"Já za jeden pracovni projekt dostanu v praci rovnez pouze jednou odmenu, nevidim duvod proc by to u huebniku melo byt jinak."
Ale prosím tebe... Vem si počítačové hry - dělají na tom dva, tři roky v deseti nebo 50 lidech, utratí na mzdách, technice, dabingu a já nevím čem všem dalším třeba i 20 milionů. Podle tvé logiky by měli jít do obchodu a nabídnout hru JEDNOMU zákazníkovi za 25 MILIONů. Oni místo toho nabízejí hru za 40 dolarů, s tím, že doufají, že prodají alespoň 600 000 kusů (ve skutečnosti tedy doufají spíš v 1.200.000, protože zhruba polovinu ceny krabice zblajzne prodejce). Když mají kliku a udělají pecku typu Diablo II, kterého se prodají miliony, tak se jim podaří vytvořit si fond, ze kterého pak mohou platit vývoj dalšího dílu. Když kliku nemají a udělají propadák, tak na tom prodělají a možná zkrachují totálně.
A to samé platí pro hudební a filmový průmysl - než začneš prodávat, máš značné náklady, a doufáš, že se ti prodejem pecky ty náklady mnohonásobně vrátí, abys případně mohl ze zisku hradit ztrátu z těch projektů, které nevyšly. Na jednoho Gotta připadá 8 propadáků, na jednoho Pána prstenů připadá 9 filmů, které prodělají obrovské peníze.
Costner hrál Robina Hooda a film vydělal spoustu peněz; pak ale hrál ve Vodním světě a v Pošťákovi a byly to propadáky; dneska už Costnerovi nikdo nevěří s velkými projekty, a tak musí hrát v romantických dojácích... Jenže to, že film bude propadák, nikdy předem nevíš; stejně jako nemůžeš předem vědět, že pitomost Blair Witch Project bude za 10 tisíc dolarů takový hit a někdo se na tom napakuje.
====
Zábavní průmysl funguje jako rizikový kapitalismus - kapitalista investuje peníze do mnoha projektů a doufá, že mezi nimi bude pár, které vygenerují obrovský zisk, který nejen že pokryje ztrátu z těch projektů, které nevyjdou, ale navíc vygeneruje i nějaký celkový zisk pro toho kapitalistu. Někdy ten kapitalista riskuje opravdu hodně, například New Line Cinema vložila veškerý svůj kapitál do produkce trilogie Pán prstenů -- a vyšlo jí to, vydělala tuším 4x tolik a je na delší dobu za vodou. Jenže snad si umíš představit, že se mohla zvrtnout strašná spousta věcí, kterýkoliv herec mohl zemřít nebo zahynout, drahé stavby mohly shořet, trikaři nemuseli stihnout efekty, scénář mohl být špatný, ... A mohlo to skončit tím, že by NLC prostě zamávala vlaječkou a řekla "Sbohem, končíme, zkrachovali jsme".
===
Jestli chtějí hudební a filmoví producenti, aby zákazníci kupovali jejich výrobky, musí se jim snažit nabídnout "něco navíc" - a nebo jít s cenou výrazně dolů. Koupil jsem si originálku Batman se vrací za 299,-, protože to mělo kvalitně udělaný obal DVDčka a na druhém disku je slušný dokument o natáčení. Ale když vidím, že jsou schopni bez uzardění prodávat Krvavý sport s van Dammem a nedat tam jediný bonus, tak ať jdou do háje. Když mi prodávají CDčko ABBA nebo Beatles nebo Metallicy a ani se neobtěžují mi poskytnout _přesné_ texty písniček, tak ať jdou do háje. Když vložím DVDčko do přehrávače a první, co vidím, je vyhrožování, že kdybych si to zkopíroval, půjdu do vězení, tak ať jdou do háje. Když si nemůžu křehké CD nebo DVD zkopírovat 1:1 jako zálohu pro případ, že to moje dítě rozsedne nebo poškrábe, tak ať jdou do háje.
Zkrátka a dobře - ať se ke mně chovají jako k váženému zákazníkovi, ať mě neuráží, neobviňují a ať mi poskytnou skutečnou přidanou hodnotu (protože já toho Batmana viděl už v kině za 160, víme?), a pak není problém (stejně jako není problém s kupováním knih, ačkoliv by si je člověk mohl stáhnout z internetu v PDFku).
Jo, a prosím vás -- NIKDY! nedávejte na DVDčka reklamy, které se spustí před úvodním menu. Nikdy. Reklamy patří na TV Nova, do háje.
Neverim, ze by se dalo spolehlive filtrovat co v mem PC je legalni a co neni, pokud me nevnuti spiona primo na muj disk - reseni je pak reinstalace.
Udivuje me absurdita chovani techto vyderacskych organizaci, platim uz jednou za kazde zakoupene medium. Nehodlam si kupovat CDcka za 500, 400, 300 a ani za 200 kč. Je amoralni chtit vydelavat na jednou vydane hudebni nahravce dalsi a dalsi penize jejim neustalym prodejem po dlouhá léta či desetiletí. Já za jeden pracovni projekt dostanu v praci rovnez pouze jednou odmenu, nevidim duvod proc by to u huebniku melo byt jinak. Hudebnici, kteri za neco stoji, umi svoji hudbu prezentovat na koncertech a koncertovat mohou tak casto jak jenom budou chtit. Tak jako ja musim do prace chodit malem denne. Ti co koncertovat neumi, umrou hlady a bude to jenom dobre, nebot takova muzika tady stejne nema co delat. Mozna by koncene zmizli ze sceny "umelci" kteri jsou umele protlacovani vydavatelstvim, trh se alespon procisti..
Jedin co bych byl ochoten akceptovat, je treba nejaká pausalni cena v rozumne vysi, ktera by legalizovala jakykoliv internetovy provoz (a tedy i download a upload veskeryh paketu) v pocitaci uzivatele tak, aby ten mohl svobodne stahovat cokoliv, co na netu najde..
Jo, jdu si natruc stahnout nejakej ten nesmyslnej hudebni paskvil, za ktery v krame chteji 500..
No samozřejmě, že je to blbost a technicky nerealizovatelná! To ovšem nikomu nebrání se to snažit uzákonit :-))) Zrovna tak, jako někteří ISP mají ve smlouvě odpojení (či dokonce pokutu), pokud připojení nasdílíte třetí straně. Což je v praxi taky nezjistitelné, ale přes to měl alespoň před pár lety tento dodatek ve smlouvě každý druhý ISP :-)))
Takové "bububu" od podobných organizací je jen pro smích - stejně jako články od údajných vyšetřovatelů policie "dostaneme se i do uzavřených sítí" :-)
Když člověk šifruje traffic, dál má zašifrovaný všechny HDD např. programem TrueCrypt 5 (kterému teď nenápadně dělám reklamu, protože je naprosto boží a od této verze umí šifrovat i boot disk windows!!)
Tak samozřejmě nikomu nic neudělají - taková opatření platí (a doplácí na ně) vždycky nějaká chudák stará tetička, která někde omylem klikla a dostate plnou palbu zákona...
Kdo ale skutečně řeší warez, stahuje sdílí atd., tak má všechno podchycený, zašifrovaný a v podstatě na něj nikdo nemůže nijak :-))
Podle ředitelky IFPI v ČR Petry Žikovské v rozhovoru na cdr.cz bod 2. - jestliže stahujete hudbu, pochází téměř jistě ze zdrojů, které porušují autorský zákon. A uplatněním nějakých paragrafů z autorského zákona (ne tresního, ale přímo autorského) porušujete zákon i vy.
Z odpovědí dotyčné ředitelky se dozvíte, že dělá dobře svoji práci: na dotazy odpovídá vyhýbavě, mlží, nesděluje celou pravdu, ve svých odpovědí si někdy téměř protiřečí - prostě kope za přispivatele a dělá za ně špinavou práci a používá k tomu všechny možné prostředky. Pokud se chcete dozvědět seriózní a pravdivé informace, tak si prostudujte autorský zákon, z rozhovoru se je nedozvíte.
