Akvizice českých serverů sledujeme na Lupě poměrně podrobně, již dříve jsem obšírně rozebíral akvizice Seznamu a M.I.A. V obou případech jde o významné hráče českého Internetu, skoro by se dalo říci o jeho vlajkové lodi, ale jejich prodej byl jen předzvěstí série dalších, která navíc zatím stále neskončila.
Obecně lze říci, že trend vede ke koncentraci trhu, což však – přiznejme si – není žádné překvapivé moudro. Neplatí navíc úplně vždy: přesnější by asi bylo říci, že obsah spěje do stádia, kdy bude na jedné straně existovat několik málo gigantů, kteří budou nabízet veškeré masové služby od A až do Z (katalog, vyhledávač, free-mail, přehled zpráv atd.), a na druhé bude existovat početně větší skupina menších, výrazně specializovaných serverů. Tyto servery sice nepochybně nebudou mít tak obrovskou návštěvnost, ale budou zajímavé tím, že jsou něčím zvláštní – a to jak pro návštěvníky, tak pro inzerenty, kteří mají většinou rádi cílenou reklamu.
Větší ruch je v současné době kolem více či méně vyvinutých zárodků gigantů z první skupiny, říkejme jim třeba portály. Minulý týden se v rámci diskuse o E-koláči na PIWu odehrála menší slovní přestřelka mezi Danielem Dočekalem z MIA a Oldřichem Bajerem z NetCentra. Oba pánové měli svůj díl pravdy, nicméně zde bych rád vypíchl hlavní tezi Dana Dočekala: klasické portály jsou na ústupu, jejich úlohu převezmou samotní poskytovatelé připojení. S tím lze zcela souhlasit, je pouze otázkou, jakou formou se tak stane. Existují poskytovatelé (např. World On Line), kteří se snaží jít cestou budování vlastního obsahu. Pravděpodobnější je však jiná vize, která hovoří o prorůstání existujících poskytovatelů připojení a obsahu. Podle mého názoru budeme v budoucnu svědky toho, kterak se dnešní telekomunikační operátoři stávají poskytovateli připojení (pokud už jimi nejsou) a následně i poskytovateli obsahu. Většinou však nepůjdou cestou budování portálů na zelené louce, ale raději dají přednost akvizici nějakého existujícího. Ostatně už nyní se otevřeně hovoří o tom, že o nějaký takový nákup by měl zájem i Contactel.
Pokud jde o akvizice, které jsem zmínil v úvodu, o čistého poskytovatele obsahu šlo pouze u dvou z nich: v případě Seznamu a Atlasu, tedy klasických portálů. Pokud jde o M.I.A., tam jde možná stále ještě více o její podíl na poli Internetové reklamy, a Computer Press – přestože ho oficiální zpráva o prodeji vykreslovala především jako internetovou firmu – má doposud těžiště aktivit v oblasti tištěných medií a vydávání počítačových knížek. Přijdou však nepochybně i další akvizice, kde půjde výslovně o obsah. Přípravami na vstup strategického partnera se netají Mobil server, těsně před prodejem je XChat, který by měl zapadnou do portfolia jednoho z českých portálů, neoficiálně se spekuluje i o dalších. Investiční horečka zkrátka vrcholí. Nakonec nedávná shoda našeho aprílového žertíku a téhož na Mobil serveru, podle kterého nás koupil Český Telecom, je jen svérázným potvrzením toho, že se o nejrůznějších akvizicích jedná; přestože v našem případě (a zřejmě i v případě Mobilu) nikoliv právě s Telecomem. :-)
Akvizice se tedy dějí a dít budou, většinu z vás by však zřejmě – spolu se mnou – zajímaly dosažené ceny. Ve většině případu v této otázce bohužel na oficiálních místech narazíte na zeď mlčení, cosi se sice šíří neoficiální cestou, ale spolehlivost takových čísel je omezená; často se navíc zaměňují plánované investice do firmy s tím, co dostanou přímo dosavadní vlastníci, občas jde navíc o nějakou formu výměny akcií. Obecně se však u větších firem, jako je Seznam, Atlas či M.I.A., jedná o částky v řádech desítek milionů, zástupci Atlasu dokonce před nedávnem hovořili o stovkách milionů korun, které budou do budoucna investovány. Každopádně už nejde o tak malé peníze.