyby byl provozován komerčně) získat provizi za každého nového předplatitele, kterého na server doporučil. Pokud bychom provizi stanovili na 15 procent, pak by třeba při desetiprocentním conversion-rate KudyKam od vydavatele serveru získal 540 korun z jednoho odkazu – a nyní se podívejte, kolik odkazů KudyKam nabízí…

Provizní systém je u placených serverů a obchodů velmi výhodný obvykle pro obě strany. Zkuste si jako provozovatelé serveru spočítat, kolik stálých uživatelů vám přinese jeden odkaz na nějakém serveru. Pak si spočítejte, jak vysoké můžete stanovit předplatné, zkuste odhadnout, kolik procent stálých uživatelů je bude ochotno zaplatit a pak můžete spočítat, kolik příchozích potřebujete, abyste získali dost předplatitelů na zaplacení provozu serveru. Vcelku jednoduché počty, že. Proč se nepodělit o tento příjem, když za něj de facto vděčíte právě serverům, které na vás odkazují.

BRAND24

Pokud naopak už navštěvovaný server provozujete, můžete si snadno spočítat, že když už ty odkazy děláte, tak je pro vás výhodnější něco z toho také mít. Stačí spočítat, kolik lidí odklikává odkazy na vašem serveru. Server, který provozuje provizní systém, by vám měl umožnit online sledovat počet přechodů a počet (a procento) „vašich“ předplatitelů a ihned z toho počtu vyměřit provizi. Samozřejmě tu provizi pak musí i uhradit. Pokud umíte vhodně naformulovat odkaz, případně jej uvést ve vhodné souvislosti, pak je jisté, že na něj mnozí vaši návštěvníci kliknou, a pokud je cílový server zaujme, vy na tom ještě vyděláte.

V posledních měsících na Lupě se čtenáři a vydavateli jiných serverů často diskutujeme o možnosti „tahat peníze přímo z lidí“. Pokud svůj projekt poskytnete návštěvníkům na několik dní / týdnů / měsíců grátis, a pak je požádáte o uhrazení předplatného, pokud je pro ně opravdu server přínosem, pak myslím, že máte velkou šanci opravdu postavit server žijící převážně z předplatného. Affiliate, provizní systém, vám usnadní nábor nových předplatitelů – i když oni mnohdy předem ani netuší, že se jimi jednou stanou…

Domníváte se, že na českém Internetu má affiliate systém nějakou budoucnost?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).