"Jakpak bude identifikovat „svého“ piráta, který je současně uživatelem desítek dalších služeb? A jak pozná, že to, co dotyčný stahuje, je v konkrétním kontextu závadné?"
No to je přece jednoduché, na každý počítač se povinně bude muset za 574 Kč / měsíc zakoupit a nainstalovat program s názvem "SvobodnýInternet", který bude vše hlídat, odpojovat a hlásit samosoudcům, kteří v případě opakovaných zločinů daného delikventa deportují na jižní pól :).
A nebo se jen rozšíří vkládání vodoznaků do videí a hudby a každému se na hlavu namontuje kamera se snímačem zorniček, která bude hlídat, co sleduje, scanovat obraz a v případě nalezení vodoznaku "neagresivně" zatemní danému člověkovi výhled a dají mu šok do obojku (obojky všem budou muset ovšem platit, za odměnu, nezávislí tvůrci obsahu :), kameru si bude muset každý koupit sám (demokraticky si bude moci zvolit modré a nebo červené provedení)).
neni mozne zastavit kopirovani hudby, pokud IFPI chce ale snizit pocetnost jeji kopirovani jinak nez snizenim ceny cedecek. At si IFPI radsi udela poradek ve sve organizaci a propusti alespon 9/10 tech darmozracu, ktere zamestnava, at zreguluje vysi jejich platu, at se chova trzne a snazi taky setrit. Zrusit jim tenhleten monopol na prirazky z hudby! At maji treba jenom 5% z ceny dila na trhu! Pak budou videt, zda se lidem bude chtit otravovat s kopirovanim, kdyz bude cena hudebnich del 6-10x mensi !?! Ted to buji proto, ze cena 1 alba je 10x premrstena.
A napriklad, kdyz je vyroba CD matric draha, tak at se tedy vyrobci vykaslou na CD nosice. Zda se me ale ze spise nez o hudbu tady jde o levny prachy z jakychsi "práv". Kdyby se hudba prodavala na internetu, tak prece musi byt minimalne 10-20x levnejsi nez z CD, ale myslim ze takhle to neni... Navic myslim ze u nas v evrope se zatim albumy pres internet neprodavaji, maximalne jako opet predrazene vyzvaneci melodie do mobilu...
A at se tedy nejdriv prodavaji jednotlive pisne i u nas...
Já si taky kupuji audio/video a texty v ceně pár tisíc za měsíc, ale jde o to, že kdyby vláda dala jen na producenty, kde největších je ani ne deset na celém světě, tak mám jak za komunistů LPčka/CD v ceně poloviny platu. A právě proto by jsi měl chápat tyto diskuse.
Oni chtěji kriminalizovat stahování obsahu, které teď může člověk provádět zadarmo.
Já osobně mám ten názor, že svobodný (a tím myslím i zadarmo) přístup k co nejvíce informacím žene vývoj dopředu (i když je to spojeno s negativním finančním efektem pro producenty).
>>>Zrovna tak, jako někteří ISP mají ve smlouvě odpojení (či dokonce pokutu), pokud připojení nasdílíte třetí straně. Což je v praxi taky nezjistitelné, ale přes to měl alespoň před pár lety tento dodatek ve smlouvě každý druhý ISP :-)))<<<
V praxi to samozřejmě zjistitelné je, jsou na to dokonce i specializované softy, ale nevím o ISP, který by tu detekci rutinně dělal.To už by se o tom vědělo ;)
Jistě, zasílání seznamu IP adres si dovedu představit, ale nedovedu si představit, jak by dokázali, že ten a ten uživatel opravdu něco takového udělal.
Tudíž realizovatelnost takového návrhu se rovná nule. Stejně jako spolupráce uživatelů s IFPI:-))
Ono zase pozor na choré EU mozky. Myslím, že po poskytnutí "vhodné podpory" budou ochotny i uzákonit to, že ISP tu adresu má odpojit a ostatní lidé za ní mají smůlu. :-)
Psal jsem to ještě v jedné reakci - po přečtění rozhovoru na cdr.cz nezjistíte nic nového o pirátské situaci v ČR, o právním stránce ani o tom, co všechno podle autorského zákona můžete.
Dozvíte se maximálně, jak by to mělo vypadat podle producentů v hudebním průmyslu. Jejich názor prezentuje paní ředitelka IFPI, objektivitu nečekejte.
Pan Bednar, nema pravdu.
Analyza trafficu u ISP je nejen technicky proveditelna ale i pomerne bezna (a to i s vysledovanim konkretnich uzivatelu) a dohledani preprodavani konektivity je take pomerne jednoduche (ale viz. kolega vyse - nesleduje se, alespon ne bezne).
Pro pana Bednare: sifrovany Bittorent poznate pomerne snadno podle vzorcu chovani (ktere se k tomu v praxi bezne pouziva) takze vse vyse uvedene lze ze strany ISP realizovat. Ackoliv samozrejme obsah samotnych paketu nepoznate.
S timhle by se dalo souhlasit. A az nebudete mit ani tu potrebu natruc neco takoveho stahovat, pak je vyhrano - a teprve potom zacnou mit vydavatele opravdovy problem.
Spolupráce s ISP určitá potřeba je, a to ta fáze odpojování.
Pokud jsem pochopil jejich snahu správně, tak IFPI a spol si sama bude monitorovat zdroje stahování (ponechme otázku jak) a dávat jen ISPéčkům seznam adres, kam mají prvně poslat bu bu bu a pak následně je i odpojit, pokud toho nenechají. Takže jsou tak hodní, že by ISPčka nemusela monitorovat nic. :-)
Další fáze představy je ta, že si uživatle naisntaluje software do svého počítače, který to odpojování zařídí sám. Uživatle by si ho třeba nainstalal dobrovolně sám jako součást další verzí Windows. Pak by už ta spolupráce s ISP u koncovývh uživatelů opravdu nebylo třeba.
vidím jediné řešení jak může obyvatel ČR stahovat legálně mp3 soubory, udělá si výlet do Německa a tam si v nějaké internetové kavárně stáhne mp3, které chce a vypálené na DC nebo zkopírované na flash disk si jej doveze do vlasti stejně jako za komančů
možná by mohli soudruzi z IFPI, OSA a podobných mafií ještě vytvořit seznam (nejlépe tajný) povolených autorů, Kája, Helenka, Míša David a tak dvě desítky "vyvolených" a vlastnictví (možná i poslech) jiných interpretů trestat, nejdříve pokutou, poté vězením
doufejme, že si z praktik hudebního průmyslu nevezme příklad dopravní policie, jen si to představte: rušná křižovatka, vypnutá zelená a žlutá světla, již půl hodiny všude svítí červená a dopravní strážník s úsměvem na líci čeká, až někomu dojde trpělivost a on jej bude moci pokutovat...
Nevim o tom, ze by mi nekdo chtel vzit pravo nakupovat hudbu a stahovat z volne sirenych nahravek. Jedine, proti cemu se bojuje, je nelegalni sdileni a s tim ja problem nemam.
Jak rikam, sleduji satelitni vysilani zadarmo, kvalitni vysilani Deluxe Music a kdyz se mi nahodou omrzi, naladim cokoli jineho vcetne internetovych radii nebo satelitnich radii. A co chci, to si koupim za par dolaru na webovych strankach interpreta, ktery se mi libi. PayPalem anebo kreditkou. Preferuji LP nebo CD.
Neboť nestahujete a opatřujete si hudbu a filmy jen legální cestou, patříte mezi pár procent zdejších návštěvníků kterých se tato problematika netýká?
Tak proč tu k čertu blábolíte nesmysly a nevyjadřujete se k něčemu co se Vás týká/zajímá Vás. Komerční hudbu poslouchá většina populace (je to divné že mainstreemovou produkci poslouchá většina populace, ale ty lidi jsou prostě divní /sarcasm off). A kvalitní filmy zadarmo? Nepíšete sem náhodou ze Severní Koreje?
Prispivam sem, protoze je to pro me zabavne sledovat tu zavislost na tech tunach obsahu, co kazdorocne vyprodukuje zabavni prumysl. Kvalitni filmy lze koupit dnes za par korun v trafice nebo je mozne si zajit do kina nebo do pujcovny nebo koneckoncu to vysila nekdy i TV. Jak rikam, nechapu potrebu stahovat nejaky nelegalni obsah z netu. Kazdopadne, showbyznys vas ovecky dostal presne tam, kde Vas chce mit: porad ty jejich veci chcete :-)
Jedno promile (spíše méně) uživatelů řeší šifrování. Zbytek na něj hází bobek.
Každému kdo má mozek v těle dojde, že p2p sítě se zde neřeší. Můžete mi věřit, kdyby se do toho policie a vláda skutečně obuly, dokáží p2p sítě rozprášit během měsíce. Na Vás možná díky šifrování a opatrnosti nedosáhnou, ale rozpráší ty ostatní od kterých si data stahujete.
Nevím jak fungují ostatní p2p sítě, ale pokud by policie chtěla pozavírat uživatele DC++ (což používám já), nemyslím si že by měli sebemenší problémy s důkazním řízení. Bittorenty? Neměl by být tak velký problém zjistit (pravděpodobně na soudní povolení) jaké materiály máte nelegálně nasdílené. Stačí jen abyste je nabídl ke sdílení, nemusí být ani jednou od Vás staženy. Ale jak píšu, kašlu na to protože se to v ČR neřeší ...
P.Žikovská: "Obecně lze říci, že všechny soubory s hudebními soubory, které jsou prostřednictvím internetu šířeny bezúplatně, jsou na internet umístěny bez souhlasu majitelů práv a jsou tudíž nelegální. Z tohoto pravidla existují výjimky, jako jsou například reklamní skladby, které jsou na internetu šířeny bezúplatně se souhlasem majitelů práv. Jedná se však o skutečné výjimky."
Pořád máte ještě pocit, že se Vás to netýká, a že je to vlastně hodná holka?
No, par jich bylo, plus neco v Levnych knihach. Ale jinak naprosty souhlas, mensinove/kvalitni(pro tu mensinu) veci legalne poridit v 99% pripadu vubec nelze. Takze myslim, ze jediny perspektivni model je liberalizace a nejaky +- dobrovolny platebni kanal +-primo k drzitelum prav. Ja vim, jsem naiva.
Co znamena "tady"? Internet je mezinarodni medium, takze me nezajima jestli se neco da nebo neda koupit v CR :-), dnes uz je to prece uplne jedno. Hodne nakupuju v cizine, a krome obcasnych problemu typu "US delivery only" nebo cizojazycnych webu v jine reci nez ENG nemam zadne problemy.
Fajn, mam radost ze uz dopredu vis, ze nesdilis me nazory ohledne kvalitnich filmu. A to jsem prosim jeste ani nenapsal jmeno ani jednoho z nich LOL
Jake bludy vyklada nejaka pani z podivne firmy v bezvynamne zemicce kdesi v Evrope me vubec nezajima :-). Krome toho mp3 moc nekupuju, davam prednost starym dobrym mediim (CD, LP) a pochybuju, ze vlastni dilo umistene autorem na web bude nekdy kriminalizovano :-)
Souhlasím s Vámi že se stahují hlavně nedostupné filmy, seriály, anime, ... Ale na netu nejde ani tak moc o filmy. Velká část lidí si filmy raději půjčí na DVD, než aby sledovali 700 MB .avi, které kvalitu přeci jen postrádá. Na běžný up/download (zejména upload) 4,5 GB DVDs nemá většina světa kapacity (vyjímkou bude Japonsko a Korea). A mít internetové připojení za 600 Kč/měsíc, aby si člověk stáhl 4 DVD, je kapku nesmysl, když si jedno může půjčit za 30 - 50 Kč.
Absolutně jiná situace je u hudby, kde je mnohem levnější a jednodušší si stáhnout mp3. Je to rychlejší než dojít do obchodu (mnohonásobně), cenově neporovnatelné a normální uživatel nepozná rozdíl mezi CD kvalitou a mp3. U hudby není racionální důvod ke koupi či půjčení originálu. Neboť tohle dojde každému, kapely pomalu ale jistě získávají více peněz z koncertů než z prodeje desek. Což se samozřejmě silně nelíbí hudebním nakladatelstvím.
Kvalitní filmy lze skutečně koupit za babku v trafice či ve zlevněných knihách. Ale jsou to filmy které už byly minimálně třikrát vysílány v TV.
Tady znamena v ČR, nevidim duvod, proc bych mel nakupovat v jinem state.. Kdyz to sem nikdo nedistribuje, znamena to, ze si to neporidim? Ale ano, poridim.. stahnu to ZADARMO z interneru a jsem stastny jako blecha, ze jsem to vubec sehnal.. Ostatne, nakup v zahranici zas tak trivialni neni. treba pro nekoho kdo neovlada cizi jazyk je prakicky nemozne si touto cestou neco poridit.. ze je to jeho problem, kdyz neumi rec? Mozna.. Ale me taky pak nezajima, jak vydavatelsvim a "umelcum" klesaji prijmy.. Je to jejich problem! Jsem pro svobodu na internetu!
a) nevim jake kvalitne filmy se tobe libi a proto jsem se na to ptal uz v predchazejicim prispevku
zato ale
b) vim jake kvalitne filmy davaji v kinech a v televizi a opravdu se mi nelibi a za drtivou vetsinu z nich bych nedal ani petnik, to mi ver.. O hudbe to plati dvounasobne..
Tak se nam pochlub, co sis tak kvalitniho za par korun posledne z trafiky pritahnul.. :)
Ja jsem taky pro svobodu a proto nakupuju (nejen) hudbu a filmy zasadne v cizine. Je to obvykle levnejsi a sezenu vetsinou vsechno co chci. Treba jsem chtel mit ve sbirce film 12 rozhnevanych muzu (12 angry men), zde to proste nevyslo, jen kdysi na VHS. Tak jsem to musel koupit v cizine. No a taky jsem si z nostalgie zacal kupovat Laser Disky, dnes za par dolaru kus, casto i 1 dolar za film... Nechapu, proc to k nam nikdy nedorazilo.
A ty filmy na DVD z trafiky: Pribeh Alvina Straighta od Lynche, Farinelli, Match Point od Woody Allena, Volver od Almodovara, ...
To jsem zapomnel: ty filmy z trafiky co jste jmenoval nahodou dle meo nazoru kvalitni jsou, ale.. kolik jich mesicne vyjde? a jak to sledujes? Ja treba kolem trafiky nechodim, TV a radio nesleduji, ani nevim ze vysli.. Obcas postrehnu mnoho let stare tituly jako smolikovy, major zeman a podobne..to nemyslis vazne, ze mam byt na toto odkazan..
Vy jste to nepochopil. Tady nejde o medium, ale o obsah. A aby se obsah prodával, musí do něj být investováno. V současné době je OBROVSKÝ přebytek nabídky. Máte docela dost kvalitních rockových skupin, obrovský přebytek sladkých holčiček na pop, spoustu zpěváků kteří zpívají v muzikálech a doufají v solo kariéru. To co je odliší od davu a prodá jejich desky není jejich kvalita. Všichni jsou stejně kvalitní. To co je odliší je reklama a team který na ně pracuje. Ale ten team se musí zaplatit. Zapomeňte na naivní několikanásobné snížení cen.
Mě od stahování filmů hodně odradila Troja. Stáhnul jsem si dvě CD a ten film byl ve španělštině :-) (stejně stál za houby :-) ). Pro mě je jednoduší si skočit do půjčovny, za 30 Kč si půjčit film a doma si ho stáhnout. Na divx se na to dá koukat, ale za DVD kvalitu si rád připlatím.
Kdo si chce pujcovat, nebot si potrpi na obrazovou kvalitu, prosim, nic proti tomu.. Ja se spokojim i s nizsi Divx kvalitou, nebot mi to proste staci.. Kapacity na stahovani v DVD kvalite nebo dokonce v HD kvalie v soucasnosti ma Japonsko, Korea ale tlaci se to uz i sem.. podivejte se na stranky Orange.sk na jejich fibernet.. 12Mb za 600sk? Tomu rikam vyhodne pripojeni.. Mohlo by to byt i u nas, nebyt monopolneho jednani UPC, ktere skoupilo konkurenci a ted nema potrebu vybudovat optickou sit - naco, kdyz ta stavajici metalicka preci staci a sype porad dost..
Jinak vcelku souhlas..
o filmy z trafiky fakt nemam zajem, omilaj je v TV v dostatecnem poctu repriz/rok..
12 Angry Men u nas opravdu nevyslo.. Mam to doma jiz par let stazeny i s titulky.. Ze bych kvuli tomu chtel do ciziny nebo lustit stranku v cizim jazyce, to opravdu ne.. Taky ne kazdy muze platit po internetu, ne kazdy má treba ucet v bance.. Nebo i tito lide maji smulu?
porad se na to divate jenom ze sveho uhlu, internet je pro masy a co na nem najdete, svobodne si to tam stahnte.. nechapu proc ti tato myslenka je tolik proti srsti.
tak me napadlo.. Tech 12 rozhnevanych muzu mas v cestine nebo alespon s ceskymi titulky? pokud ne, zase je to jenom vase induvidualni reseni, ktere stejne pro vetsinu ostatnich uzivatelu neni schudne..
To je samozrejme vec nazoru a v tomto pripade si myslim hlavne vec zkusenosti.. Kdyz jsem kdysi zacinal poprve stahovat filmy, stalo se mi to casto, ze obsah byl troch jiny, nez jsem cekal.. at uz kvalitou ripu nebo samotnym obsahem filmu (ta spanelstina by byla fakt problem).. Ale dnes uz lze stahovat opravdu docela pohodlne, rychle a stazeny obsah zpravidla odpovida tomu co jsem si pod tim predstavoval - tedy je to to, co jsem skutecne chtel..
navic jsem pohodlny clovek.. nechce se mi nekam pro film chodit a uz vubec se mi s tim nechce chodit znva zpatky.. Nez bych tam dosel, mam doma ten titul 2x rychleji..
ale ja jsem pro svobodu a kdyz vam pujcovna vice vyhovuje, plne vas budu respektovat.. Ocekavam ale podobny respekt vuci memu chovani od jinych.
A to je právě asi to jedno z mála nelegálních stahování. To legální stažení se týká audio/video děl, co byla v ČR zhpřístupněna, tím jeho vydavatel bere na vědomí souhlas s příslušnou právní úpravou. Pokud stahujete dílo, které nelze u nás nijak legálně získat, nebylo uvedeno do distribuce, tak se asi pohybujete v té oblasti, kdy to legální není. :-(
Nicméně tohle opravdu nikdo v praxi řešit nebude, dokud toho nebudete hodně nabízet, jen sosající nikdo neřeší...
vite, kdyby stazeni filmu stalo 5-20korun, mozna by to taky jinak vypadalo i u mne.. Do kina chodit nebudu, ale tam je dle meho nazoru potencial pro prumysl vytriskat penize z lidi, preci jenom novinky byvaji tezko sehnatelne a zpravidla ani v ne nijak oslnive obrazove ci zvukove kvalite..
Ale u hudby si stojim za svym.. prodavat jednu a tutez muziku (stejne CD autora) leta ci desetileti, to je dle meho nazoru amoralni! Pekne koncertovat, od stace k staci, jak tomu vzdy bylo, nez prumysl udelal z hudebniku milionare..
No tak ja to sleduju...proste kazdy den cestou do prace projdu kolem trafiky :-) a taky jsou myslim weby, ktere jsou na sledovani filmu zamerene. Je to pro me proste jednodussi a lepsi nez lovit cosi nekde na internetu. Takhle mam original a za par korun. Co je problem, jsou casto filmy z ruznych tech filmovych festivalu. Ale i tam uz se casy meni k lepsimu.
nevím zda to byly 100% pravdivé informace, ale podle nich NENÍ možné v ČR koupit legálně z internetu ani jednu jedninou skladbu v mp3 formátu, podle nějakých úchylných pravidel IFPI je legální v ČR kupovat hudbu asi jen ve třech serverech (i-legáne.cz, t-music.cz + ještě jeden) ale ani jeden z těchto severů nenabízí žádné mp3 k prodeji a mp3 zakoupené v jiných obchodech v zahraničí jsou prý nelegální, takže v ČR může za hudbu platit jen idiot a ve finále (u soudu) to vyjde nastejno, zda za mp3 na nějakém serveru zaplatím nebo to stáhnu z rapidu
prakticky tyto organizace pirátství vytvářejí a pak se diví, že major labels klesají zisky, to je jako když američané vyzbrojovali afgánské povstalce proti rusům :)
Tak treba namatkou Terminator 2 za 39.- Kc priloha u novin. Nebo v USA za dolar na laser disku. Ale je pravda, ze ten film uz ma vic jak 10 let, ale je spousta jinych filmu, uspesnych v kinech a dnes uz jsou jako priloha novin.
Nevidim teda problem kupovat si filmy co dnes vychazeji jako priloha novin vetsinou v cene 29 - 50 Kc, vychazi tam spousta hitu. To zbyde i na vic nez ten rohlik :-)
1) nehaň ČR :), sice s tebou souhlasím (EU rules), ale nelíbí se mi to :)
2) vlastní skladby se dnes už kriminalizují, asi měsíc tomu, jsem tady vložil, že autor hudby a textu nesmí dát podle jednoho zákona na Internet kvalitnější hudbu, než je datový tok xxkb, a nesmí provozovat internetové rádio s vlastní tvorbou, pokud nebude platit měsíční poplatky našemu svazu hudebníků, takže se už vesele kriminalizuje.
Na blogu kde jakého teenagera najdu hromadu mptrojek. Když se mi nějaká líbí (třeba podle názvu) tak si jí klidně stáhnu. Ještě jsem na žádném z těchto blogů nenašel poznámku, že by se jednalo o obsah chráněný autorským právem. Ani po stažení při poslechu mě nic nevaruje, že se jedná o cokoli, co by mělo být zpoplatněno a k legálnímu užívání bych měl být vlastníkem licence... Vše je legální. (Takto nabytý hudební obsah můžu klidně dál legálně šířit, třeba stejným způsobem.)
Kdo je oprávněn posoudit, jestli neoznačený (například hudební) obsah podléhá autorskému zákonu a zda je jeho volné šíření omezeno?
Možná nějaký soudní znalec (třeba porovnáním s originálem díla) bude schopen určit, že je obsah skutečně nelegální. Co se stane? Asi potom budu nucen stažený obsah smazat (a přestat jej zdílet dál, popřípadě umístit na blog upozornění, ať všichni co si ty soubory stáhli je smažou...). Víc se asi nestane, neboť jsem neporušil žádný zákon. Přece nemůže být kdokoli potrestán za to, že nepodrobil všechen stažený obsah expertíze zda není stažený obsah chráněn autorským zákonem.
Taky je může odlišit nižší nebo žádná cena za vystavení skladeb na internetu. Pak si to Franta poslechne a řekne Pepovi že to je dost dobrý a jdou se na koncert toho zpěváka podívat:-)
Můžete mi říci kolik reklam na začínající zpěváky Vás týdně oslovuje? Co tak vzpomínám mě ani jedna za hodně dlouhou dobu
Filmy jako příloha jsou fajn a taky je spousta lidí kupuje, ale člověk musí čekat, až vydají, co chtěl vidět. Na netu si najde skoro cokoliv a nemusí čekat několik let, až to bude možná v trafice. Většinou je to tak, že si to člověk stáhne, a až to vidí někde levně, tak si to ještě koupí.
Nelegalni a jen kopie. Samotne vyhledani, stazeni a vypaleni zabere vice casu a prostredku nez je cena DVD v trafice. Tolik casu na takovou legraci zase nemam :-)
Jak rikam, kdyz neco moc chci, tak si to proste koupim na Amazonu nebo treba na eBayi. Nebo zajdu do pujcovny, ale na to vlastne nemam vetsinou cas. Kazdopadne z internetu nestahuju a nesdilim :-)
Ohledne dat z BT je to pomerne jednoduche - z vasi kominikace s trackerem se da presne urcit co stahujete/sdilite, u DC zase pokud vim neni realne sifrovana pocatecni komunikace (ale nejsem si 100% jisty) takze takove veci jako filename a hash konkretnich souboru jdou ciste.
Ohledne site za NATem pres jedno IP staci cca10 vterin vaseho provozu aby ISP s jistotou rekl kolik asi je za tim ip realnych stroju v provozu a pokud me pamet neklame mate temer ve vsechn smlouvach s velkymy ISP povoleny jeden pocitac k dane IP adrese. Nastesti je to dost pracna zalezitost a nikdo to neresi (a to dokonce ani Telefonica)
Budu se opakovat. Franta si to neposlechne. Podívejte se, v Čechách máte kolem 10 000 lidí kteří by mohli zpívat pop. Proč si Franta poslechne Anetu a neposlechne si Katku? Přesně tak, síla propagace. I když obě zpívají stejně, tak si Franta bude pouštět Anetu a o nějakou Katku nezavadí. Máte jen pár výjmečných skupin které se prosadí i bez tlačenky. Ten zbytek jí potřebuje ...
Nechme stranou debaty o legálnosti nebo nelegálnosti, pozastavil bych se spíš u toho "jen kopie". Není zrovna málo případů, kdy je "jen kopie" lepší než originál. Připadá mi docela na hlavu postavené, když jsem já, zákazník, trestán za svou poctivost regiony, nepřeskočitelnými varováními před pirátěním, nepřeskočitelnými reklamami, ochranou proti kopírování (ať už zálohám nebo převodu třeba do přenosného zařízení) apod. Ten, kdo si film zkopíroval, tohle řešit nemusí, protože jeho "jen kopie" těmito vymoženostmi netrpí.
U softwaru je to mimochodem ještě horší, tam výrobci evidentně platící zákazníky přímo nenávidí a snaží se je zapudit všemi prostředky. Neříkám, že to je omluva pro nelegální kopírování, ale rozhodně mi to přijde podivné.
Neznalost zákona sice neomlouvá, ale soud posuzuje i úmysl. Pokud nabydete určitý majetek v dobré víře a řádně za něj majiteli zaplatíte, mohl by Vám soud takto nabytý majetek ponechat (trestat Vás za to nebude určitě)
a ještě na okraj ohledně těch ohraných klasik, kterou jdou v TV "každou chvíli", jak zde někdo psal. Nevýhodou je, že nejdou v době, kdy bych se na ně chtěl já nebo manželka dívat. Hlavně manželka si zvykla u podobných filmů žehlit - nemusí je moc sledovat, už je zná a je to pro ni příjemná zvuková kulisa. Pak jsou i tyhle klasiky typu Dívka v modrém, Eva tropí hlouposti či Krakonoš a lyžníci, celkem vítány. Před časem jsem to pro ni stahoval z TV do divx, ale za tuhle cenu DVD na stánku už mi ta práce za to nestojí.
Stahovat můžeš legálně cokoli, co na internetu najdeš, ale musíš použít takovou techniku, která nedovolí sdílení. SDÍLET SE NESMÍ. Nahrávat z televize, nebo rádia je také zcela legální. Takže pokud získanou nahrávku umíš upravit tak, aby nebylo možno identifikovat, kde jsi ji sehnal, můžeš v podstatě všechno, tedy i to, co se sice nesmí, ale co ti nikdo nedokáže dokázat! A o tom to je! Trestný čin, který nelze dokázat, nelze ani potrestat.
Klidně se na ty její bláboly vyprdněte. Pokud je něco zakázáno, mám dvě možnosti: 1/ nedělat to
2/dělat to tak, aby mi to nebylo možno dokázat. Naštěstí jsou technické možnosti pro ad 2 mnohem širší, než zákonodárci vůbec tuší.
Umělecké dílo je dílo, jako každé jiné. Pokud bylo nějaké dílo JEDNOU vytvořeno, je správné za něj JEDNOU zaplatit a dost! Všechno ostatní je špatně, každý zákon, který nařizuje další placení je vyděračský a špatné zákony nejsme povinni dodržovat. Takže, až někde jednou zvítězí vláda zdravého rozumu, tak A. Z. bude první, co bez náhrady zruší. Ještě začátkem 19. století nic takového, jako A. Z. nebylo a všechno fungovalo!
A na to sem se ptal: Jaký způsob tlacenky zpevaku a zpevacek se ve Vasem okoli projevuje?
U nas na jednom regionalnim radiu aktivne pousti mistni kapely a delaji s nimi rozhovory, celorepublikove o zadne tlacence nevim, maximalne Cesko hleda superstar, ale to asi neni ta prava tlacenka.
Občas v trafice něco koupím, ale první, co udělám, je, že si to zkopíruji, pochopitelně bez regionů, bonusů a reklam. Zajímá mne film a ne bláboly o tom co se smí a nesmí a co je nejlepší žrádlo pro psy!
Vy zase zapomeňte na to, že se přestane stahovat, sdílet a kopírovat! Buď se všichni tihle darmožrouti zruší ,,hvězdy" uskrovní, nbo bude prodej kultury stagnovat dál. Jediní, kdo na tom prodělají, budou v obou případech ti, kteří skutečně něco vytvářejí, i když pro ně řešení existuje a sice, že si svoji tvorbu sami zpracují a budou ji prodávat ve vlastní režii (viz Nohavica).
Samozřejmě každý může stahovat mp3 legálně, pokud si zakoupil dané dílo třeba jako CD. Nekoupili jste si medium ale obsah a z autorského zákona je jasné, že toto právo je nad omezeními. Čili pokud si koupím nějakou hru a oddělám si medium, můžu si to stáhnout kdekoliv a nadále používat legálně v jakékoliv podobě. U mp3 to platí stejně. Mimochodem to se váže i k hudbě u her. I když to řada distributorů(respektive studií) nešíří v mp3 formátu na mediu, tak si to můžu stáhnout legálně kdekoliv jinde a ve formátu jakém chci.
Tlačenka? Třeba Black Milk, Aneta Langerová, Ewa Farna, ... . Nemá cenu to jmenovat. Nedokážu si vzpomenout na jediného popového selfmade zpěváka. Všechno to jsou umělé produkty, z nichž některé z ních (jako třeba Robie Williams) dokázali obživnout. Vzpomenu si na pár rockových skupin které dokázali prorazit díky své odlišnosti, ale ne u popových hvězd.
Co se Vašeho regionálního rádia týče, je to asi vyjímka. V normálních rádiích se z české hudby pouští jen to co tam protlačí nahrávací společnosti.
Prave v tehle vasi premise je skryt problem, ktery se tu hlavne resi - jak by ta prava mela byt definovana, jaky by mela mit rozsah. Vy to berete jako danou vec, ze jsou takova, jaka urcil zakon, zatimco tady se diskutuje nad tim, jestli je ten zakon spravny (moralni, eticky, ... doplnte si sam) a jake jsou motivace k jeho vzniku.
Myslim, ze namitka, ktera padla o neco vyse, tj. ze hudebni dilo je dilo jako kazde jine a melo by tudiz byt odmenene pouze jednorazove (pricemz dalsi kontinualji zisk si muze interpret nebo skupina vytvorit koncertovanim), je naprosto na miste. Ta "prava", ze kterych vychazite, jsou totiz do urcite miry disriminacni (bodejt by ne, kdyz byla vylobovana).
Ta námitka hlavně vůbec nebere ohled na ekonomické skutečnosti. Pak samozřejmě argumentuje výrobou aut a já nevím čeho ještě, co má ekonomické podmínky úplně jiné než "výroba" hudby, čímž jenom dokazuje, že namítající neví, o čem mluví a plácá blbosti.
Vemte si třeba to auto: Jsou u něj nějaké fixní náklady (na vývoj a podobně), ale stěžejní část tvoří náklady variabilní (materiál, práce dělníků apod.). Za takové situace může mít docela dobrý smysl vyjít z těch variabilních nákladů a podle nich určit cenu.
U hudby (a taky třeba software) je to úplně jinak. Variabilní náklady (ta trocha plastu, ze kterého se vyrobí CDčko, jeho vylisování, doprava do obchodu apod.) jsou prakticky zanedbatelné, naopak fixní náklady (vymyslet hudbu, vymyslet slova, celé to nahrát) jsou obrovské. Pokud chci z nákladů dojít k ceně, musím zákonitě vyjít z těch podstatných fixních nákladů; pokud vyjdu ze zanedbatelných variabilních nákladů, dojdu samozřejmě k úplné blbosti.
Pokud byste chtěl příměr ze světa mimo "intelektuální zboží" typu hudby nebo software, zkuste třeba těžbu ropy. Tam jsou taky obrovské fixní náklady na začátku, zatímco variabilní (na jeden vytěžený barel) už jsou podstatně nižší (až relativně zanedbatelné). Asi by nikoho nenapadlo argumentovat, že "ropa by měla být zadarmo, protože jednou jsme zaplatili geologický výzkum a těžní zařízení a teď už to teče samo a zadarmo". Tak proč principielně tutéž argumentaci používat u hudby?
Ano, s tím bych souhlasil: Zkrácení absurdně dlouhé doby platnosti autorských práv podporuji. Můj příspěvek byl zaměřen proti té zcela nesmyslné argumentaci o "zaplatit jednou".
ta argumentace "zaplatit jednou" není nesmyslná nebo si snad myslíte, že pokud si budu chtít písníčku koupenou na DVD i s videoklipem, nahrát na CD pro přehrávač a potom v MP3 nahrát do telefonu, mám jeste dvakrát zaplatit?
Normální uživatel který poslouchá muziku na plastových bedýnkách za 1000 Kč rozhodně nemá šanci poznat od sebe CD a mp3 (pokud ta mp3ka nemá 32kb a méně). A naopak nenormální uživatel, který má doma pořádnou aparaturu někdy skoro nepozná na návštěvě u normálního uživatele známou skladbu i pokud by náhodou hrála z CD.
Máte (teoreticky) možnost si koupit různé licence podle různého zamýšleného použití a za různě odstupňovanou cenu: Pro jeden poslech na jednom konkrétním zařízení zřejmě levněji než univerzální licenci pro poslech v libovolném množství na jednom zařízení; pro libovolné množství poslechů na libovolném zařízení to bude ještě víc. Atd.
Opravdu by se všekna práva co mám já měla dědit na moje potomky? A jakou měrou když já sem jeden a potomci třeba 4?
Myslím, že by bylo spravedlivější, moje práva s mojí smrtí skončila
také bych nejradši za nic neplatil, je ale pitomý, že by nikdo nechtěl platit ani mě a to by mě štvalo, tak také platím :-)
S tím postupem v pripade neprehratelnych CD souhlasim, postupoval bych stejne, ted si pred kopi poradne prectu obal, abych si nenabehl.
Ty licence jsou hezka myslenka, ale obavam se, ze pri uvedeni do praxe by to byla takova silenost, ze by na to kazdy kaslal.
Ono se to snadno řekne, pop. Ale je pop dneska ještě vůbec nějak stylově vymezený? Dneska producenti vezmou recitujícího černocha, omotají mu kolem krku bílé boa, do pozadí strčí blonďatou broukající roštěnku, jako hudební podkres pustí opakující se smyčku nějakého divného podusávání a říkají tomu pop (a pokud jsou hodně drzí, což ti naši rozhodně jsou, přihlásí ten špektákl do Eurovize). Kdežto věcem, které jsou vyloženě popové (tedy chytlavě melodické, zpívané, ne recitované), se dnes říká všelijak jinak a v rádiích je člověk kolikrát ani nenajde. V tom aby se prase vyznalo.
"tj. ze hudebni dilo je dilo jako kazde jine a melo by tudiz byt odmenene pouze jednorazove"
Tohle je myslím celková myšlenka, o které se tady bavíte.
Jde o to, že se na to díváte ze zaměstnaneckého úhlu pohledu, jenže vy jste jen "námezdní síla". Dostanete zaplaceno jen jednou, ale zapomínáte na to, že dílo, které vytváříte není vaše ale vašeho zaměstnavatele. A ten ho vlastní navždy (tedy relativně navždy, do dalšího komunistického převratu v případě nemovitostí a měny v případě peněz).
Takže autorská práva by měla správně platit navždy, a měly by je dedit potomci (či někdo jiný) do konce světa.
Tak by to bylo myslím spravedlivé z hlediska práva.
Mimo téma: jak jsem psal naprosto jiný pohled mám z hlediska vzdělání, kdy je lepší, když je vše zadarmo (což nevylučuje aby to někdo vlastnil) a každý vlastní všechno.
Opravdu zajímavé vlákno, je radost se nad tím zamyslet :).
Já samozřejmě nechci platit ani jednou a chci vše zadarmo, a ještě aby mi každý platil.
Když se nad tím člověk ale zamyslí, tak je to myslím udělané dobře, jak je to teď. Tedy, že je k těmto "věcem", kde základ není hmota, ale text, hudba, video či co přidána licence a zákonná regulace. Jinak to snad ani regulovat nejde.
Pak zbývá jen doufat, že to vyřeší trh a věci se "špatnou" či nepřátelskou licencí k uživatelům prostě pojdou.
Já osobně jsem už napsal jak na BMG, tak na EMI, když mi prodali nepoužitelné CD s ochranami a pěkně jsem jim to "nandal" a upozornil, že jestli se to bude opakovat, tak u mě končí.
A jak by jsi to řešil ty?
Problém je, že v poslední době je hodně věcí nehmotných, a ve fyzickém světe má jen své "nosiče", přece s knihou nebudu nakládat jako z kilem papíru, jde o tu informaci ve všem.
Stejně Internet dal všem na prdel :), tam trh a svoboda jede na plné pecky, díky za něj, jsem rád, že jsem se narodil do jeho věku, za komunistů bych byl neštasnej :), asi bych emigroval.
Njede mi o dědění majetku, ale o dědění práv. Pokud já mám na něco právo neznamená to, že po mé smrti to zdědí nekterý člen rodiny, to právo prostě zanikne, ve většině případů, pokud se nebavíme o královstvích a podobně :-)
Podle mě jsou informace (filmy, texty, programy, hudba), věc jako jakákoliv jiná, a tak by se, z právního hlediska, měly dědit donekonečna, jako běžný fyzický majetek, nevidím v tom žádný rozdíl.
Samozřejmě můj pohled na věc z čistě vyučovacího hlediska (aby se zrychlila evoluce) je úplně opačný, v tom případě by mělo být všech a vše zdarma.
Holt dva pohledy :), však výsledkem je kompromis, jako obchodník bych chtěl právní přístup a jako člověk vše zdarma a bez licence.
..aspoň se tak jmenuje kniha (možná jen ve většině případů), ale to je detail.
Výborné, i když docela náročné, čtení, všem doporučuji.
Takhle to dopadá, když matematik a logik má rád děti a hulí trávu ;-)
Momentálně k sehnání v Levných knihách skoro za to darmo.
V žádném případě nejste postižitelný pokud něco používáte v dobrém úmyslu a nemohl jste mít podezření že to je nelegální. Uvedu dva extrémní případy.
Pokud si koupíte 10 kg kokainu a budete to mít připravené ke štukování stěn (a dokážete že jste to koupil v domnění že to je stavebnický materiál), policie Vám to zabaví. To je vše co mohou udělat. Možná ještě tak oškrábat omítku ...
Pokud budu mít doma 10 kg kokainu a budu to s přáteli fetovat, pobudu pár let ve vězení a bude úplně jedno jestli jsem o nelegálnosti věděl či to je v mé banánové republice legální a já o nelegálnosti fetu neměl ani šajn ...
Zni to celkem rozumne, akorat mi prijde, ze vas presposledni a posledni ostavec si vzajemne odporuji. V tom predposlednim spravne vysvetlujete, jak u zbozi typu hudby nebo software, jsou stezejnimi fixni pocatecni naklady, tedy de facto podporujete moji tezi, ze autot by mel byt odmenen pouze jednou (s poznosti pripadnych bonusu v pripade vetsi prodejnosti nez byla ocekavana, jako je to napr. u nekterych sportovcu - fixni rocni plat + bonusy na postup do nejake souzeze, za goly v sezone apod.). Vedle autora (umelce) je tu jeste studio/producent, kteri samozrejme maji i nasledne vyrobni/distribucni naklady, takze jejich "odmena" by mela mit i kontinualni slozku. Kazdopadne tato je vyrazne mensi nez pocatecni naklady, takze cena hudebnich nosicu by mela po nejake dobe vyrazne klesnout. U nekterych opravdu o neco klesne, ale nic dramatickeho, jine zase zmizi z trhu, ale velka spousta se o po letech prodava stejne draho, ne-li draz.
V poslednim odstavci v kontrastu s tim argumentujete cenou ropy - ano, ta je do jiste miry take umela a u jiz zavedeneho vrtu temer nijak neodrazi provozni naklady. Takze cena je urcovana umele dle reakci trhu a da se snadno ovlivnovat tezebnimi kvotami, resp. politickymi metodami. U ropy je tu vsak oproti hudbe jeden podstatny rozdil - jeji zasoby klesaji, takze narust jeji ceny (i navzdory prubezne klesajicim tezebnim nakladum na jeden barel) lze do jiste miry ospravedlnit. U hudby vsak prostor pro podobne ospravedlneni nevidim.
Nepodcenujte plastove bedynky za 500 korun. mp3 na nich od CDcka poznate bez potizi - v mp3 totiz chybi urcite (tiche) kmitocty a vetsina plastovych bedynek je pritom schopna je reprodukovat (jina vec je kvalita reprodukce).
Slyšel jste vůbec nějaké plastové bedýnky za 500 Kč ? Zatímco v mp3 chybí vybrané tišší frekvence, které jsou zamaskované aktuálně hlasitějšími a člověk je tedy stejně neslyší (to je princip mp3 a obecně ztrátové komprese zvuku), u levných počítačových bedýnek chybí celá zvuková pásma, respektive frekvenční charakteristika je tak nevyrovnaná, že není neobvyklé potlačení basů a výšek i o 20 dB a to ještě nepravidelně.
Osobně si pamatuji situaci, kdy jsem u kamaráda zaslechl známou písničku a to že je to píseň kterou znám jsem pochopil asi až minutě, jak moc zněla jinak.
toto je vždy jen problém legislativy. v kapitalizmu je osobní
majetek nedotknutelný tedy proč ne autorská práva. majetek je majetek ať hmotný nebo nehmotný. takže dědit. v dědickém řízení je jedno kolik je dědiců.
No ono je to opravdu sumak, jestli za mp3 zaplatis nebo ne - stahovani je totiz legalni v kazdym pripade. Smysl toho zaplaceni - vidim 2 mozny duvody:
1. dostanes co sces bez dlouhyho hledani a je to skoro zadarmo
2. zaplatis konkurenci tech vyzirku
Blbost - stahovani mp3 jakymkoliv zpusoben je v Cesku legalni. Ze ti nenazranci tvrdi neco jinyho je mi sumak, relevantni je zakon. Jinak ovsem souhlas.
Banan je opravdu bez konkurencni, spatny webhosting,
pokud chcete fungujici zalezitost za dobrou cenu tak doporucuji isol.cz nebo active24.cz.
Zkusenosti jenom dobre a podpora vyborna (u active jen v pracovni dny ale i tak)
Igor
Takže neposlouchám Anetu protože umí zpívat to co se mi líbí, ale poslouchám ji proto, že má lepší reklamu? Pak je ale asi něco shnilého ve státě Dánském.
Několikrát jsem slyšel o firmách popotahovaných po soudech a platících pokuty za nelegální software instalovaný bez jejího vědomí zaměstnanci. V tomto případě si numím představit jiný důvod pokuty, než že své zaměstnantce dostatečně nekontrolovali, tedy že něco zanedbali.
Zajímavý odkaz v tomto ohledu: Geek Wins Copyright Lawsuit Against Corporation.
Nechapu clanek a nechapu ani diskusni prispevky. Pripada mi to cele spatne - cely tenhle zabavni prumysl je smesny, smesna je iniciativa "postizenych firem" a nemene smesne jsou i snahy uzivatelu porad prekonavat nejake nastrahy v pristupu k obsahu. Proc to delate? Copak mate vsichni tolik casu na stahovani a sledovani vsech tech filmu a hudby? Pripada mi trapne byt konzument za tohoto stavu. Konzument = otrok. DVD jsou dneska za kacku na kazdem stanku, komercni hudba co hraji v radiich to je ztrata casu poslouchat a za kvalitu od malych labelu si rad zaplatim na originalnim nosici. Satelitnich TV a rozhlasovych stanic zdarma je spousta a tyky umelcu, kteri se mohou pretrhnout, aby Vas necim zaujali - zadarmo. Tak kde je k***a porad problem??
Prave ze ty diskuse moc nechapu. Tak fajn, nekoupim nic od EMI, Sony music, BMG atd ani nevim jak se vsichni jmenuji. No a co? To co nabizeji, nechci a to ani zadarmo. A kdybych nahodou neco nekdy chtel, tak si to proste koupim :-) Porad nechapu, kde je vlastne problem ?! Je skoda, ze lide jsou otroci zabavniho prumyslu. Staci se jen podivat kolem... Alternativ je prece spousta, na celem svete.
Takze jeste jednou: nedivim se, ze vlastnici prav chteji kriminalizovat obsah, na ktery maji prava. Jen se divim uzivatelum, proc se na ten obsah uplne nevykaslou nebo proc nevyuzivaji legalnich cest, kterych je spousta a casto zadarmo.
To je právě ta naivita a obecně rozšířený omyl. AZ par. 9 odst. 3: Nabytím vlastnického práva nebo jiného věcného práva k věci, jejímž prostřednictvím je dílo vyjádřeno, nenabývá se oprávnění k výkonu práva dílo užít...
Trestní zákoník par. 152 (Porušování autorského práva...) nic nepíše o tom, že by muselo jít o porušení vědomé (i když pro jiné trestné činy to uvedené je).
Tohle se také můžete dočíst v podstatě každé lepší literatuře zabývající se autorským zákonem.
Příklad, který uvádíte, se netýká autorských práv.
Problém je v tom, že teď máme jistá práva (na svobodné stahování audio, video, textu) a ty nám chtějí vzit.
Situace v které žiješ je kompromis, a kdyby nebylo těchto diskusí, tak můžeš poslouchat jen Karla Gotta, který bude vysílaný na jednom rozhlasu, a jedné televizi nonstop a nic jiného.
Buď rád, že je ještě spousta lidí, kteří ztratí část svého života tím, že bojují proti omezování práv.
(Po)užíváte-li autorské dílo bez toho, abyste naň měli právo, porušujete autorský zákon a jste za to postižitelý (jak trestně tak finančně i ve formě náhrady škody) - a to bez ohledu na to zda jste věděl, že naň právo máte nebo nemáte (!).
Uvedu příklad: Koupíte si v obchodě CD, které bylo vyrobené nelegálně (tj. nikoli od vlastníka práv). Kopie je skvělá, nemáte žádnou šanci poznat, že je něco v nepořádku. Přesto jste za užívání takového CD postižitelný.
Funguje to stejně jako ono trapné "Neznalost zákona neomlouvá".
Pokud mne paměť neklame, dočtete se to někde na začátku autorského zákona.
nejake IFPI potazmo nejaka reditelka me vubec nezajima, podstatne je to, co je v autorskem zakone. tam je to definovano pod nazvem volne uziti autorskeho dila, tyka se vsech vydanych autorskych del krome softwaru, databazi a architektonickych del a garantuje to moznost kopirovat si tato dila pro svoji vlastni potrebu (ostatne na zaklade toho zase platime poplatky z medii - jsou to poplatky, diky kterym mame prave toto pravo)
A pro by ne? Bittorent byl puvodne udelany pro distribuovani linuxovych distribuci (vsechno ostatni je jen vedlejsi efekt) a ja ho take presne na tohle pouzivam.
Buď jste blb a nebo snob. To není ani tak urážka jako spíše konstatování.
1) Lidé uvažují racionálně. Než aby něco sháněli v cizině, raději si to stáhnout když to je dostupné
2) Poštovné + balné dokáže věci kapku prodražit
3) 90 - 95 % lidí v životě nevidělo Pribeh Alvina Straighta od Lynche, Farinelli, Match Point od Woody Allena, Volver od Almodovara a ani neuvidí. To co chtějí je Shrek 3, Hvězdný prach, ... . Tyhle filmy za dolar nedostanete, minimálně 10 let.
Uvědomte si, že když je člověk student, tak všechny peníze co má prochlastá a procestuje. Když z toho vyroste, pořídí si hypotéku, dítě a peníze zase nemá. Samozřejmě, existuje 5 - 10 % lidí kteří nemají finanční problémy a mohou si věci kupovat bez rozmýšlení. Pro zbytek je volba - Buď budu týden jíst junior s rohlíkem a koupím si film nebo si nekoupím film a budu jíst jako člověk a nebo si ten film stáhnu a zároveň si nebudu ničit játra a ledviny juniorem
Já to respektuji, ale výrobcům oněch filmů to moc nejde pod vousy a já se jim ani moc nedivím :-). Ať se to okecává jak chce, tak to krádež je. Nicméně, předpokládám že na podobné námitky se nám v hlavě objeví Benderovo "Kiss my shiny metal ass" ;-)
Ale jak jsme psal, podle mě problém s p2p sítěmi má spíše hudební průmysl ...
Fixní náklady jsou sice obrovské, ale pořád jednorázové. A naopak, současná doba ochrany práv mnohonásobně překračuje jakoukoliv rozumnou časovou lhůtu.
Máte snad dojem, že ty fixní náklady jsou natolik obrovské, že je nutné chránit je ještě sedmdesát let po smrti autora? Máte snad dojem, že z prodeje desek Beatles jdou ještě dnes splátky na nájem studia v Abbey Road? Fixní náklady jsou už dávno zaplacené, část skupiny mrtvá, druhá část skupiny senilní, ale desky jsou pořád stejně drahé, nebo i dražší. To už nejsou fixní náklady ani opodstatněný zisk, to je bohapustá nenažranost současného majitele práv.
Jsem pro to, aby se ochranná lhůta skrouhla řekněme na deset let u hudby, na dvacet u filmů a knih. To je dost času na to, aby se zaplatily jakékoliv fixní náklady a aby si autoři ještě přišli na slušný zisk. Pokud někdo není schopen na díle vydělat za deset nebo dvacet let od prvního zveřejnění, stejně nemá v oboru co dělat.
Tyhle starší filmy jsou na Amazonu často tak levné, že je pohodlnější koupit si je a kapacitu linky obětovat radši na něco, co nemají ani na Amazonu.
A pak: když máte v polici pod televizí výběr světové kinematografie, který se u nás nikdy nevysílal a vysílat nebude, dělá to úžasný dojem na mladistvé intelektuálky. :)
Ano, zákonem prosazovaný monopol je amorální za všech okolností.
Pokud chce člověk řekněme Shreka III, je odkázaný na monopolního dodavatele Shreka III, protože od nikoho jiného si toho Shreka III nemůže koupit levněji. A tady pozor, přichází konkurence monopolu, přichází pirát se svou neodolatelnou cenou 0,- a zákazník má rázem na výběr: zvolí si Shreka III zadarmo v nižší kvalitě, nebo za plnou cenu s bonusy, strakatým přebalem a dalšími spotřebitelskými benefity? To už si musí každý rozhodnout sám. Klíčové je to, že zčistajasna existuje konkurence a oficiální distribuce se jí musí přizpůsobit, takže ten, kdo je ochoten zaplatit plnou cenu, dostane za své peníze víc, než by býval dostal, kdyby žádná konkurence nebyla.
Ad trestni zakonik: Ne, je to obracene. Jsou vyjmenovane trestne ciny, ktere mohou byt spachany z nedbalosti. Vsechny ostatni nedbalostni byt nemohou, tedy ani trestny cin poruseni autorskeho prava.
dočetl jsem se na jednom DJ fóru, že V ČR je nákup mp3 po internetu povolen jen z i-legálně, t-music a ještě jednoho serveru, ale ani jeden z těch tří webů žádné mp3 nenabízí, takže v ČR není možnost jak se dostat k hudbě v mp3 legálně, takže to IFPI a podobné organizace zabíjejí muziku
v CR je moznost, jak se dostat k mp3 legalne - stahovat vydanou muziku je u nas povoleno. takze se u nas neda dostat k placenym mp3. bud si stahnu zadarmo mp3 nebo si koupim za penize neco, co nikde nejde prehrat - myslim si, ze clovek ma pak zcela jasnou volbu
to este niekto pouziva? ked mozem mat zadarmo stiahnuty za kratky cas kompletny film z hostingov ako Yastorage, Flyupload, Sharedzilla, Netload
jedine coho mozu tie trubky docielit, ze zatial co dnes z prvych troch uvedenych hostingov tahame rovno 700MB avicko, tak zacneme subory balit s heslom tak ako sa to robi roky na Rapidshare (ci Netload), ISP si moze akurat tak prdnut, kedze rozdiel medzi stahovanim cez 80tku z microsoft.com, slunecnice.cz ci Flyupload je nulovy, ak mi chcu zablokovat stahovanie, tak to rozhodne cez protokoly a porty nepojde,
jedine by tak mohli nasadit velky cinsky firewall, zaviest komunizmus a rozhodovat o tom ze vsetky filehostingy su zakazana zona,
dalsim riesenim je blokovanie suborov nad urcitu velkost co je vsak vcelku irelevantne, no tak film nebude 700MB ale bude nasekany na 100MB casti ci 50MB ci 14MB ci kludne aj menej ak chcu tymto sposobom buzerovat ludi ze si nebudu moct navzajom poslat ani fotku z dovolenky
a aj ked mi zakazu pristup k internetu tak mi nic nezabrani nazdielat film v mestskej wifi sieti kde mozeme bezat plne nezavisle na celom internete a staci ked si jeden zo 100 ludi kupi DVDcko a to pre ostatnych ludi ripne, takze nech sa cela ta komunisticka organizacia ide bodnut, jedine coho docielia bude ze zneprijemnia zivot obycajnym ludom co vedia len zaklady netu a nebudu si moct poslat navzajom ani fotku ci video z dovolenky
Zvlastni.. mne se filmy v Tv, kine, ci pujcovne a hudba z TV a radia zda byt stejne tak nekvalitni, jako tobe ta na interneru.. Mozna sis neuvedomil, ze na interneru lze najit audiovizualni obsah, ktery tady koupit proste nemuzes - neni.. Chce-li pak nekdo kriminalizovat me chovani (ano, priznavam ze stahuji), mam na nej jasne utvoreny nazor uz ted..
Mimochodem, ktere kvalitni filmy lze koupit v trafice za par korun? Myslim ze jenom takove, ktere za kvalitni povazujes ty.. Nezobecnuj laskave svuj nazor, ja ten tvuj rozhodne nesdilim..